E El-Löken66 skrev:
Om du såg någon göra en gryta på hästgödsel, lakrits och ättika, skulle du då tänka att den personen är nog kock?

Hoppas jag för mig förstådd nu.

En person gör en trädkoja, som rasar ihop och personen faller mot sin dödz skulle du då tänka att det nog var en snickare för hen hade en hammare i handen?

Om någon sagt till dig att det blir snö imorgon men så blir det sol och 20 grader. Skulle din första tanke då vara att den personen är meteorolog, som kunde spå vädret så?
Jag förstår fortfarande inte dina liknelser, men jag tror mig förstå att din åsikt är att en elektriker inte kan göra fel.
Jag lägger ned.
Det är sent och vi/jag når inte fram till varandra.
God natt och sov gott.
:sleep:

• Gilla
kisumisu och 8 till
  • Laddar…
Jonas Persson
K knipo skrev:
Jag förstår fortfarande inte dina liknelser, men jag tror mig förstå att din åsikt är att en elektriker inte kan göra fel.
Jag lägger ned.
Det är sent och vi/jag når inte fram till varandra.
God natt och sov gott.
:sleep:
Kanske så här?

Felen är så grova att ingen som lärt sig hantverket skulle göra dem, dålig dag eller inte. Felen tyder på att metoder och kanske även helt fel verktyg har använts.

En elektriker har anslutit tiotusentals kablar och misslyckas inte så kapitalt att få dit alla kardeler. Det är 100% ren rutin för dem.

Skulle en elektriker gjort detta är det sabotage, ett aktivt val att få det att se för djävligt ut. Fråga mig dock inte hur man gör, kan man sitt yrke är det svårt att få till det så här. Samtidigt, måste man vara lätt galen om man vill lämna en sådan installation då man som elektriker vet farorna som uppstår.

En kock på lyxrestarang som serverar mat gjord på endast skämda råvaror eller en snickare som reser en vägg med spik som är allt för kort och hälften böjda är andra liknelser. Bakomliggande orsak är att man inte vet vad som krävs och den okunskapen ställer till det.

Det är inte ett misstag i arbetet, utan okunskap hur man gör kombinerat med att man i detta fall inte heller är händig eller har någon känsla för uppgiften.

• Gilla
Luc Reiner och 5 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Kanske så här?

Felen är så grova att ingen som lärt sig hantverket skulle göra dem, dålig dag eller inte. Felen tyder på att metoder och kanske även helt fel verktyg har använts.

En elektriker har anslutit tiotusentals kablar och misslyckas inte så kapitalt att få dit alla kardeler. Det är 100% ren rutin för dem.

Skulle en elektriker gjort detta är det sabotage, ett aktivt val att få det att se för djävligt ut. Fråga mig dock inte hur man gör, kan man sitt yrke är det svårt att få till det så här. Samtidigt, måste man vara lätt galen om man vill lämna en sådan installation då man som elektriker vet farorna som uppstår.

En kock på lyxrestarang som serverar mat gjord på endast skämda råvaror eller en snickare som reser en vägg med spik som är allt för kort och hälften böjda är andra liknelser. Bakomliggande orsak är att man inte vet vad som krävs och den okunskapen ställer till det.

Det är inte ett misstag i arbetet, utan okunskap hur man gör kombinerat med att man i detta fall inte heller är händig eller har någon känsla för uppgiften.
Har man såsom jag haft en elektriker hemma som lyckades få taket i duschen strömförande vet man att ovanstående inte är helt korrekt. När man senare i nästa hus får en elektriker som vägrar förse badrummet med jordfelsbrytare sjunker förtroendet ytterligare. När man som jag har sprungit runt på hundratals byggarbetsplatser och sett hur de flesta elektriker drar färdigdragna flexrör då börjar man undra om yrket inte bör förbjudas :).

• Gilla
  • Haha
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Hade en eller två av ARJUs sju spottar varit dåligt utförd så hade jag köpt argumentet att även en elektriker kan göra fel men att alla sju är inkopplade med så grava fel gör att personen som utfört arbetet framstår som totalt clueless och då är det troligen inte en yrkesman som varit i farten.

• Gilla
elmont och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
Nej, tyvärr ingen elektriker där inte.
*Harkel*
Läs denna tråden, inlägg #1163 och fram till #1213, särskilt de av inst.-mäst.
https://www.byggahus.se/forum/threads/vaersta-elkopplingen.92082/page-78#post-1256185

Eller kanske denna tråd, mycket lärorik:
https://www.byggahus.se/forum/threads/el-fel-eller-ok.99277/
(intressant också är att i inlägg #100 så framgår det att ESV ger husägaren ett föreläggande, men den elfirman som gjort de allvarliga felen ingriper man inte mot)

Men visst håller jag med dig såpass, att det måtte varit en av de odugligaste elektrikerna i landet om detta är gjort av en elektriker.

Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören och 9 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Om du såg någon göra en gryta på hästgödsel, lakrits och ättika, skulle du då tänka att den personen är nog kock?

Hoppas jag för mig förstådd nu.

En person gör en trädkoja, som rasar ihop och personen faller mot sin dödz skulle du då tänka att det nog var en snickare för hen hade en hammare i handen?

Om någon sagt till dig att det blir snö imorgon men så blir det sol och 20 grader. Skulle din första tanke då vara att den personen är meteorolog, som kunde spå vädret så?
Frågan kvarstår hur du så säkert kan veta att så inte är fallet?

Personen som sålt kåken samt utfästelsen har skrivit under ett kontrakt på att samtliga lämnade uppgifter är sanningsenliga.

Missförstå mig inte, jag ställer mig mycket tvivlande till att den mest stressade elektriker drar RK lös i en vägg med lösull och misslyckas något så fatalt med att pricka kardelerna i en skruvplint och lämnar ett sånt här spektakel efter sig.
Alternativet är ju att herrn som bodde där och skrev under på att en elektriker utfört arbetet skapat kråkboet.

Båda scenarierna är för mig smått otroliga.

ARJU ARJU skrev:
Frågan kvarstår hur du så säkert kan veta att så inte är fallet?

Personen som sålt kåken samt utfästelsen har skrivit under ett kontrakt på att samtliga lämnade uppgifter är sanningsenliga.

Missförstå mig inte, jag ställer mig mycket tvivlande till att den mest stressade elektriker drar RK lös i en vägg med lösull och misslyckas något så fatalt med att pricka kardelerna i en skruvplint och lämnar ett sånt här spektakel efter sig.
Alternativet är ju att herrn som bodde där och skrev under på att en elektriker utfört arbetet skapat kråkboet.

Båda scenarierna är för mig smått otroliga.
Kanske elfirman hade slut på elektriker den dagen för att ett lukrativt jobb av jourkaraktär dök upp och så skickade de händige Berra som de hyrde in. Eller en praktikant som skulle gått under övervakning men så fick man annat att göra. Det lär i varje fall inte ha varit Erfarne Erik med 30 år i yrket som installationselektriker som gjorde det. Eller så var det Missbrukande Micke som hade en dålig dag. Sådant förekommer. Har själv upplevt att elektriker inte dykt upp och när man kollar så har personen problem med både det ena och det andra.

• Gilla
helder och 2 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Kanske elfirman hade slut på elektriker den dagen för att ett lukrativt jobb av jourkaraktär dök upp och så skickade de händige Berra som de hyrde in. Eller en praktikant som skulle gått under övervakning men så fick man annat att göra. Det lär i varje fall inte ha varit Erfarne Erik med 30 år i yrket som installationselektriker som gjorde det. Eller så var det Missbrukande Micke som hade en dålig dag. Sådant förekommer. Har själv upplevt att elektriker inte dykt upp och när man kollar så har personen problem med både det ena och det andra.
Precis. Det finns ju i runda slängar 95000 "elektriker" i Sverige. Så det är klart att i en så stor grupp så ryms även avarterna.

Sedan så hoppas och tror jag ju att det här inte är medel-standarden på hur jobb utförs. Och det är klar att det lutar åt att man tror att det är en "elektriker" som gjort jobbet (här ironiskt menat), snarare än en yrkesman.

Men även jag har sett så många dumheter av yrkesfolk (bla när jag jobbade i branschen; om vi skall vara ärlig så stod jag nog för en och annan dumhet själv också) att jag absolut inte skulle våga säga säkert.

Jonas Persson
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Precis. Det finns ju i runda slängar 95000 "elektriker" i Sverige. Så det är klart att i en så stor grupp så ryms även avarterna.

Sedan så hoppas och tror jag ju att det här inte är medel-standarden på hur jobb utförs. Och det är klar att det lutar åt att man tror att det är en "elektriker" som gjort jobbet (här ironiskt menat), snarare än en yrkesman.

Men även jag har sett så många dumheter av yrkesfolk (bla när jag jobbade i branschen; om vi skall vara ärlig så stod jag nog för en och annan dumhet själv också) att jag absolut inte skulle våga säga säkert.
Jag tror frågan är mångfaceterad. Kan man inte dela upp fallen i olika typer som gör olika fel?

