tommib
Fast jag hoppas att det inte läcker så mycket UV-ljus i rummet från just det. Annars borde alla som jobbar där ha malignt melanom.

Plastmaterialen i många elartiklar lämnar mycket i övrigt att önska. Tacka vet jag gammal hederlig bakelit!

• Gilla
Needas och 1 till
  • Laddar…
@Leif i Skåne , den där har gjort sitt, bara att byta, ta alla likadana samtidigt. Vad är det för märke?

L Leif i Skåne skrev:
[bild]
Går det inte att limma?

• Gilla
  • Wow
fia_mstd och 5 till
  • Laddar…
tommib
Nääh.... Silvertejp är det man ska ha. Linda några varv och gör hål för stickpropparna med en gammal skruvmejsel. Synd att slänga något som funkar...

• Gilla
  • Haha
Asbesträdd och 9 till
  • Laddar…
Nej tommib, silver är ledande, bättre med vulktejp och några buntband för att stabilisera.

• Gilla
  • Haha
Asbesträdd och 4 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Fast jag hoppas att det inte läcker så mycket UV-ljus i rummet från just det. Annars borde alla som jobbar där ha malignt melanom.
Varför det? Uv-ljus har du dagligen från solen och det finns tex många snabbhärdande färger som härdar en hel burk om du öppnar locket i solljus. Därför behöver en uv-lampa hos tandläkaren inte vara särskilt farlig. Den kanske bara ersätter solen och lite till.

S Slugge skrev:
@Leif i Skåne , den där har gjort sitt, bara att byta,
Tror du inte det går att limma? :thinking::rolleyes::crysmile:

Edit: Ooops, tvåa på bollen men då måste det ju vara en bra idè...

• Gilla
Lilak och 1 till
  • Laddar…
Ja visst är det. Folk köper ju olika byggsatser med tusentals bitar bara för att det är kul. (eller inte enligt mig)

Undrar om inte en plejd skulle lösa Leifs bekymmer ;)

• Gilla
  • Haha
maximm och 10 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Varför det? Uv-ljus har du dagligen från solen och det finns tex många snabbhärdande färger som härdar en hel burk om du öppnar locket i solljus. Därför behöver en uv-lampa hos tandläkaren inte vara särskilt farlig. Den kanske bara ersätter solen och lite till.
Det är tydligen inte UV alls längre, det är helt ute, utan blått ljus.

Men jag håller med Tommy ändå. Jag håller det för otroligt att den skulle läcka så mycket till omgivningen att ett grenuttag skulle må illa av det. Oavsett strålningstyp så borde man i så fall elda upp både patienters mun och tandläkare/sköterskors ögon och hud.

Så om den inte bara är gammal och dåligt, så undrar jag istället om man städar med någon speciell kemikalie eller dylikt? Det ligger nog närmare till hands.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Så om den inte bara är gammal och dåligt, så undrar jag istället om man städar med någon speciell kemikalie eller dylikt? Det ligger nog närmare till hands.
Kanske ozon från någon maskin i rummet ?

H hapazard skrev:
Kanske ozon från någon maskin i rummet ?
Ja, ozon dödar ju det mesta organiskt, och särskilt plast. Men då är det nog lokalt i så fall. Ozon luktar ju ganska starkt, eller?

Plast är ett fantastiskt material, insugningsör i bilens motor i plast som tål värme och inte deformeras utan att gå sönder oftare än de gamla i metall, givare mm.
Men hur kommer elverktyg, kontakter, don och stela sladdar, ofta Made in P.R.C, att se ut om 20-25 år? Har man koll på att det är rätt kvalité på plasten som används?

Speciellt på vit plast brukar man lätt se om den gulnar och bryts ner av (sol)ljus.
Dock syns vita nyanser dålig på mobilfoton.

Jag tycker man ser lite nyansskildnader, gulnad plast?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.