3 282 278 läst · 11 144 svar
3282k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Var och kopplade ytterbelysning hos en kund idag och han bad mig titta på placeringen av brytaren i badrummet. Huset är ca: 15 år gammalt och elfirman är en etablerad firma med ca: 60 anställda. Kunden hade löst IP-klassningen med lite tejp och en plastpåse. I 15 år...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Kalmar
· 2 847 inlägg
Väldigt innovativ kund iallafall
Medlem
· Blekinge
· 10 512 inlägg
En fråga av en okunnig:Mikael_L skrev:Du har kanske en lite svårare sits, men jag måste faktiskt säga att när jag som elektriker springer på helt vansinniga saker så rycker jag, slår sönder, skruvar bort och kastar bort osv, direkt, och frågar sen.
Eller, jag frågar inte ens sen, jag påtalar sen.
Jag säger lite enkelt att jag upptäckte något riktigt farligt och olagligt, men nu kan du vara lugn för det är borttaget nu.
Semko17 don som jag springer på är ju lite lätt knepigt. De kanske fortfarande används, gubben i huset kanske kör en vedkap en dag varje sommar eller så, och blir riktigt sur om jag tar väck det. Och det är ju trots allt inte vare sig akut livsfarligt eller olagligt att ha det kvar.
I ett par tillfällen har jag tatt väck det utan att fråga, om det känts väldigt safe att det numera är oanvänt.
I andra fall frågar jag och säger att jag vill ta bort det ifall det inte längre används. "För dessa uttag tog livet av så många människor att de blev totalförbjudna redan i början av 90-talet", säger jag sen, och då brukar det inte vara svårt att få ta bort det.
vad är farligt med Semko 17?
Första versionen av semko17 var gjord helt i metall, version två var höljet i plast (lite bättre).
Själva jordblecket var ett tunt kopparbleck som dels ”lätt” gick av, dels lätt fick beläggning på sig (tex betong) som gör att jordförbindelsen försvinner.
Många semko17-don var bara trepolig+jord men användes ofta även för laster där nolla behövdes, då gjordes fulnolla av jorden.
Själva jordblecket var ett tunt kopparbleck som dels ”lätt” gick av, dels lätt fick beläggning på sig (tex betong) som gör att jordförbindelsen försvinner.
Många semko17-don var bara trepolig+jord men användes ofta även för laster där nolla behövdes, då gjordes fulnolla av jorden.
Det finns exempel från en rätt så lång och gedigen tråd här på forumet där en medlem också satt duchen olämpligt.E elmont skrev:
https://www.byggahus.se/forum/attachments/img_1257-jpg.232286/
Inte lika illa som bilden eftersom glasdörrar kommer upp lite senare i tråden. Men jag tycker ändå det är lite vanskligt.
Nör dörrarna är uppe:
Helrenovering lägenhet 74kvm, budget 100k!
https://www.byggahus.se/forum/threa...74kvm-budget-100k.295128/page-15#post-2799707
Att folk fick strömgenomgång och dog.T Thomas_Blekinge skrev:
Om man letar och läser i gamla skrifter om dessa handskar blir bilden att det dog ca 1 person per år under de åren de var i bruk, och ett tag efter, dvs en helt statistisk synlig frekvens.
Min farbror som var verksam på 70-talet som elektriker och därefter fortsatt i elbranschen brukar kalla Semko17 för drängadödarna - just utifrån hur vanliga de var i lantbruket och alla dödsolyckor och allvarliga olyckor som skedde med just dem.
Vi hade hela garaget fullt med såna när jag flyttade in - de åkte ut illa kvickt.
Vi hade hela garaget fullt med såna när jag flyttade in - de åkte ut illa kvickt.
Medlem
· Blekinge
· 10 512 inlägg