En annan variant av fasföljd provare

Fasföljdsprovare med tre kablar och kontakter, använd för att kontrollera fasernas ordning i elinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
tobbbias och 13 till
  • Laddar…
Attan vilka mysiga fasföljdsmätare ni har!

Nu börjar tankarna snurra:rofl: Hur jag skulle kunna bygga en mätare med en arduino och en liten dc-motor som snurrar och visar riktningen. Lite roligare än att bara visa med lysdioder.
Det blir knappast speciellt billigare eller bättre än köpeinstrument, men klart roligare.

En gammal tumregel jag har är:
När jag kopplat in de 3-faserna, lossar jag 2 st och skiftar dom. Överraskande ofta snurrar motorn då åt rätt håll. Det är viktigt att jag först monterar i alla faser innan jag skiftar.

• Gilla
  • Haha
Wheelabrator och 5 till
  • Laddar…
Man lurar inte Murphy ostraffat i längden på det viset ;)

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Anders, här kan du ju få lite inspiration, det här är en koppling som sitter i en produkt jag tillverkar.
Elektrisk krets för en produkt med kopplingar för L1, L2, L3 och en grön lysdiod.
Skapa konto

L1 nollställer vippan
L2 sätter vippan
L3 tillsammans om vippan är satt tänder lysdioden.

Byter man L1 med L2 så är vippan nollställd när L3 går hög.
Kopplingen är lite kinkig på spänningsnivåerna men för mig funkar det.

Protte

• Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
Det är roligare med en liten trefasmotor.

• Gilla
Pen och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja protte försöker åtminstone återföra tråden till ämnet, genom att visa på en galen koppling där man kastar in 230V Live på ett litet kretskort och trycker in nätspänning rakt in i logiska IC-kretsar, bara med lite små motstånd mellan.

Har du kollat märkningarna, är den CE-märkt eller SELV, PELV osv ... ;) :crysmile: :cool:

Men är det ingen som har någon smaskig elkoppling på bild nu snart ...
Eller måste jag gräva bland mina gamla bilder.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja protte försöker åtminstone återföra tråden till ämnet, genom att visa på en galen koppling där man kastar in 230V Live på ett litet kretskort och trycker in nätspänning rakt in i logiska IC-kretsar, bara med lite små motstånd mellan.

Har du kollat märkningarna, är den CE-märkt eller SELV, PELV osv ... ;) :crysmile: :cool:

Nja, 230V fördelat på 6 st 27kOhm är väl godkännt om de inte ligger för tätt på mönsterkortet ? 12 st mellan faserna för 400V är väl också Ok? Jag har själv varit med om att göra komersiella PSU:er på 5kV med samma typ av teknik ( serie och paralellkopplade resistanser som formar spänningsdelare för återkopplingskedjan) .

Jo det är roligare med en motor, min farbror som är elektriker tröttnade på att trefasen i byn gick åt olika håll så han och en kompis tog en motor och gick runt i byn och kopplade om. Det var bara det att de hade "lånat" motorn från mjölkmaskinen så när pappa skulle mjölka så fick han ut på byn och leta. Vad jag vet så hann de med halva byn.
Det här hände någon gång på 40 eller 50 talet

Samma rotation är ju bra när tröskverket flyttas runt mellan gårdarna.
Vad jag kommer ihåg så fick vi ändå lägga om faser när tröskverket skulle köras.

Protte

• Gilla
  • Haha
Pen och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:

Vem har sagt att det är 230 in?
Vem har sagt att det är ett litet kretskort, det sitter på ett som är 233x160 mm
Dessutom så missade jag, det är 3x27 kΩ, en del motstånd är bortretuscherade.
Nätspänning in i logiska kretsar är helt OK, bara man strömbegränsar (1MΩ eller mer)

Protte

Mikael_L
Sabba inte nu med att förklara att det är helt OK.
Tråden heter ju "värsta elkopplingen" . :crysmile:

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Nätspänning in i logiska kretsar är helt OK, bara man strömbegränsar (1MΩ eller mer)
Och skyddar sig från spikar.

Det är klart att det är helt OK. Men det är ändå inget för den lille elektrikern. Man hamnar snabbt i situationer där "tungan rätt i munnen" inte bara är en bra idé, det är en mycket bra idé. Inlärningskurvan blir så brant att den närmast liknar ett stup... ;)

(Finns en gammal tråd här där jag testar min JFB genom att köra ljudkortsoscilloskop på en laptop, batteridrift, och spänningsdelar ner nätspänningen till en lämplig nivå för ljudkortsingången. I en sådan uppställning så finns det ju ett och annat som kan gå spännande fel.)

I min ungdom byggde jag och en polare styrning av 8 stycken 230V julgransbelysningar med hjälp av en Commodore-64. Utgångarna på parallellporten var kopplade direkt till gaten på 8 stycken triac'ar. Det var viktigt att hålla koll på fas och nolla innan man kopplade ihop sakerna...

• Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
Ska man bygga 230V prylar är det mycket man ska ha koll på, som tex max spänning motstånd eller komponent klarar och isolationsavstånd mellan ledare.

Får väl passa på att bjuda på en bild på ett CE märkt och dubbelisolerat LED drivdon.
LED-drivdon med märkningar synligt och måttstock som visar lödpunkters isolationsavstånd.
Skapa konto

0.9mm isolationsavstånd mellan inkommande 230V ledare/lödpunkter. Iofs okay för grönlackade ledare, men inte för lödanslutningarna.
Det finns heller ingen avgränsning mellan primär och sekundär vid switchtrafon.
Borde vara åtminstone 4mm mellan anslutningarna och gärna 8mm mellan primär och sekundär för att klara galvaniska isolationstesten på några tusen volt. Dubbelisolerad?

Vaddå CE märkt, det märket som är tryckt på höljet står för ”China Equipment”
Den riktiga CE märkningen som är godkänd består av en logga där C omsluter halva E !!!

• Haha
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Finns inget som heter China equipment/export.

Däremot en massa felaktiga CE-loggor.

Riktiga CE
Två olika CE-märkeslogotyper ritade på rutigt papper för att visa skillnaden.
Skapa konto

Inte för att det betyder mer än "vi lovar att vår produkt uppfyller alla krav".

• Gilla
Broken arrow och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.