3 283 358 läst · 11 150 svar
3283k läst
11,2k svar
Värsta elkopplingen?
Fiskar dog i ett större akvarie.
Det fanns lite belysning, pumpar och UV-rening, så är det bra med jordade uttag.
Det jordade uttaget var av lite nyare modell och lite längre bort i en gammal dosa slutade den gul/gröna. Elcentralen fanns i rummet intill...och jordat uttag.
Vatten, el, o-jordat jordat uttag och ingen jordfelsbrytare... Det var väl tur att bara fiskarna la sig på rygg...
Det fanns lite belysning, pumpar och UV-rening, så är det bra med jordade uttag.
Det jordade uttaget var av lite nyare modell och lite längre bort i en gammal dosa slutade den gul/gröna. Elcentralen fanns i rummet intill...och jordat uttag.
Vatten, el, o-jordat jordat uttag och ingen jordfelsbrytare... Det var väl tur att bara fiskarna la sig på rygg...
När man först hittar sådana här så tänker man att här har någon fiffig hemmafixare varit framme:
Sen öppnar man den och inser att det inte bara är tvinnade ledare med tejp, utan tvinnade lödskarvar med isolerband i gummi och sedan isolerande textiltejp ytterst:
Det här är ju helt klart en seriös koppling av en stolt yrkesman i en svunnen tid. Fanns i samtliga dosor i hela fastigheten. Allt prydligt utfört och fortfarande i oklanderligt skick gissningsvis drygt 50-60 år efter installation. Hur vanliga var dessa och när slutade man med det?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen öppnar man den och inser att det inte bara är tvinnade ledare med tejp, utan tvinnade lödskarvar med isolerband i gummi och sedan isolerande textiltejp ytterst:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det här är ju helt klart en seriös koppling av en stolt yrkesman i en svunnen tid. Fanns i samtliga dosor i hela fastigheten. Allt prydligt utfört och fortfarande i oklanderligt skick gissningsvis drygt 50-60 år efter installation. Hur vanliga var dessa och när slutade man med det?
Jag har samma typ av kopplingar. Isolebandet och tapen är i riktigt bra skick för att vara 60år gamla.
Mina föräldrars hus byggdes 1956 och där finns både lödskarvar och skarvar med Konex (Conex?) som var föregångaren till tex Torix. Så jag tror att man skulle kunna säga att lödskarvningen slutade användas under senare hälften av 50-talet.
Conex var av porslin och gråvit och dom passade precis in i ett 15,6 mm plaströr och fungerade utmärkt till att öva målskytte på arbetskamraterna, lite senare kom en svart modell av plast som var lite mindre i omfång.
Den svarta lilla modellen har jag i kåken, 2-3 dosor kvar där de inte är utbytta.
Lödskarv verkar ha varit standardförfarande fram till mitten av 50-talet.
Lödskarv verkar ha varit standardförfarande fram till mitten av 50-talet.