useless useless skrev:
Ja, så där brukar jag också göra. Den grön-gula tar ju slut på en gång och då är det oftast orange man har över...
Man kan väl tvinna på nån dm grön-gul i andra änden så är det tydligt att det är skyddsjorden? ;)
Tvinna på någon decimeter? Det finns ju tejp! :)

29-502_l_1.jpg
 
  • Gilla
Broken arrow
  • Laddar…
Dom va tvinnade allihopa lampflytt och han orkade inte hitta dosan...
 
  • Gilla
Broken arrow och 1 till
  • Laddar…


Lånad bild från en annan tråd på här på BH
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 7 till
  • Laddar…
Idag har jag hempulat elen lite i en bygglokal tillhörande en förening där jag är medlem.

Anslutningskabel till en gammal dammig fläkt i en bygglokal, med ett rött eluttag och en sko i bildkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den här fläkten har stått för värmen i många år.

Industriell elkontakt på smutsigt golv, avkopplad från äldre värmefläkt under byggnadsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är anslutningskabeln. Efter att jag ersatt fläkten med två nya ville jag ta bort denna kabel helt. Men det fick jag inte. Säkringarna är i alla fall urskruvade och kontaktorn har inte längre någon manöverspänning.

Grå elektrisk anslutningskabel på ett slitet träbord, använd i bygglokal för en fläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En ledig grupp för den ena nya fläkten fick jag genom att ta bort den här.

Ett öppet elskåp med säkringar, sladdar och kontakter, omärkt och oorganiserat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppet elskåp med trassel av kablar, kontaktorer och säkringsblock i en bygglokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här skåpet kanske inte riktigt är värsta elkopplingen. Men helt snyggt är det inte. Och det tog tid att skaffa sig överblick då dokumentationen är högst bristfällig och det lilla som finns är delvis inaktuellt.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Uttaget med timern, stickproppen och en ensam röd tråd ur densamma ser kreativt ut. Vad är det till och hur fungerar det??:thinking:
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Mikael_L
A Avemo skrev:
[bild]
Här är anslutningskabeln. Efter att jag ersatt fläkten med två nya ville jag ta bort denna kabel helt. Men det fick jag inte. Säkringarna är i alla fall urskruvade och kontaktorn har inte längre någon manöverspänning.
Ouch, hade dom en sladdhane med spänningssatta stift !?! :surprised:

Är det så ska man inte ens fråga om lov. Det är bara att snabbt riva bort, helst slå sönder också, bara för att poängtera allvaret.
 
  • Gilla
big mike och 4 till
  • Laddar…
Matades fläkten via en spänningssatt hane? :surprised:

2:a på den ...
 
Timern fungerar inte längre. Men när man manuellt slår om brytaren på den så drar reläet strax ovanför till vänster som i sin tur ger manöverspänning åt två kontaktorer som startar de två nya värmefläktar som jag ställt dit. Någon gång kanske det blir en ny timer också. Och kanske ta bort reläet som jag inte förstår varför det behövs.

Den som monterat den spänningssatta hanen vet mycket väl att man inte skall göra så. Det kommer inte att hjälpa om jag försöker poängtera allvaret. Men jag kanske får ta bort den när de nya fläktarna fått bekänna färg.
 
Klipp skiten på studs...varför sätta ett uttag på fläkten när ett intag också finns på Biltema, till samma peng som är mindre än en lunch?
 
  • Gilla
big mike och 7 till
  • Laddar…
tommib
Eller hur. Det finns absolut ingen anledning alls att ha det på det där sättet.

Enda acceptabla alternativet är att montera anslutningskabeln där med PL400
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Historien var att det gamla intaget på fläkten brunnit. Den som köpte nytt intag och kabelhona upptäckte när de skulle monteras att han plockat fel i affären. Så han satte dit det provisoriskt för att få värme den kvällen. Och så blev provisoriet kvar. Så hade inte jag gjort.

Den som vill ha ut spänning där måste både skruva i säkringar och veta vilken kontaktor han skall koppla in manöverspänning på. Men jag hoppas att jag så småningom får tillstånd att ta bort den helt.
 
Mikael_L
Du har kanske en lite svårare sits, men jag måste faktiskt säga att när jag som elektriker springer på helt vansinniga saker så rycker jag, slår sönder, skruvar bort och kastar bort osv, direkt, och frågar sen.

Eller, jag frågar inte ens sen, jag påtalar sen.
Jag säger lite enkelt att jag upptäckte något riktigt farligt och olagligt, men nu kan du vara lugn för det är borttaget nu.


Semko17 don som jag springer på är ju lite lätt knepigt. De kanske fortfarande används, gubben i huset kanske kör en vedkap en dag varje sommar eller så, och blir riktigt sur om jag tar väck det. Och det är ju trots allt inte vare sig akut livsfarligt eller olagligt att ha det kvar.
I ett par tillfällen har jag tatt väck det utan att fråga, om det känts väldigt safe att det numera är oanvänt.

I andra fall frågar jag och säger att jag vill ta bort det ifall det inte längre används. "För dessa uttag tog livet av så många människor att de blev totalförbjudna redan i början av 90-talet", säger jag sen, och då brukar det inte vara svårt att få ta bort det.
 
  • Gilla
fia_mstd och 2 till
  • Laddar…
En parentes i sammanhanget är att fläkten var avsäkrad med 20 A. Fläkten är märkt 15 kW och 380 V. Så med 400 V drar den närmare 17 kW och 24 A. Säkringarna var varma, men har vad jag vet inte brukat lösa ofta.

Det finns även i lokalen ett 25A semkodon som används. Fast det är samma svets som alltid står där och aldrig kopplas ur. Det är bara en 4-ledare draget till det. Och jag drar mig både för att dra en ny kabel och att koppla in ett CEE-don utan nolla.

Jag har verken tid eller lust att åtgärda alla dumheter jag känner till i den lokalen. Men nu har jag i alla fall förbättrat något.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Förvånar mig lite att inte du som kompetent och insatt inte fixar intaget där. Oavsett skäl historiskt etc skulle jag inte låta det vara så ens i ett formellt driftrum över någon tid. Bara idiotiskt och ännu mer så om du menar att den som gjort det är medveten och "förstår".
 
Det förvånar mig lite att den som satt dit det har gjort det då han är minst lika kompetent och insatt som jag. Det gör honom också fullt kapabel att sätta tillbaka den om han anser det nödvändigt även om jag skulle klippa av den framför ögonen på honom mot hans protester. Den är spänningslös nu och jag tror att jag får ta bort dem senare. Jag kanske kan säga att jag behöver CEE-donet för att ersätta semkodonet till svetsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.