Jo, jag tror också att det är en tumgänga
 
Det är gänga Whitworth 3/16 på passdelarna.
 
  • Gilla
  • Älska
Ragnar_AT och 5 till
  • Laddar…
Magnus E K
Det låter som gängsäkringar behöver förbjudas (retroaktivt) av säkerhetsskäl pga användarfel.
 
  • Gilla
  • Haha
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Det låter som gängsäkringar behöver förbjudas (retroaktivt) av säkerhetsskäl pga användarfel.
Eller enklare: förbjud alla utom "certifierade elektriker" att köpa skruv.
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 9 till
  • Laddar…
N nallepu skrev:
Min pappa föredrog muttrar. tror att det var M8.
Här var det ingen m8 på hur de tar i :crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
hsd
Hmm
En M8 i rätt längd borde man kunna balansera in i passdelen med propphuven.....
 
E
hsd hsd skrev:
Hmm
En M8 i rätt längd borde man kunna balansera in i passdelen med propphuven.....
Man mölar ju propphuven full med aluminiumfolie så att skruven sitter rakt
 
  • Haha
kest och 1 till
  • Laddar…
Slitet och skadat elektriskt vägguttag med exponerade komponenter och märkning för spisanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttag med improviserad koppling till en glödlampssockel på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Han förstod inte vad som var fel med detta... "Det funka hju" :thinking:
 
  • Ledsen
  • Gilla
  • Wow
kest och 4 till
  • Laddar…
Nån som tror på brandfara här?

Överbelastad grenuttag med skadade och oskyddade elkablar, potentiell brandrisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krillew och 1 till
  • Laddar…
Hitta ett fel?
Äldre säkringsskåp med säkringsomkopplare märkta 'Elspis', 'Kylskåp Belysning' och 'Belysning'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


----------------------------

Badrumskoppling och ingen JFB

Eluttag ovanför badkar kopplat till lampramp inne i duschområdet utan jordfelsbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

-----------------
Fin lampramp, innanför duschdraperi, bra eller dåligt att ta bort glödlampan tro?

Lampramp med glödlampor ovanför duschdraperistång i ett badrum, potentiell elfara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


----------------------
En badrumskoppling till tvättmaskin och fön..o ingen JFB
Eluttag utan jordfelsbrytare installerat på en randig vägg med ansluten sladd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


-------------

Folie funkar också

Elcentral med säkringar och en glödlampa täckt i folie på en hylla, potentiell säkerhetsrisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
-RB- och 12 till
  • Laddar…
Alltså vad i helvete..
 
Magnus E K
B Besiman skrev:
Hitta ett fel?
Jag ser tre fel; telefonnumren är fortfarande tresiffriga så de har inte uppdaterats korrekt.
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
B Besiman skrev:
Hitta ett fel?
[bild]

----------------------------

Badrumskoppling och ingen JFB

[bild]
-----------------
Fin lampramp, innanför duschdraperi, bra eller dåligt att ta bort glödlampan tro?

[bild]

----------------------
En badrumskoppling till tvättmaskin och fön..o ingen JFB
[bild]

-------------

Folie funkar också

[bild]
Och allt detta är förstås i ett och samma hus? :surprised:
 
B Besiman skrev:
Nån som tror på brandfara här?

[bild]
Det är lugnt, kablarna sitter ju perfekt inkörda i uttaget så där blir åtminstone dammskyddat och säkert hyfsat vattentätt med. IP63-64 minst... :crysmile::crysmile:
 
Idag städade jag bland lite gammal kabel i förrådet. I ändan på en bit RDOT 4x2,5 från det anrika SIVERTS KABELVERK så hittade jag en bra kandidat till denna tråden.
Hand håller en dåligt skarvad och tejpad gammal gummikabel RDOT 4x2,5.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är alltså en kabel av typ RDOT jag håller i handen. I andra ändan av skarven så sitter resterna av en EKKJ 3x2,5+2,5. RDOT är en gummikabel, så vitt det ser ut snarlik med RDOE, alltså motsvarande vad vi idag kallar H07RN-F.

Var hittade jag då denna skarv? Svaret är ca 10cm under mark intill en garagevägg på en idrottsplats. För ca 15 år sedan byggdes ett nytt garage intill det gamla och någon drog in el dit. Jag störde mig några år senare på att det en bit upp på väggen i det nya garaget satt en ful, tejpad skarv från en EKKJ 3x2,5+2,5 till EKK 3G1,5. Jag skruvade ur säkringarna märkta med nya garaget och blev förvånad att de var tre stycken? och skar upp skiten för att koppla ihop alltihop i en U56-dosa. Jag ser då att tejpskarven dessutom innehåller en fulnollning. Därav tre säkringar. Jobbet blev med ens en smula större än jag tänkt mig då jag nu dessutom behöver göra något åt matande ända.

I den matande centralen hittade jag ingen matchande markkabel. Däremot en gammal gummikabel inlagd på trefasgruppen "nya garaget". Ut och följa gummikabeln. Den gick lite på härsen och tvärsen över takstolar och väggar. Och sedan ut och ner i marken. Det där halvtimmesjobbet börjar i rask takt gå mot ett halvdagsjobb. Så en bit ner i marken, under en ramp, så hittar jag skarven. Som väl är så räcker stumpen EKKJ upp på väggen på en någorlunda skyddad plats där den kan skarvas i en dosa istället. Till en mer lämplig kabeltyp. Och gruppen göras om till tvåfasgrupp.

Idrottsplatser, hembygdsgårdar och liknande brukar ha ganska mycket spår av hjälpsamma, kreativa människor med begränsad kunskap om vad dom ger sig på, men det som stör mig lite extra i detta fallet är att jag är rätt säker på att han som gjorde denna fulkoppling är f.d. behörig elektriker. Inte minst handlaget med skarven med både eltejp, vulktejp och presshylsor tyder på att den som gjorde det i och för sig visste hur man skarvar kabel.
En hand håller en skarvad kabel omgiven av slarvigt applicerad isoleringstejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite lustigt dock med en okrympt Duraseal på jord och koncentrisk ledare, men vanliga blå skarvhylsor med eltejp på fasledarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
50procent och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.