Mikael_L
Jag hatar att ta över och röja efter andra elektriker inte klarar av sitt jobb.
I detta jobb ska jag slutföra lite som de inte gjort, riva lite dom de inte gjort, och snygga upp sådär lite i allmänhet.
Vet inte hur mycket avklippta kabeländar jag nu har nystat, hur mycket kvarlämnade klammer jag skruvat ut osv.

Bara som ett exempel, såhär såg det ut ovanpå en elcentral. Japp det var naturligtvis kopplat inne, bara skruva i en säkring så blir det spännande.

Och JA, det har varit en "riktig" elfirma och härjat, troligtvis med EKP och allt, suck.
Slarvigt utfört elektrikerarbete med oskyddade kabeländar och klämmor ovanpå en elcentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tror inte att det finns någon hempulare här på forumet som skulle gjort det värre hemma hos sig själv.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Arg
Jotsat och 18 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag hatar att ta över och röja efter andra elektriker inte klarar av sitt jobb.
I detta jobb ska jag slutföra lite som de inte gjort, riva lite dom de inte gjort, och snygga upp sådär lite i allmänhet.
Vet inte hur mycket avklippta kabeländar jag nu har nystat, hur mycket kvarlämnade klammer jag skruvat ut osv.

Bara som ett exempel, såhär såg det ut ovanpå en elcentral. Japp det var naturligtvis kopplat inne, bara skruva i en säkring så blir det spännande.

Och JA, det har varit en "riktig" elfirma och härjat, troligtvis med EKP och allt, suck.
[bild]
Jag tror inte att det finns någon hempulare här på forumet som skulle gjort det värre hemma hos sig själv.
Detta bevisar ju bara att vi måste skärpa kraven på el installatörer ännu mer och troligen införa fler certifieringar, gärna med värdegrund.

Eller kanske införa test av allmänt omdöme. Inte ens eltejp på trådändarna.
 
  • Haha
  • Gilla
GargamelSE och 6 till
  • Laddar…
En bild som spär på min fördom om att ju mer rätta kryss det finns i egenkontrollen/referenserna/utvärderingsdokumenten (välj det som passar) ju mer fel blir det om fel personer är framme och ingen kollar dem!
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
...lägg till lite allmänt bråttombråttom så är anrättningen inlagd och klar...
 
Även som "hemmapulare" så har jag skaffat bla. Handbok 421 och 444 för dyra pengar. Är jag det minsta osäker så kollar jag upp det jag behöver veta INNAN jag gör något.

Sedan följer jag även sk. gammeldax "sunt bondförnuft" och gör allt så att det skulle vara hyfsat svårt att se att det är ett hemmapul.

Vänner som har jobbat som elektriker tycker att jag är nästan lite för noggrann, men jag vill inte göra något halvgjort på elsidan.

Det finns andra saker än el, där jag då och då genar i kurvorna. Det är saker som inte kan riskera skada pånågot sätt annat än t.ex. estetiskt eller? - t.ex. en omålad bräda som jag skamåla senare:)..senare:thinking:..senare:rolleyes:..senare:cool: - jaja sluta tjata!:oops:
 
  • Gilla
Jotsat och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag hatar att ta över och röja efter andra elektriker inte klarar av sitt jobb.
I detta jobb ska jag slutföra lite som de inte gjort, riva lite dom de inte gjort, och snygga upp sådär lite i allmänhet.
Vet inte hur mycket avklippta kabeländar jag nu har nystat, hur mycket kvarlämnade klammer jag skruvat ut osv.

Bara som ett exempel, såhär såg det ut ovanpå en elcentral. Japp det var naturligtvis kopplat inne, bara skruva i en säkring så blir det spännande.

Och JA, det har varit en "riktig" elfirma och härjat, troligtvis med EKP och allt, suck.
[bild]
Jag tror inte att det finns någon hempulare här på forumet som skulle gjort det värre hemma hos sig själv.
Tog de bort en låda med tanke på att senare ta bort kabeln inne i centralen, sedan var det någon som tittade i lådan och därför lämnade det hela därför att de inte hade någon lämplig grunka att sätt i hålet istället för gummigenomföringen.
 
Luftledning över en väg på landet :)
Trasslig blå och grön kabel virad runt en stolpe vid ett rött trästaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Luftledning över en väg på landet :)
[bild]
Inte 230 V spänning väl? Ganska ofta kör folk elstängselmatning i allt möjligt överblivet kablage.
 
Nej 230 utan skyddsjord med stickpropp i ena änden och sockerbit i den andra
 
  • Wow
  • Gilla
nmeden och 6 till
  • Laddar…
Kanske någon som längtade efter gammeldags knoppledningar.
 
T
Hittade den här i klädkammaren. Kanske lite onödigt kreativ.

