3 274 472 läst · 11 085 svar
3274k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Medlem
· Halland
· 4 105 inlägg
Nej, all FK är naturligtvis från annat årtal än byggåret.Magnus E K skrev:
Allt ursprungligt är OVIR i pansarrör, och kanske lite bergmanrör också. Det håller på och rensas ut nu.
Allt svart-fas/vit-nolla är från en eller några senare moderniseringar/ombyggnader.
Huset har en tid i sin historia hyst ett fik/enklare servering, då tillkom det fler centraler och grupper med roliga namn som numera har annan funktion, är borttagna eller bara slutar som strömförande ledare någonstans. De svart/vita FK tror jag mest härör från denna tid.
Men det blir sakta och säkert upprensat nu, ett rum på nedervåningen som har kvar OVIR, som ska ytskiktrenoveras under året, så jag har sagt att då passar vi på och rycker ur all gammal kabel då och byter apparater. Det verkar som att ÖV saknar OVIR, verkar nästan så, det lilla jag kikat. Så det blir nog bra till sist det här.
Nu blev det OT förstås.
Medlem
· Blekinge
· 10 477 inlägg
https://hackaday.com/2016/02/22/a-field-guide-to-the-north-american-utility-pole/
Inte konstigt att de har elavbrott efter varje lite blåsväder. Idén med jordkabel har inte riktigt slagit igenom.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 935 inlägg
Förkastligt i vilket fall! Skal man göra det så skall man göra det rätt!K knipo skrev:
Är det enkelledare så naturligtvis en modifierad Western Union splice:
Att det inte finns folk idag som kan göra ett riktigt jobb!
(Det verkar ju fö som om Torixen kom till för att göra den vanliga Rat Tail splice:en åtminstone lite säker mot drag i ledaren. Egentligen ett snyggt sätt att lösa problemet i övergången. "Gör som du alltid gjort men skruva på den här efteråt!")
Medlem
· Blekinge
· 10 477 inlägg
Båtfolk som kan splitsa linor kan naturligtvis även göra snygga skarvar.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 935 inlägg
Inte så mycke en dålig koppling, mer placeringen som får en att fundera. Vad skall man göra med två el uttag inne i duschen? Är man riktigt hårig och behöver nätdriven trimmer så hade det väll räckt med ett uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 664 inlägg
Ja, det är väl inte orimligt? Inte rakt fram då, där de spretande kardelerna går, utan nedåt mot skruven, närmast vinkelrätt från kabeln.