Müssli Müssli skrev:
[bild] [bild] [bild]

En badrumsrenovering som kom med överraskningar. :oops:
Vid rivningen hittade jag inte några kopplingsdosor så jag började leta på vinden. Där låg flera dosor under isoleringen. Alla trådar var ihoptvinnade och tejpade... Sista bilden visar hur det ser ut när tejpen är borta.
[bild]

Dessutom var flera dragningar gjorda med FK utan slang, även i mellanväggarna. Kunden är bortrest under renoveringen men jag kommer inte röra det gamla (har iof satt på wagos i dosorna) utan drar nytt till det jag ska göra. Kunden kommer givetvis få bilder och förslag på att rätta till elen. Dock tror jag han har gjort det själv så jag får se om det blir riktigt någon gång. :thinking:

Eftersom han ska ha golvvärme i badrummet får han åtminstone en jordfelsbrytare installerad, hur det nu ska gå när det ser ut som det gör. :sweat:
Det där svarta, är det musspillning?
 
L Leif i Skåne skrev:
Var på byggmässa i Malmö.
Schneider visade sina nya trådlösa mättrafo.

Ser ni vad som är fel?

[bild]
Felet är ju värre än så. De har ju kopplat sladdar till den trådlösa mättrafon!
 
mexitegel mexitegel skrev:
Felet är ju värre än så. De har ju kopplat sladdar till den trådlösa mättrafon!
Menar du gatewayen? Den behöver ju strömförsörjas. Tror de mindre trafos har sladd också, men kanske är antenn?
 
N nmeden skrev:
Menar du gatewayen? Den behöver ju strömförsörjas. Tror de mindre trafos har sladd också, men kanske är antenn?
Jag gissar att han har lika dålig? humor som jag har och skojar till det lite då en "trådlös" pryl har sladdar till sig... :)
 
  • Gilla
Broken arrow och 1 till
  • Laddar…
Vattenläcka från grått rör ovanför gul isolering med musbajs, i en byggnadsvind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alfredo Alfredo skrev:
Men alltså första bilden. Det ser ju ut som om FKn går rätt in (ingjuten) i ett betongbjälklag men så är det väl ändå inte, eller? Vart tar den vägen?
Det är ångspärr och gipstak, trådarna går lösa i innerväggen till en rot-dosa.
Det låg flera skelett av möss där uppe så det svarta är musbajs. :p

Idag började det läcka vatten ur ett hål jag tog upp för spottar i badrummet. Det visade sig att kunden hade lagt luftaren till toaletten ovanför isoleringen på vinden. När jag kröp runt på vinden stötte jag förmodligen till röret som inte hade något fall och bara var ihoptryckt i varandra. Kondensen rann därför ut. :confused:
När jag puttade in röret slutade det läcka, iaf för stunden. Det speglar lite hur resten av huset ser ut... :rolleyes:
 
  • Gilla
Jeppson
  • Laddar…
tvinna kabel verkar vara ganska vanligt utomlands så det kan ju tänkas att det är nån polack som dragit elen. De skalar väldigt långt och tvinnar hårt med maskin vad jag förstår.
 
Såå trött man blir! :mad::mad::mad:

"Fin" installation i nyinköpt lägenhet. Man har dragit vanlig lampsladd från vardagsrummets enda (ojordade) vägguttag till två nya "jordade" (!) uttag. Snubben som bodde tidigare hade stereo, TV med mera kopplade till dessa uttag, så det lär ha varit rätt varmt.

Det fins flera tveksamhetersom måste åtgärdas. Dt finns t ex ett i och för sig jordat uttag och elgolvvärme i badrummet, men ingen jordfelsbrytare. Badrummet ser ut att vara renoverat för kanske 5-7 år sen. Vad sa standarden då? Var det tillåtet?

Ytterligare felaktigheter är jordat uttag i köket med kabel i kabellist som slutar med en stickpropp... Inbyggd ugn och micro är anslutna via skarvdosa bakom micron o s v, o s v...

Felaktig elinstallation med lampsladd kopplad från ojordat vägguttag till två nya uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
elpaco och 2 till
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Såå trött man blir! :mad::mad::mad:

"Fin" installation i nyinköpt lägenhet. Man har dragit vanlig lampsladd från vardagsrummets enda (ojordade) vägguttag till två nya "jordade" (!) uttag. Snubben som bodde tidigare hade stereo, TV med mera kopplade till dessa uttag, så det lär ha varit rätt varmt.

