3 291 163 läst · 11 174 svar
3291k läst
11,2k svar
Värsta elkopplingen?
Verktygstokig
· Östergötlands Län
· 89 inlägg
Lite tunt med två fria ledare.
Det är helt klart isolerade ledare.
Rakapparater har ju heller ingen nytta av skyddsjord, så varför slösa pengar i onödan?
Men innan vi raljerar bort detta helt så kan man ju tänka till på några saker.
Vet vi om det där är ett rakapparatuttag med 110V ?
Om så, är ledarna som syns i så fall på primärsidan (230V) eller sekundärsidan (110V).
110V är också relativt livsfarligt för en våt människokropp, det kan ju vara ett badrum, men å andra sidan lär förekomsten av 110V vara på sekundärsidan av isolertrafo så det ska åtminstone i teorin vara rätt ofarligt, antagligen i praktiken också.
Men vad vi inte vet är om den ens är 110V uttag eller om det är på matningssidan av isolertrafon om det nu är ett 110V-uttag.
Om så, är ledarna som syns i så fall på primärsidan (230V) eller sekundärsidan (110V).
110V är också relativt livsfarligt för en våt människokropp, det kan ju vara ett badrum, men å andra sidan lär förekomsten av 110V vara på sekundärsidan av isolertrafo så det ska åtminstone i teorin vara rätt ofarligt, antagligen i praktiken också.
Men vad vi inte vet är om den ens är 110V uttag eller om det är på matningssidan av isolertrafon om det nu är ett 110V-uttag.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Gissningsvis så är det 230 i uttaget, de allra flesta hotell i Sverige som jag har varit på den senaste 10 åren har haft en JFB installerad.Mikael_L skrev:Men innan vi raljerar bort detta helt så kan man ju tänka till på några saker.
Så chansen att det är 110v via isolertrafor tror jag är ganska så liten
Med dagens moderna teknik har rakapparatsuttaget blivit ännu mer mystiskt. Jag läste vid ett uttag på ett hotellrum: Får endast användas till rakapparat och hårtork. Vad det är för slags ström i dessa som bara passar små belastningar och stora belastningar och då är ofarlig närhet av vatten?
Som väl var hittade jag andra eluttag som jag kunde ladda telefonen i som inte var anslutna till samma JFB.
Inlägget kan innehålla vissa spår av ironi.
Som väl var hittade jag andra eluttag som jag kunde ladda telefonen i som inte var anslutna till samma JFB.
Inlägget kan innehålla vissa spår av ironi.
Går de två tåtarna i bilden ovan upp till en hårtorks väggfäste och sen en spiralsladd till själva hårtorken?
Är det en fast monterad hårtork?
Är det en fast monterad hårtork?
Sommaren 2017 lyckades jag få jfb att lösa ut när jag grävde i trädgården intill trädäcket. Förra ägaren hade en vän som var elektriker.
Fan vad sur jag blev jag grävde fram sladden
Fan vad sur jag blev jag grävde fram sladden