3 282 230 läst · 11 144 svar
3282k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Inte värsta ever kanske men tillräckligt för att man ska ge upp hoppet om mänskligheten.. hittades i mellanbjälklag när bärande vägg skulle rivas . Och ja de va ström på, och notera den svarta fasen som är helt skalad ca 7cm och låg i spånet..
Medlem
· Stockholm
· 7 315 inlägg
Har också noterat detta "hack", har dock inte använt det.Pen skrev:
Känns inte så säkert med exponerade "blad" från A-hanen - och strömförande hane för C-hanen ute i det fria - rätt lätt att komma åt när man pluggar i/ur
/K
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 949 inlägg
Det kittlar bara lite. Fråga hur jag vet!klaskarlsson skrev:
Nej, det får ses som en nödlösning. Jag har använt den någon gång när mina adaptrar har tagit slut.
Det är inget för när man har barn i närheten, eller knappt ens andra människor i rummet.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 949 inlägg
Dels som sagt att strömmäta utan tång.useless skrev:
Men jag har också råkat ut för litet irriterande jordfel utan att ha något uttag som inte går över JFB. Då måste man ha något liknande för att kunna "fuljorda" dvs mäta jordfelsströmmen genom att "nolla" den.
(Jag har någon gammal tråd om det. Råkade ut för anslutningskabel till laptop med eskalerande jordläckage.)
Nej, säkert är det ju förstås inte. men det är ju faktiskt inte riktigt så farligt som man kan tro eftersom det är 110V vi pratar om.klaskarlsson skrev:
@RoAd det är inte spänningen som är farlig utan strömmen.
För en normal frisk person så är det inte ”farligt” att stå å hålla i en elstängseltråd där det är 5000/8000/10000V, elstängselaggregat finns med laddenergin upp till iaf 10,0 J.
Jag har som barn fått många stötar på 5kV från elstängsel när jag har hjälp min mormor i häst-/ko-hagarna.
För en normal frisk person så är det inte ”farligt” att stå å hålla i en elstängseltråd där det är 5000/8000/10000V, elstängselaggregat finns med laddenergin upp till iaf 10,0 J.
Jag har som barn fått många stötar på 5kV från elstängsel när jag har hjälp min mormor i häst-/ko-hagarna.
Är det inte något djur som skalat den svarta kabeln? En halva av isoleringen ser ut att hänga i ena änden av "nakenheten".P Patzie skrev:
Nja. Det är frekvensen som är farlig.R RoAd skrev:
Den får hjärtat att stanna.
Intressant nog är 50-60 Hz den farligaste frekvensen. 16 eller 100 hade varit bättre. Ger underlag för konspirationsteorier.
Likspänning kan ge brännskador om strömstyrkan är hög.
Fick in en på UAS som kommit nära högspänningsledning. Han såg rätt intakt ut men likafullt stendöd. Hade en svart fläck på underarmen där ljusbågen gått in. Närmare undersökning visade att all benmärg var förkolnad.