Det fins flera tveksamhetersom måste åtgärdas. Dt finns t ex ett i och för sig jordat uttag och elgolvvärme i badrummet, men ingen jordfelsbrytare. Badrummet ser ut att vara renoverat för kanske 5-7 år sen. Vad sa standarden då? Var det tillåtet?

Ytterligare felaktigheter är jordat uttag i köket med kabel i kabellist som slutar med en stickpropp... Inbyggd ugn och micro är anslutna via skarvdosa bakom micron o s v, o s v...

[bild]
Men herregud....
 
hsd
......den lille hemelektrikern.....
Ta detta med vaktmästarn eller vicevärden
 
"Fin" installation i nyinköpt lägenhet.

Detta innebär att anläggningen faller under ditt ansvar.
Du är ansvarig för att din anläggning är säker.
Mitt råd är att ta kontakt med säljaren och påtala dessa brister, Fick du gjort en besiktning av lägenheten inför köpet? Ingick det besiktning av elen?
Vem har gjort det? Den förre ägaren, eller?
Ta dit en elektriker (kolla på elsäkerhetsverket så att firman är registrerad för detta arbete) och låt denne fixa det.
Sen blir det en affär mellan dig och säljaren.
 
U Uffe A skrev:
Sen blir det en affär mellan dig och säljaren.
Varför skulle det bli det?
Det där syns ju på långt håll, man vet exakt vad man köper.
 
  • Gilla
sir_daniel och 4 till
  • Laddar…
O
Kan vi lämna det därhän? Uffe menar säkert väl men det här är helt fel tråd att dra upp sådana här saker här. Det finns redan spaltmeter om behörighet, auktorisation, registrerade företag och goda råd i andra trådar. Vi behöver inte mer sånt här! Låt oss fortsätta frossa i felaktiga installationer utan onödiga sidospår.
 
  • Gilla
ricebridge och 8 till
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Kan vi lämna det därhän? Uffe menar säkert väl men det här är helt fel tråd att dra upp sådana här saker här. Det finns redan spaltmeter om behörighet, auktorisation, registrerade företag och goda råd i andra trådar. Vi behöver inte mer sånt här! Låt oss fortsätta frossa i felaktiga installationer utan onödiga sidospår.
Det var med all välvilja jag skrev det.Tänkte inte riktigt på vilken tråd det låg i
Tyckte synd om TS så ville bara hjälpa lite :oops:
 
Ingen behöver tycka synd om mig för det är inte min lägenhet :)

Att installationen är livsfarlig är rätt uppenbart, men jag tycker inte att det är givet att en icke-elektriker skall kunna upptäcka och förstå vad han/hon ser och förstå att något är knas. Jag tror inte heller att det är många icke-elektriker som är medvetna om att man inte får blanda jordat och jordat i samma rum, att det måste vara jordfelsbrytare efter 2004 (tror jag) om man har ändrat installationen o s v, o s v.

De felaktiga uttagen är av modern standard, utanpåliggande och "jordade" och då är min uppfattning att man skall kunna förvänta sig att det är korrekt gjort - alltså föranleder det inte ytterligare undersökning. Såvitt jag förstått förväntas man inte heller demontera uttag, brytare o s v om det inte är något som tydligt pekar på att något är fel.

Säljaren säger sig nu för övrigt varit medveten om problemen med elen, men nämnde inget om det på frågelistan och föreslår istället till köparen (med noll el-lunskap) att köparen själv skulle demontera de olagliga/livsfarliga uttagen.

Det var inte tanken att detta skulle bli en dolda fel-fråga, men jag ville ändå förtydliga. Självklart skall en behörig elektriker åtgärda bristerna och lika självklart anser jag att säljaren har brustit i sin upplysningsplikt och i princip "mörkat" stora brister i anläggningen, så visst är det en diskussion mellan säljare och köpare vem som i slutändan skall stå för fiolerna.
 
  • Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
Nästa projekt var en köksrenovering. De ville även öppna upp och ta bort en dörr.
Jag hade tidigare problem med att dra om kablar i befintliga rör, stört omöjligt att få igenom fjädern om jag inte använde de gamla trådarna som dragtråd. När vi rev runt dörren fick vi förklaringen, den förra elektrikern hade nog inte råd med en böjfjäder. :p

Kabelrör med skarpa vinklar bakom en öppnad vägg under köksrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MultiMan och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.