3 272 231 läst · 11 080 svar
3272k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Om vi ska gå tillbaka till lite mer farliga felkopplingar eller ska vi säga rysk roulette?
Som sagt har gjorts två elbesiktningar och vad jag vet har det inte klagas på dessa uttag (vi har i alla fall inte behövt bomma igen ).
Hur som är det salig blandning på moderna och gamla uttag På jobbet tycker flesta det är helt ok med gamla i plåt (ytterst ansvarig, säger dessa är bättre än nya för dom håller ju bättre). Inga jordbleck har rostat av. Men behövt byta par uttag för plasten ruttnat/blivit spröd i hanen (tyvärr till nyare/bättre begagnade av samma typ i vissa fall).
Sen har viss inköpare fix idê att det är smidigare köpa 32A handskar än rätt sort (när maskinen inte behöver mer än 16A).
Sen har ni annan fin sak på bild, som ni pratat om tidigare (för att alltid få saker gå åt rätt håll).
Som sagt har gjorts två elbesiktningar och vad jag vet har det inte klagas på dessa uttag (vi har i alla fall inte behövt bomma igen ).
Hur som är det salig blandning på moderna och gamla uttag På jobbet tycker flesta det är helt ok med gamla i plåt (ytterst ansvarig, säger dessa är bättre än nya för dom håller ju bättre). Inga jordbleck har rostat av. Men behövt byta par uttag för plasten ruttnat/blivit spröd i hanen (tyvärr till nyare/bättre begagnade av samma typ i vissa fall).
Sen har viss inköpare fix idê att det är smidigare köpa 32A handskar än rätt sort (när maskinen inte behöver mer än 16A).
Sen har ni annan fin sak på bild, som ni pratat om tidigare (för att alltid få saker gå åt rätt håll).
Redigerat:
I min ungdom så fans det en stor motorlåda till vedkapen. I lådan var det ett reglage för att styra vilken spänning som motorn vatades med. Matningsledningarna hängdes upp med krokar på närmaste luftledning mha. ett långt skaft i bambu som även hade en "plåtkrage" som skydd om ledningen inte hängde kvar på luftledningen.
Motorlådan var ca: 1.2m x 0.8m x 0.8m och var tung som tusan att dra fram.
Mellan motorlådan och kaplådan gick en flatrem drygt 10cm bred.
Tyvärr finns inget av den kvar, då det skulle ha varit intressant att kolla kopplingen på gasreglaget och (även data på) motorn.
Jag gissar att det hela härrör från 45-55 talet. Det där med säkerhet var det på den tiden lite si och så med.
Motorlådan var ca: 1.2m x 0.8m x 0.8m och var tung som tusan att dra fram.
Mellan motorlådan och kaplådan gick en flatrem drygt 10cm bred.
Tyvärr finns inget av den kvar, då det skulle ha varit intressant att kolla kopplingen på gasreglaget och (även data på) motorn.
Jag gissar att det hela härrör från 45-55 talet. Det där med säkerhet var det på den tiden lite si och så med.
Var det inte en asynkronmotor med släpringar och ett pådrag?Anders Björk skrev:I min ungdom så fans det en stor motorlåda till vedkapen. I lådan var det ett reglage för att styra vilken spänning som motorn vatades med. Matningsledningarna hängdes upp med krokar på närmaste luftledning mha. ett långt skaft i bambu som även hade en "plåtkrage" som skydd om ledningen inte hängde kvar på luftledningen.
Motorlådan var ca: 1.2m x 0.8m x 0.8m och var tung som tusan att dra fram.
Mellan motorlådan och kaplådan gick en flatrem drygt 10cm bred.
Tyvärr finns inget av den kvar, då det skulle ha varit intressant att kolla kopplingen på gasreglaget och (även data på) motorn.
Jag gissar att det hela härrör från 45-55 talet. Det där med säkerhet var det på den tiden lite si och så med.
Motstånd i oljebad kopplades in på rotorn med släpringarna för att minska startströmmen. Varvtalet minskade också, men ökade till det normala då man "drog på" med vredet på motståndslådan. Väldigt oeffektiv varvtalsreglering.
Motorn kunde flyttas mellan tex vedkap, tröskverk och hövinsch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ofta var motorerna öppna utan ens droppskydd för lindningar eller beröringsskydd för släpringar. Ger ju bra ventilation för kylning också.
Säkerhetsaspekterna var lite annorlunda på den tiden med långa plattremmar och trästöttor mellan maskin och motor för att spänna remmen. Att kunna peta på släpringarna var nog minst farliga.
Edit: En momentkoppling gick lätt att ordna. Man drog i en spak, ett järnrör som hävarrm, för att mjukt spänna remmen och koppla in driften.
Edit: En momentkoppling gick lätt att ordna. Man drog i en spak, ett järnrör som hävarrm, för att mjukt spänna remmen och koppla in driften.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 928 inlägg
Jo, jag har väl berättat om att jag körde en sådan motor när jag började som civ.ing (i forskningslabbet på SKF).blackarrow skrev:
Man kunde, utan att överdriva, stoppa in hela huvudet i den (jag prövade), och halkade man av spaken som kopplade i och ur släpringarna så kunde man lätt (om man inte stod riktigt) halka in med hela armen upp till axeln.
