Inte värsta ever kanske men tillräckligt för att man ska ge upp hoppet om mänskligheten.. hittades i mellanbjälklag när bärande vägg skulle rivas . Och ja de va ström på, och notera den svarta fasen som är helt skalad ca 7cm och låg i spånet..
 
  • Elektriska kablar oorganiserat dragna och exponerade i spånmaterial i mellanbjälklag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
spirou197 och 8 till
  • Laddar…
Doslock?
Två eldosor i vägg med öppna kabeländar och skarvklämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
5
buffedelic buffedelic skrev:
Doslock?
[bild]
Tjao.. snart är det ju jul å då passar ju lite röda tomteluvor:cool:
 
  • Gilla
Buildgates
  • Laddar…
Dom som monterat ikea kök lär nog känna igen kåpan... :crysmile:
IKEA köksfläkt monterad på en pelare med ducting, i ett stökigt kök under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
SSSS och 5 till
  • Laddar…
Vad säger ni om den? Väggen är tilläggsisolerad invändigt...
 
  • En öppen eluttag utan skyddslock där tilläggsisolering syns runt kanterna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Asbesträdd och 13 till
  • Laddar…
Kreativt!:crysmile:(y)
 
Pen Pen skrev:
Kontakten C (euro) passar även i A (usa) om man "piggibackar" den på en halvt isatt A-hane. Praktiskt på hotellet när man glömt adaptern.
Har också noterat detta "hack", har dock inte använt det.
Känns inte så säkert med exponerade "blad" från A-hanen - och strömförande hane för C-hanen ute i det fria - rätt lätt att komma åt när man pluggar i/ur :rolleyes:

/K
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Har också noterat detta "hack", har dock inte använt det.
Känns inte så säkert med exponerade "blad" från A-hanen - och strömförande hane för C-hanen ute i det fria - rätt lätt att komma åt när man pluggar i/ur :rolleyes:

/K
Det kittlar bara lite. Fråga hur jag vet! ;)

Nej, det får ses som en nödlösning. Jag har använt den någon gång när mina adaptrar har tagit slut.

Det är inget för när man har barn i närheten, eller knappt ens andra människor i rummet.
 
useless useless skrev:
Vad är syftet med att kunna flytta sladdarna? Att göra skyddsjordade prylar spänningssatta och kolla folks reaktion?
Dels som sagt att strömmäta utan tång.

Men jag har också råkat ut för litet irriterande jordfel utan att ha något uttag som inte går över JFB. Då måste man ha något liknande för att kunna "fuljorda" dvs mäta jordfelsströmmen genom att "nolla" den.

(Jag har någon gammal tråd om det. Råkade ut för anslutningskabel till laptop med eskalerande jordläckage.)
 
R
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Har också noterat detta "hack", har dock inte använt det.
Känns inte så säkert med exponerade "blad" från A-hanen - och strömförande hane för C-hanen ute i det fria - rätt lätt att komma åt när man pluggar i/ur :rolleyes:

/K
Nej, säkert är det ju förstås inte. men det är ju faktiskt inte riktigt så farligt som man kan tro eftersom det är 110V vi pratar om.
 
@RoAd det är inte spänningen som är farlig utan strömmen.


För en normal frisk person så är det inte ”farligt” att stå å hålla i en elstängseltråd där det är 5000/8000/10000V, elstängselaggregat finns med laddenergin upp till iaf 10,0 J.

Jag har som barn fått många stötar på 5kV från elstängsel när jag har hjälp min mormor i häst-/ko-hagarna.
 
R
Det är spänningen som driver strömmen. Lägre spänning, lägre ström. Ett elstängsel har strömbegränsning så det är en dålig jämförelse.

USAs 110V är helt enkelt mindre farligt för person än europas 230V.
 
P Patzie skrev:
Inte värsta ever kanske men tillräckligt för att man ska ge upp hoppet om mänskligheten.. hittades i mellanbjälklag när bärande vägg skulle rivas . Och ja de va ström på, och notera den svarta fasen som är helt skalad ca 7cm och låg i spånet..
Är det inte något djur som skalat den svarta kabeln? En halva av isoleringen ser ut att hänga i ena änden av "nakenheten".
 
Mikael_L
De svarta saker som syns i bilden är:
* Två olika "pansarrör", rör för el i svartlackat järn/stål.
* Vindskyddspapp "tjärpapp"
* Något lite svart FK.
 
R RoAd skrev:
Det är spänningen som driver strömmen. Lägre spänning, lägre ström. Ett elstängsel har strömbegränsning så det är en dålig jämförelse.

USAs 110V är helt enkelt mindre farligt för person än europas 230V.
Nja. Det är frekvensen som är farlig.
Den får hjärtat att stanna.
Intressant nog är 50-60 Hz den farligaste frekvensen. 16 eller 100 hade varit bättre. Ger underlag för konspirationsteorier.
Likspänning kan ge brännskador om strömstyrkan är hög.
Fick in en på UAS som kommit nära högspänningsledning. Han såg rätt intakt ut men likafullt stendöd. Hade en svart fläck på underarmen där ljusbågen gått in. Närmare undersökning visade att all benmärg var förkolnad.
 
  • Ledsen
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.