Personer som inte är elektriker, inte har känsla för hur man gör och som är ohändiga, men trots detta ger sig på uppgiften. Ser för jävligt ut i alla dess former.

Den glade hempularen. Avslöjas av materialval, lösning och hur snyggt det är genomfört, hur kablar klamrats mm.

De tragiska fallen, elektriker som har problem med sprit och eller annat och som behöver hjälp och omedelbart måste sluta att utföra installationer. Felen kan variera, men jag kan tänka mig att det ser slarvigt ut och har olika fel och brister från någon som inte kan samla tankarna och koncentrera sig på uppgiften.

Elektriker som har "en dålig dag". De har för mycket att göra, har "otur" mm. Ingen ursäkt då egenkontroll mm ska säkerställa att det rättas till. Vanliga fel och misstag som normalt åtgärdas.

Den gamle elektrikern som med åren tappat känslan för vad som krävs och börjat införa egna rutiner och tar genvägar. Kan tänka mig att detta sker bland de som har egen firma och gör jobb som inga andra elektriker ser i tid, t ex jobb hos privatpersoner, och därför finns det ingen som kan stoppa beteendet. Det upptäcks först år senare när en annan elektriker kommer dit. Tejp istället för Torix.

Elektrikern från utlandet som inte följer svenska krav. Elektriskt fungerar det, lampan lyser, men i övrigt kan det mesta vara fel. Dessa åker runt bland privatpersoner på rekomendationer då de är nöjda med jobbet som var billigt och han var så trevlig. Detta då de bara kan bedöma utförandet som att det fungerar, inte att det är korrekt utfört.

Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Jag har inte läst hela tråden men....
Vet inte om man skall kalla detta den värsta elkopplingen men den är hur som helst intressant, och ännu inte klarlagd.

Mitt förråd brann ner i påskas och i samband med rivning uppmärksammades att en kabel ut till förrådet är strömsatt, trots att min huvudbrytare är avslagen.
Jag hade alltså ström i förrådet som är kopplat helt utanför mitt elsystem, inklusive elmätaren. En tidigare ägare har helt enkelt gjort en fulkoppling och fått lite gratis el.

Nu har det lokala energibolaget, en lokal elfirma, en kompis som är elektriker varit här och försökt hitta var denna koppling är gjord någonstans utan att lyckas. Jag trodde den kunde vara under huset vid inkommande kabel men där ser jag bara en kabel rakt upp i väggen där elmätaren går. Ingen extra kabel till huvudsäkringarna syns.

Någonstans mellan min elmätare och skåpet i gatan, finns en förgrenare.
Just nu står det en grävmaskin i trädgården och i morgon skall vi helt enkelt gräva upp kabeljäveln och se vart den går.

Fortsättning följer...

Tillägg: Det är alltså endast ett kallförråd som haft denna kabel, jag har kört lite vedklyv och såg där och inte haft någon större förbrukning. Jag kände inte heller till denna koppling och allting är helt öppet och klarlagt med elbolaget.

• Gilla
  • Wow
hapazard och 9 till
  • Laddar…
Va, spännande. Återkom gärna med bilder på avgreningen om och när den återfinns.

Jonas Persson
Men varför kan man fråga sig. Vad har funnits där som förbrukat mycket el?

Eller är det gjort så då det var närmaste platsen att hämta el?

Rena spekulationer från min sida då information saknas.

G gaidin skrev:
Någonstans mellan min elmätare och skåpet i gatan, finns en förgrenare.
En annan möjlighet är att den går till din grannes elcentral. Det fanns en tråd för några år sedan där en nybliven fastighetsägare undrade vad som drog så mycket ström i huset. Efter några dagars letande upptäckte han att det var grannens hönshus. Fastigheten hade någon gång delats och ingen hade uppmärksammat att uthuset hamnade på fel abonnemang.

• Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Ett hönshus givetvis. :oops::oops::oops:

• Gilla
  • Haha
guggen och 9 till
  • Laddar…

Eller är det gjort så då det var närmaste platsen att hämta el?

Rena spekulationer från min sida då information saknas.
Ursprungligen har det nog bara varit en gammal trefashandske som suttit i förrådet. Detta härstammar från 60-talet.

Min far köpte huset på 80-talet och byggde ut det, jag har alltså haft lite kännedom om huset innan jag tog över det men inte att denna koppling fanns. Däremot är det ganska uppenbart att farsan kände till den då det i utbyggnaden går in en trefaskabel från förrådet till en handske på sladd i ett skåp. Han har alltså exploaterat kopplingen och måste ju då känt till den.

Men var ursprunget till kabeln finns, har vi ännu inte lyckats luska ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.