7xvgf0bYd5QWplpxDF7mu2no-X4dEGmlPfLXp567et0_UQoBOqtUBCGl2vCG4hWtkt5zI31nAHZN179GnLTOZr4zFe3c3Xj3CnAK7H_guVwBwfdhCmGMf_PGLcF0EJzsDpzy7HfjpygbWUTSBXdX6Rx6akW1d_pJ-4JubT6OHMhXAkrvUFp-wegEUMcGLvj_CP67SscFWp2XyT9AnZo4oaYOuhX3tOZQG9tFOPwN1oZGVcwytE2a2vzp5X_uwAPrkgjDAI1JL1etrZ8LUA1Ez4OmRD2YtOm6rT58TiHFhj5CGpw_u6kOhnHGGuWgb7KSs_mILzNgr34osQdU1IcBBWlH0ekbabL_ZOCXTTOX5Evg06d1qK1sP_VcSGvsMEnNKNGIu2N9Tx0gXlW0cYRZd0-i_3xVEFjIiCyDgSz5LXg59b3i85EjxGucPJsk80HCJPWBZskKcOzk9zi7Xna5wOFR3IZRLwft8gJoe44YXiInADV9311AEodqse6oqc8uJTlHGtUgJe-WkVCwtn3YUdseSL8EVrN79VHJYSJsOy6vUqKmrfgv2Vs3u7RaxL0FRMEmG5ZHbwGvmtsfCbDq0OxXgdvxq3R_1EF1zcfqB8Sdps1Lmw07U6TRcSja1ZT-iJ5JeD03JdgEsL8c3gMCn5UjPLr85ZKpBTAB15HNjdzFm2eBQjPlGA8=w541-h1111-no
 
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
term och 5 till
  • Laddar…
Magnus E K
Om lampsladdarna inte går till VVB:n i tvättstugan ovanför så är det nog lugnt.
 
T
Magnus E K Magnus E K skrev:
Om lampsladdarna inte går till VVB:n i tvättstugan ovanför så är det nog lugnt.
Nä, de går till vindsbelysning och en pax-fläkt som av någon outgrundlig anledning sitter mitt på vinden och snurrar. Notera att ena lampsladden dessutom går rakt igenom medan den andra är inkopplad, också lite udda. Exakt vad jordfelsbrytaren skyddar är också oklart, men det är ett badrum på andra sidan väggen. Fast det sitter en i centralen också...
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag hatar att ta över och röja efter andra elektriker inte klarar av sitt jobb.
I detta jobb ska jag slutföra lite som de inte gjort, riva lite dom de inte gjort, och snygga upp sådär lite i allmänhet.
Vet inte hur mycket avklippta kabeländar jag nu har nystat, hur mycket kvarlämnade klammer jag skruvat ut osv.

Bara som ett exempel, såhär såg det ut ovanpå en elcentral. Japp det var naturligtvis kopplat inne, bara skruva i en säkring så blir det spännande.

Och JA, det har varit en "riktig" elfirma och härjat, troligtvis med EKP och allt, suck.
[bild]
Jag tror inte att det finns någon hempulare här på forumet som skulle gjort det värre hemma hos sig själv.
Jobbade som biografmaskinist på en Sandrews biograf som man byggt om från enkelbio till en trippel bio. Skulle starta om fläktsystemet och i källarens fläktrum hittade jag en tjock trefaskabel som var avklippt. Kunde inte låta bli att peta på kabeln med en skruvmejsel. Blev inte så mycket kvar av skruvmejseln men jag tyckte att det blev en så häftig smäll så jag skulle test en gång till men då hände ingen ting. Det här inträffade dagen innan huset drabbades av ett stort strömavbrott som gjorde hela huset inklusive tandläkare kontor och restauranger strömlösa. Biografen var den enda lokalen som hade kvar strömmen eftersom man dragit en ny kabel som var kopplad till inkommande kabel till säkringsskåpet eftersom man behövde flera hundra amper. Fastighets ägaren hade ingen aning om hur alla tre fasers säkringar kunde gått samtidigt eftersom det inte fanns något i huset som drog ström med undantag av biografen som hade en egen kabel från ingående kabel. Tog visst en stund att få tillbaks strömmen eftersom livsmedels butiken i huset inte hade så stora passande säkringar på ca 100 amper.
 
  • Gilla
helder och 2 till
  • Laddar…
W Wheelabrator skrev:
I hallen hos en bekant, jag känner inte till historien bakom detta... det har sett ut såhär så länge jag kan minnas.[bild] [bild]
Helt klart en kille som håller på med modelljärnvägar. Fast här ligger killen i lä jämfört med min modelljärnväg. För att förhindra skador på de ytters tunna trådarna har jag borrat hål i frigoliten och dragit kablarna genom hålen. För oss modelltågsbyggare brukar säkringar vara ett störande element . Men med en 10 ampers transformator ser man direkt om det blivit en kortis.
 
  • Haha
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.