3 281 778 läst · 11 144 svar
3282k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Ser väl ändå ut som att jorden är inkopplad? Sen att ramen släpper kan ju bero på att folk är lite hårdhänta
Medlem
· Stockholm
· 213 inlägg
Men var är jordstiften??
Renoverare
· Kalmar
· 2 847 inlägg
Jorden ser ansluten ut men det är väl ett större fel att det passerar fler faser (400v?)
Varav en är skarvad i uttaget
Varav en är skarvad i uttaget
Husägare
· Skåne
· 4 980 inlägg
Jorden kommet ju inte fram när det är knut på sladden.
Ja den där centralen är ju bara ihopkastad lite på måfå för att vara ett visningsobjekt, har ju flera konstigheter och felaktigheter.
Man mäter ström på endast en inkommande fas.
De två PSA på första raden, den första är kopplad mellan L1 och L2, den andra har fasen in på nollan och ingen nolla ansluten.
Det finns säkert mer.
Man mäter ström på endast en inkommande fas.
De två PSA på första raden, den första är kopplad mellan L1 och L2, den andra har fasen in på nollan och ingen nolla ansluten.
Det finns säkert mer.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
Fast man kan ju tycka att ska man visa upp nått så ska det inte vara ett hafsverk utan något som ser snyggt och proffsigt ut.
Om de bygger elcentraler så, hur konstruerar de då sina prylar?
Om de bygger elcentraler så, hur konstruerar de då sina prylar?
Husägare
· Skåne
· 4 980 inlägg
Mikael_L skrev:
Grattis Mikael_L
Du var först att se det grövsta felet som elektrikerna på mässan reagerade mot.
Ok. Centralen var bara ihopslängd för att visa deras trådlösa ström-trafo som säkert är smarta.
3-fas behövde ingen matning, 1-fas hade en nolltråd och tog fas från säkringen. Ner till höger sitter en gateway.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
En badrumsrenovering som kom med överraskningar.
Vid rivningen hittade jag inte några kopplingsdosor så jag började leta på vinden. Där låg flera dosor under isoleringen. Alla trådar var ihoptvinnade och tejpade... Sista bilden visar hur det ser ut när tejpen är borta.
Logga in
Skapa konto
Dessutom var flera dragningar gjorda med FK utan slang, även i mellanväggarna. Kunden är bortrest under renoveringen men jag kommer inte röra det gamla (har iof satt på wagos i dosorna) utan drar nytt till det jag ska göra. Kunden kommer givetvis få bilder och förslag på att rätta till elen. Dock tror jag han har gjort det själv så jag får se om det blir riktigt någon gång.
Eftersom han ska ha golvvärme i badrummet får han åtminstone en jordfelsbrytare installerad, hur det nu ska gå när det ser ut som det gör.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
Är väl i ett tak och det du ser är gipset och ångfolien?
Tja, jag verkar åtminstone varit först att svara på att jag såg det felet ...L Leif i Skåne skrev:Grattis Mikael_L
Du var först att se det grövsta felet som elektrikerna på mässan reagerade mot.
Ok. Centralen var bara ihopslängd för att visa deras trådlösa ström-trafo som säkert är smarta.
3-fas behövde ingen matning, 1-fas hade en nolltråd och tog fas från säkringen. Ner till höger sitter en gateway.
Själv drog jag faskenan (3-fas) tvärs över alla 4 plintarna på en JFB, dvs stum råkortis mellan nollan och L3.
Jag lyckades dock upptäcka det innan spänningssättning. Om jag inte minns fel så var det att skenan inte räckte till sista säkringen som först fick mig att reagera.
Redigerat:
Hade jag gjort det hade det varit för att kontrollera huvudsäkringarnas funktion innan drifttagning. Brukar av kostnadsskäl nöja mig med att prova en för med tiden jämnar det nog ut sig!Mikael_L skrev: