Förutsätt inte att bara för att det finns en gul/grön fram till uttaget att det är jordat!!! Du nämnde badrummet och jag skulle med en gång kollat att jorden verkligen är korrekt ansluten (mät och kontrollera visuellt). Du vill inte få veta att någon duschat och... Ja, du fattar. Jag hade ett hyfsat nyinstallerat uttag över diskbänken i vårt 60-talshus vi köpte för 10 år sedan och tyckte att det ju var bra att de hade dragit nytt med riktiga färger och allt (jag ville ju kolla så att det verkligen var jordat). Något år senare visade det sig att den fina gul/gröna var hoprullad ett par dosor bort...

Off topic: Någon nämnde trådlösa prylar med tråd. Jag beställde trådlösa brandvarnare från Kina för att få larm om det började brinna i källaren. Nog var de trådlösa, men inte på det sätt jag tänkte mig. Har du någonsin sett en icke-trådlös brandvarnare (för konsumentbruk)? De är ju batteridrivna allihop och därmed trådlösa!
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
F fb35523 skrev:
Off topic: Någon nämnde trådlösa prylar med tråd. Jag beställde trådlösa brandvarnare från Kina för att få larm om det började brinna i källaren. Nog var de trådlösa, men inte på det sätt jag tänkte mig.
Hur hade du tänkt att de skulle vara trådlösa?
 
K Kane skrev:
Hur hade du tänkt att de skulle vara trådlösa?
Jag tror nog att fb3523 hade tänkt att brandvarnarna skulle kommunicera med varandra så att om en larmar börjar alla att tjuta. Det är åtminstone min tanke när man pratar om trådlösa brandvarnare.
 
Janus82 Janus82 skrev:
Jag tror nog att fb3523 hade tänkt att brandvarnarna skulle kommunicera med varandra så att om en larmar börjar alla att tjuta. Det är åtminstone min tanke när man pratar om trådlösa brandvarnare.
Plus att jag får larm i mobilen om de går av. Såsom mina Zwave baserade funkar. Sådana saker hade jag tänkt.
 
Jag var inne på att alla skulle larma om en detekterade rök, helt korrekt. Jag kan dock inte klaga på marknadsföringen i just detta fall, för de var ju inte trådanslutna :)
 
Denna "trådlösa" sänglampa hittade jag i Norge i en stuga vi hyrde.Trodde väl aldrig att den skulle gå att tända men tji fick jag.

Röd sänglampa med vita sladdar upplyst och monterad på en trävägg i en stuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jnse och 14 till
  • Laddar…
Norrmännen är finurliga.
 
tommib
Det är väl därför de kan exportera all sin olja.
 
  • Gilla
TeroM och 1 till
  • Laddar…
Allt ont kommer från Norge :mad:
 
Hemmakatten
Sådana där belysningar var vanliga på 50-60-talet. Gillar den.

Edit:
Aha, först nu fattar jag poängen, men jag fattade den iaf till slut, el-analfabet till trots.
 
hsd
Hightech
sladdlös lampa :geek:
 
Jag har samma konstruktion till tavelbelysningen hemma. En spotlight på varje sida som det hänger ner en strömbrytare ifrån. Jag antar att dom drivs av nån kraft från ovan...
 
  • Spotlight och strömbrytare monterade på pelare med veggmålning i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pen och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag antar att dom drivs av nån kraft från ovan...
what-you-did-there-i-see-it.thumbnail.jpg
 
Elkablar och isolering exponerade under badrumsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skalade och tvinnade elektriska kablar i färgerna blå, brun, gul/grön och svart mot en grå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Badrumsrenovering
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 1 till
  • Laddar…
Ja, så där brukar jag också göra. Den grön-gula tar ju slut på en gång och då är det oftast orange man har över...
Man kan väl tvinna på nån dm grön-gul i andra änden så är det tydligt att det är skyddsjorden? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.