S Slugge skrev:
...är ingen ovanlig syn utomlands och jag tror faktiskt ändå inte folk dör som flugor där...
Här en datapunkt: I Luckno i Indien (2008-2012) hade man 0,4 dödsfall per 100000 invånare och år till följd av strömgenomgång (inkluderande 14% självmord). Det skulle motsvara 40 dödsfall per år i Sverige. Istället för ett... Jag låter läsaren avgöra om det motsvarar "som flugor", men det är iaf höga siffror. Vi får gå tillbaka till klass-0-tiden i Sverige för att se sådana siffror.

Som författarna själva säger: "Electrical burns are associated with significant morbidity and mortality, which are usually preventable with simple safety measures."

Så tro inte att de "charmiga" installationerna man ofta ser utomlands inte har en påtaglig kostnad i människoliv och svåra skador. Det har de.

• Gilla
Ragnar_AT och 7 till
  • Laddar…
Det man skall tänka på är ju så klart att se dödsfallen som en extrem form av skada, toppen på isberget. Så om toppen är 40 ggr större, så kan man ju själv fundera på hur många som får hemska och handikappande elskador, men överlever ..

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
... men det är iaf höga siffror...
<Besserwisser-Mode PÅ>
Nej, det där är ingen hög siffra, det är ett högt antal. Det här är en relativt hög siffra: 3. <Besserwisser-Mode AV>

• Gilla
fahlis och 1 till
  • Laddar…
J JPW skrev:
<Besserwisser-Mode PÅ>
Nej, det där är ingen hög siffra, det är ett högt antal. Det här är en relativt hög siffra: 3. <Besserwisser-Mode AV>
Nja det är nog inte ens ett högt antal, det är rimligen ett STORT antal ..

• Gilla
nmeden
  • Laddar…
J JPW skrev:
<Besserwisser-Mode PÅ>
Jo, det är en hög siffra. Användningen av "hög siffra" motsvarande den betydelsen finns till exempel belagd i SAOB sedan 1943.

Försöka aldrig besserwissra en besserwisser... ;)

Sedan så heter det väl messerschmitt ;-)

• Gilla
znitz och 3 till
  • Laddar…
Var går gränsen mellan en hög och en låg siffra? Det borde vara runt 4 - 5. I decimala talsystemet finns ju trots allt inga högre siffror än 9.

hsd
Seså, inget BRÅK nu

1/2

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jo, det är en hög siffra. Användningen av "hög siffra" motsvarande den betydelsen finns till exempel belagd i SAOB sedan 1943.

Försöka aldrig besserwissra en besserwisser... ;)
En besserwisser som jobbar professionellt borde veta att hänvisning till SAOB är problematiskt avseende nutida användande av språket, då SAOB är ett historiskt uppslagsverk. Det är inte bevis för att språkbruket är godkänt i dagens kontext .. :D

Och ja, det finns inga siffror högre än 9. Och det finns inga decimalsiffror alls. Däremot kan tal vara hur stora eller små som helst. 9 är en siffra och ett tal, 1/2 bara det senare.

Skönt att man för en gång skull kan uttala sig om något man kan något om i just denna tråd ..

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Men nog måste det väl finnas en fysisk gräns på hur stora och små siffrorna kan vara ? Kan man göra siffror på atomstorlek och hur stora är det möjligt att göra en siffra 10, 100 ,1000 mil :thinking:

E elmont skrev:
Men nog måste det väl finnas en fysisk gräns på hur stora och små siffrorna kan vara ? Kan man göra siffror på atomstorlek och hur stora är det möjligt att göra en siffra 10, 100 ,1000 mil :thinking:
Gränsen uppåt iaf är när de i egenskap av sin vikt kollapsar materien till ett svart hål. Det är den fysikaliska gränsen. Så du måste jobba med lätta material, tex tankemönster.

Nu tycker jag att ni har lämnat trådens innehåll lite väl mycket då stora siffror/tal mm har väldigt lite med elkoppling att göra....:sleep:
Fortsätt gärna diskussionen då den är intressant men gör det i en egen tråd.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Och ja, det finns inga siffror högre än 9.
Om man skall vara semiseriös här ibland, det iofs underhållande, flamsandet; så är det naturligtvis så "på jobbet". Dvs här skiljer vi mellan siffror, tal, och framförallt deras olika representationer. (Det finns förvånansvärt många sådana inom datavetenskapen; Fractional CSD kodning, någon? :)) Eller rättare, vi skiljer mellan dessa begrepp på engelska, eftersom det är det som är arbetsspråket i de flesta sammanhang.

Men, som jag alltid säger till mina studenter när tillfälle ges. Att hålla på den sortens skillnader i vardagligt tal, det är att skjuta sig i foten. Även om jag är en besserwisser i själ och hjärta, så försöker jag i görligaste mån att inte uppföra mig som en. Det är en vinnande strategi i längden. Tom de riktiga matematikerna här säger "hög siffra" när de är i lunchrummet. :)

Men, jag måste ju ändå sluta med en eftersläng; annars vore jag ju ingen riktig besserwisser. Jag använder nästan dagligen högre siffror än 9. Vi brukar representera dem med glyferna för bokstäverna A-F, där F är högst! ;)

Och det slutar inte där... ;)

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Tja, för glyfen för den decimala siffran "1" borde det räcka med två atomer. På fast substrat, t ex kobolt på koppar (som är vanligt) så blir den i storleksordningen 2nm eller så. Men om man skall rita andra siffror så behövs det väl lite fler punkter.

Här är amerikanska standardiseringsinstitutet NISTs logga som inspiration:

atom_manipulation_figures-fig3.jpg

• Gilla
elpaco
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.