Så den hade väl ungefär IP -7 i beröringsskydd.
Den där pådragslådan påminner mig om gamla spårvagnar. Dom ha en vev kopplad till en vals med segment, så kallade fingrar går mot/från segmenten och kopplar ur motstånd för ökad fart.
På Djurgårdslinjen i Stockholm ha man ett ploglok från 1900 talets början. Valsen i den är en ekstock som segmenten är skruvade i.
Vid service penslade man segmenten med vasselin.
Det loket har också en manuell frånkopplare (öppen kniv) i taket som man manövrerar med en spak, den kunde man ha kul med.
Man vred av den precis innan nån började köra, och drog i den igen när pådraget var högt, det small och ljusbågen gjorde det kritvitt i hytten
Den som råkat ut för det startade aldrig igen utan att kolla vad den andra i hytten gjorde.
På Djurgårdslinjen i Stockholm ha man ett ploglok från 1900 talets början. Valsen i den är en ekstock som segmenten är skruvade i.
Vid service penslade man segmenten med vasselin.
Det loket har också en manuell frånkopplare (öppen kniv) i taket som man manövrerar med en spak, den kunde man ha kul med.
Man vred av den precis innan nån började köra, och drog i den igen när pådraget var högt, det small och ljusbågen gjorde det kritvitt i hytten
Den som råkat ut för det startade aldrig igen utan att kolla vad den andra i hytten gjorde.
När jag var liten, fans det i ett av husen i stan en gammal gallergrinds hiss med ett hastighetsreglage som tyvärr var urkopplat.
Farsan berättade att det var tidigare en ung grabb som skötte om reglaget, och fick något öre för tjänsten.
Kanske tur att reglaget var urkopplat, för annars skulle både jag och andra ungar garanterat ha försökt slå hastighetsrekord med hissen.
Farsan berättade att det var tidigare en ung grabb som skötte om reglaget, och fick något öre för tjänsten.
Kanske tur att reglaget var urkopplat, för annars skulle både jag och andra ungar garanterat ha försökt slå hastighetsrekord med hissen.
Jag vet faktiskt inte om det kvalar in i denna tråden, men spontant kändes det sådär.
Är det ok att ha ett dubbeluttag med den placeringen?
Det är på en spa-anläggning i Skåne.
De två kranarna är vattenkranar där man hämtar vatten efter att tex suttit i bastun, endast iklädd badkläder o barfota på blött golv.
Mycket vatten som rinner rakt ned längs väggen när man spiller runt med muggarna.
Kallpoolen precis intill. En stor pool mittemot en meter därifrån.
Dessutom var ena locket trasigt. Luckan stängde inte sig själv så jag tryckte till det.
Hade det varit hemma hos mig hade jag placerat det en halvmeter till höger.
Är det ok att ha ett dubbeluttag med den placeringen?
Det är på en spa-anläggning i Skåne.
De två kranarna är vattenkranar där man hämtar vatten efter att tex suttit i bastun, endast iklädd badkläder o barfota på blött golv.
Mycket vatten som rinner rakt ned längs väggen när man spiller runt med muggarna.
Kallpoolen precis intill. En stor pool mittemot en meter därifrån.
Dessutom var ena locket trasigt. Luckan stängde inte sig själv så jag tryckte till det.
Hade det varit hemma hos mig hade jag placerat det en halvmeter till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppnade kopplingsdosan till tvättmaskinen.
Ingen av sockerbitarna va åtdragna och både för mycket och för lite skalat, en härligt svedd sockerbit och de andra måttligt misshandlade osv, inte många rätt iallafall...
Åtgärdat nu..
Ingen av sockerbitarna va åtdragna och både för mycket och för lite skalat, en härligt svedd sockerbit och de andra måttligt misshandlade osv, inte många rätt iallafall...
Åtgärdat nu..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husägare
· Skåne
· 4 969 inlägg
Häromdagen råkade jag ut något märkligt.
På frugans jobb fanns en förgreningsdosa som hade en flisa borta i en brunn, fixa en ny och skulle byta ut den.
Tog tag i den och drog ut kontakten, och tumme o pekfinger kraschar in i eldelar med spänning på.
Hela kontakten kunde smulas sönder med fingrarna.
Vad beror det på? Den har suttit på samma plats i 20-25 år men något har påverkat plasten i kontakten.
På frugans jobb fanns en förgreningsdosa som hade en flisa borta i en brunn, fixa en ny och skulle byta ut den.
Tog tag i den och drog ut kontakten, och tumme o pekfinger kraschar in i eldelar med spänning på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hela kontakten kunde smulas sönder med fingrarna.
Vad beror det på? Den har suttit på samma plats i 20-25 år men något har påverkat plasten i kontakten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Samma sönderfall drabbade min sopskyffel för några veckor sedan! All plast föll sönder i hundratals bitar, när jag kollade en spricka.
Husägare
· Skåne
· 4 969 inlägg