elpaco elpaco skrev:
Och ja, det finns inga siffror högre än 9.
Bara om du antar ett decimalt talsystem. I det hexadecimala talsystemet är t.ex den högsta siffran F.

Edit: ninjad.
 
B bakterie skrev:
Bara om du antar ett decimalt talsystem. I det hexadecimala talsystemet är t.ex den högsta siffran F.

Edit: ninjad.
Jag skulle ändå påstå just F inte är en siffra. Det är en storhet, och ett tal, ett antal, men inte en siffra. Siffrorna utgörs av de naturliga talen 1-9 samt 0.
 
elpaco elpaco skrev:
Jag skulle ändå påstå just F inte är en siffra. Det är en storhet, och ett tal, ett antal, men inte en siffra. Siffrorna utgörs av de naturliga talen 1-9 samt 0.
Så då är siffran "V" i det romerska talsystemet ingen siffra då? ;)

Då skall jag genast säga till barnen att sluta tala om romerska siffror! :)

P.S. Jag synar din nia, och höjer med ett "M"! ;)
 
  • Gilla
fahlis och 1 till
  • Laddar…
Det finns 10 sorters människor i världen; de som förstår binära tal och de som inte gör det. Definitionen av en siffra vill jag nog påstå inkluderar 0-9 i det decimala systemet men är inte begränsat till dessa symboler, precis som andra påtalat.

/Fredrik
 
  • Gilla
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Så då är siffran "V" i det romerska talsystemet ingen siffra då? ;)

Då skall jag genast säga till barnen att sluta tala om romerska siffror! :)

P.S. Jag synar din nia, och höjer med ett "M"! ;)
Du får inte lära dina barn att Voldemort stavas med inledande siffra. Det är tokigt. Fast nu pratar vi ju i praktiken matematisk semantik. Jag vet inte hur mycket regler Språkrådet ställt upp för detta .. det kanske är användandet som styr. Med säkerhet kan jag iaf säga att just V är en bokstav .. ;-)
 
V är ÄVEN en stor bokstav...
 
:thinking: Vad är trådens ämne? :rolleyes:
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Inläggen just nu har en ganska dålig koppling till el ;)
 
  • Gilla
perojonsson och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Inläggen just nu har en ganska dålig koppling till el ;)
V som i Volt?
 
  • Gilla
Lilak och 1 till
  • Laddar…
F fb35523 skrev:
Det finns 10 sorters människor i världen; de som förstår binära tal och de som inte gör det. Definitionen av en siffra vill jag nog påstå inkluderar 0-9 i det decimala systemet men är inte begränsat till dessa symboler, precis som andra påtalat.
/Fredrik
Nä, det finns 10 sorters människor: de som förstår trinära tal, de som inte gör det, och de som trodde det här var ett binärt skämt :)
 
  • Gilla
-RB- och 3 till
  • Laddar…
Skärpning nu. Annars kopplar jag något fel här hemma i kväll bara för att få styr på den här tråden igen....
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 4 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Tja, för glyfen för den decimala siffran "1" borde det räcka med två atomer. På fast substrat, t ex kobolt på koppar (som är vanligt) så blir den i storleksordningen 2nm eller så. Men om man skall rita andra siffror så behövs det väl lite fler punkter.

Här är amerikanska standardiseringsinstitutet NISTs logga som inspiration:

[bild]
Om man skriver en siffra med två atomer så uppfattas det nog en åtta.
Största möjliga siffran på jorden borde vara en nolla.
 
Får väl återföra tråden till el. Inte felkopplat, men väl vad ålder kan ställa till med...
Kollade på sladden när jag köpte huset och då var isoleringen hel, så det hamnade på listan fixa nån gång, kanske ett dubbeluttag men lock oxå... Samtidigt lite kult att ha kvar en gammal grenutagslimpa av svart bakelit.
Är övertygad om att denna sladd suttit där sen 70-talet tämligen orörd...
Åtgärdat innan problem uppstog i alla fall.
 
  • Gammal grenuttagslimpa av svart bakelit med delvis skadad isolering på en elkabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal elsladd med sprucken isolering, exponerade trådar vid en kontaktdon, mot suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ibland blir man förvånad över att en torix-koppling ändå hållit en massa år utan att gå varm.
Avskalad elektrisk kabel visar koppartrådar nära en borrspets och en röd torix-koppling i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ibland blir man förvånad över att en torix-koppling ändå hållit en massa år utan att gå varm.
[bild]
Lite för kort uppskalat men den kopplingen har många år kvar att ge, knappt att den passar här. Är gruppen säkrad 6A är det helt klart godkänt i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.