L Leif i Skåne skrev:
Vaddå CE märkt, det märket som är tryckt på höljet står för ”China Equipment”
Den riktiga CE märkningen som är godkänd består av en logga där C omsluter halva E !!!
Eller precis tvärtom ... ;)
https://en.wikipedia.org/wiki/CE_marking

L Leif i Skåne skrev:
Vaddå CE märkt, det märket som är tryckt på höljet står för ”China Equipment”
Den riktiga CE märkningen som är godkänd består av en logga där C omsluter halva E !!!
Fel, det är tvärtom:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/CE-märkning

En sån där pryl ska man väl anmäla till Elsäkerhetsverket?

useless useless skrev:
En sån där pryl ska man väl anmäla till Elsäkerhetsverket?
Tänker du på det kinesiska? :thinking:

Finns det?

Eller förpassa till elektronikåtervinningen.
Privatimport, dock ej av mig. Försent för retur.

Det märkliga är att tillverkare får fortsätta utan erinran. Det är bara den svenska importören som måste sluta sälja farliga prylar.

Jag tycker att svenska myndigheter, ESV, borde kunna meddela ursprungslandets motsvarande myndighet att produkter som är CE märkta inte uppfyller kraven. Kanske någon obs/svart-listning av produkter och företag för att sätta mer press på fuskande företag? Borde ingå i handelsavtal.

Det frivilliga CE-intygandet är inte värt mycket. Först med en referens till ett certifieringsorgan, tex S, Tuv, ska en certifiering mot överensstämmelse mot standard ha gjorts. S märket verkar ha blivit internationellt efter SEMKO blivit uppköpt av ett internationellt företag.

Mina Downlights tänkte jag man kunde driva med ett lämpligt nytt don inhandlat i Sverige.

blackarrow blackarrow skrev:
Jag tycker att svenska myndigheter, ESV, borde kunna meddela ursprungslandets motsvarande myndighet att produkter som är CE märkta inte uppfyller kraven.
Jag tycker att du har en väldigt optimistisk syn på världen om du tror att detta skulle fungera. ;) I teorin har du naturligtvis rätt att det vore bra om det fungerade på det sättet. I praktiken tror jag att "ursprungslandets motsvarande myndighet", dvs någon kinesisk myndighet, skiter rätt fullständigt i vad ESV tycker. Om det nu ens finns någon "motsvarande myndighet"...

• Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Dubbelt isolerad. Jo både trådarna och kåpan är ju isolerade :oops:

Alfredo Alfredo skrev:
Jag tycker att du har en väldigt optimistisk syn på världen om du tror att detta skulle fungera. ;) I teorin har du naturligtvis rätt att det vore bra om det fungerade på det sättet. I praktiken tror jag att "ursprungslandets motsvarande myndighet", dvs någon kinesisk myndighet, skiter rätt fullständigt i vad ESV tycker. Om det nu ens finns någon "motsvarande myndighet"...
Nja, nu är ju elsäkerhet ett EU-direktiv, internationella standarder och inte ESVs egna påhitt.
Är det inte ett brott att falskt marknadsföra en produkt som säker och uppfyllande av EU standarder om produkten är farlig?
Ja, jag är naiv....

Men det nuvarande systemet urvattnar ju värdet i CE symbolen.

Kina borde ta CE, "China Export", på allvar. Världen skämtar ju om den dåliga kinesiska kvalitén. Men så länge de får in exportinkomster så går det ju.

JanneJanne123
blackarrow blackarrow skrev:
Nja, nu är ju elsäkerhet ett EU-direktiv, internationella standarder och inte ESVs egna påhitt.
Är det inte ett brott att falskt marknadsföra en produkt som säker och uppfyllande av EU standarder om produkten är farlig?
Ja, jag är naiv....

Men det nuvarande systemet urvattnar ju värdet i CE symbolen.

Kina borde ta CE, "China Export", på allvar. Världen skämtar ju om den dåliga kinesiska kvalitén. Men så länge de får in exportinkomster så går det ju.
Absolut kommer det mycket skräp från Kina, men man ska inte döma ut Kina totalt baserat på detta. Håller du t.ex. en iPhone i handen i detta nu så är ju faktiskt den också ihopsatt i Kina...

Problemet med dåliga prylar och CE-märkningen är att det kommer nya produkter i snabbare takt än man hinner kontrollera och förbjuda dom gamla.
Det skulle, som sagt var, vara brottsligt (eller iallafall förenat med nån sorts sanktioner) att marknadsföra och sälja undermåliga produkter. Problemet med det är att CE-systemet bygger på att tillverkaren 'lovar' att produkten uppfyller vissa krav. Ska man ställa krav längre fram i ledet så måste helt andra typer av tester och kontroller göras och då blir det inte så billigt längre...

I en drömvärld skulle konsumenterna själva välja bort produkter som inte är S-, Tüv-, etc-märkta, men tyvärr tittar 99,9% bara på priset.

Ett annat "problem är att "folk" tror att CE betyder hög kvalitet och det är ju inget annat än att vara uppfyller MINIMUM kraven.

E elmont skrev:
Ett annat "problem är att "folk" tror att CE betyder hög kvalitet och det är ju inget annat än att vara uppfyller MINIMUM kraven.
Det betyder inte ens det. Det betyder bara att någon påstår "att varan uppfyller MINIMUM kraven". Vilka krav varan faktiskt uppfyller vet vi egentligen ingenting om.

• Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Man kan vara ganska säker på att varan uppfyller kraven på låg tillverkningskostnad.

• Gilla
Müssli och 4 till
  • Laddar…
Ta ESVs stickprovskontroll på usb-laddare. Skrämmande. Det kommer fler dåliga laddare än ESV hinner kontrollera... Så antalet farliga modeller ökar trots säljstopp på, var det 75%, av de testade modellerna?

Så är det inte dags att lyfta det en nivå?

Men visst görs det mycket kvalitetsprylar i Kina också.

(Min senaste Yamaha nätverksstereo var S-märkt med gamla svenska S'et, visserligen japansk och tillverkad i Malaysia).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.