3 282 015 läst · 11 144 svar
3282k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Förutsätt inte att bara för att det finns en gul/grön fram till uttaget att det är jordat!!! Du nämnde badrummet och jag skulle med en gång kollat att jorden verkligen är korrekt ansluten (mät och kontrollera visuellt). Du vill inte få veta att någon duschat och... Ja, du fattar. Jag hade ett hyfsat nyinstallerat uttag över diskbänken i vårt 60-talshus vi köpte för 10 år sedan och tyckte att det ju var bra att de hade dragit nytt med riktiga färger och allt (jag ville ju kolla så att det verkligen var jordat). Något år senare visade det sig att den fina gul/gröna var hoprullad ett par dosor bort...
Off topic: Någon nämnde trådlösa prylar med tråd. Jag beställde trådlösa brandvarnare från Kina för att få larm om det började brinna i källaren. Nog var de trådlösa, men inte på det sätt jag tänkte mig. Har du någonsin sett en icke-trådlös brandvarnare (för konsumentbruk)? De är ju batteridrivna allihop och därmed trådlösa!
Off topic: Någon nämnde trådlösa prylar med tråd. Jag beställde trådlösa brandvarnare från Kina för att få larm om det började brinna i källaren. Nog var de trådlösa, men inte på det sätt jag tänkte mig. Har du någonsin sett en icke-trådlös brandvarnare (för konsumentbruk)? De är ju batteridrivna allihop och därmed trådlösa!
Plus att jag får larm i mobilen om de går av. Såsom mina Zwave baserade funkar. Sådana saker hade jag tänkt.Janus82 skrev:
Husägare
· Jönköping
· 5 596 inlägg
Allt ont kommer från Norge
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 279 inlägg
Renoverare
· Kalmar
· 2 847 inlägg
Ja, så där brukar jag också göra. Den grön-gula tar ju slut på en gång och då är det oftast orange man har över...
Man kan väl tvinna på nån dm grön-gul i andra änden så är det tydligt att det är skyddsjorden?
Man kan väl tvinna på nån dm grön-gul i andra änden så är det tydligt att det är skyddsjorden?