@Magnus E K här är min lilla mätsladd med samma funktion,
Elsladd med stickpropp och avskalade ledningar i ena änden, liggande på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
Demmpa Demmpa skrev:
@Magnus E K här är min lilla mätsladd med samma funktion,
[bild]
Det där var ju en otroligt mycket smidigare grej. Behöver bara lära mig hur man skalar en kabel på mitten så där (kabelskalning överhuvudtaget har aldrig varit min starka sida).

Bakgrunden till min mojäng var även att jag hade ett just bortmonterat halvruttet gammalt uttag, en brädbit och några överblivna plintar liggande framför mig, annars kanske jag hade kommit på den bättre varianten.

Och detta är min version som både kan öka jordfelsströmmätvärdet 10 ggr eller eliminera helt om det behövs ...

Elektrisk anordning med en stickkontakt och ett vägguttag förbundna med kablar och en kopplingsklämma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
prototypen och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vilka regler bryter den mot?
Inte IP20 eftersom en prob med diametern 10mm fritt kan vidröra spänningsförande delar. Dessutom chassi i lättantändligt material. Och lösa EK/FK uppfyller inte kravet på dubbla skyddsbarriärer.

N nallepu skrev:
Frågan är bara till vilka faser ska jag koppla spisen respektive ugnen? spisens kabel går till separata säkringar. Är lite osäker på hur många amper huvudsäkringen tål eftersom säkringarna är plomberade. Inte hel kul om man till julen har en jukskinka i ugnen och spisen går på tre plattor och så ska både kyl och frys ha sin del av elen för att inte glömma alla elprylar som ska ha sin del av elektriciteten. Bör man kolla upp vilka elprylar som är inkopplade till vilka faser. Eller bara utgå från att när spis och ung fått upp värmen drar dessa prylar nästan ingen ström?
Har för mig att gamla järnspisar med små snabb plattor drar massor med ström men hur är det med induktionsspisar. En kompis har en induktionsspis som slår på och av hela tiden
Intermittensfaktorn är låg på en välisolerad ugn. Glaskeramik drar måttligt och induktion enormt men det är bara under uppstartsfasen.

useless useless skrev:
Vilka regler bryter den mot?
Det står ju det: "REGELBRYTARE" :p

• Gilla
Nirre och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
här är min lilla mätsladd med samma funktion,
Fast den där är ju prydlig så helt OT här! :rofl:

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
D Donald-Duck skrev:
Man kan köpa färdiga adaptrar på nätet för att mäta med en multimeter och ett schuko uttag.
[bild]
Men vill man betala över 3000:- för en "färdig" när man kan göra en själv. :geek:

• Gilla
  • Wow
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Vad är syftet med att kunna flytta sladdarna? Att göra skyddsjordade prylar spänningssatta och kolla folks reaktion?

• Gilla
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad är syftet med att kunna flytta sladdarna?
Strömmätning utan "tång"?

D Donald-Duck skrev:
Man kan köpa färdiga adaptrar på nätet för att mäta med en multimeter och ett schuko uttag.
[bild]
[länk]
Nu rör det ju sig uppenbarligen om labutrustning och sådan har inte samma krav som konsumentutrustning.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Strömmätning utan "tång"?
Ja, det skulle kunna vara ett bra syfte. Strömtänger är ju inte helt exakta om man vill mäta små läckströmmar.

U Uffe A skrev:
Tvåa på den Mikael

Precis satt mig ner och börjat ögna igenom forumet

@nallepu varför inte lita på elektrikern som bör veta vad han gör. Eller är det Ior som är inblandad
Här har elektrikern föreslagit en bra lösning som dessutom kan bespara dig några kronor
Tycker att han uppfyller kraven att tänka på kundens bästa ;)
Tänkte anlita samma firma som kopplade in jordfelsbrytaren efter att jag hade problem med att man fick en stöt när man råkade klippa av sladden till häcksaxen. Blev en dyr installation eftersom jordfelsbrytaren löste ut när han var klar. Efter några timmars felsökning föreslog jag att han skulle kolla nollan och jorden som går från säkringsskåpet till cirkulationspumpen för värmen. Han kopplade då loss en kabel,skulle tro att det var jorden eftersom han påstod att det blev krypströmmar genom vattnet, statorn och jorden och nollan i cirkulationspumpen, vilket resulterade i att jordfelsbrytaren löste ut. Känner bara att jag vill ha lite koll på hur firmans elkillar ska göra jobbet så jag slipper dra och vicka på kontakterna när det sprakar och ryker i kontakterna som kanske ska leda 15 amper. Tyckte att det verkade mysko att det räcker med en vanlig stickpropp till en ugn. Kanske något för en uppfinnare som kan uppfinna ett dubbeluttag för både 4 plattors spis och ugn som går på full under och övervärme.
Tyckte bara att värsta elkopplingen kunde vara rätt forum.

F fiskbuggaren skrev:
[bild] Pannan och cirkulationspumpen borde nog båda anslutits fast och inte dela på en stickkontakt på det här sättet. Jag vet inte om den driver elpatron eller om det bara är lite pumpar i pannan också.
För det första; varför har man dragit in kabeln i pannan där uppe, det finns ju färdiga kanaler för kabelarna i bakkant. För det andra, det finns en anslutning i elektroniklådan för c-pump och shuntautomaktik, Så man behöver inte göra så.
Och nej, det är garanterat inget eltillskott på den pannan då lägsta effektsteg är 6 kW, totalt 12.
Men ja,det är en intern pump för varmvattenberedningen, sitter en pump och en plattvvx bakom elboxen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.