tommib
Fulnollning via PE vilket gjorde den till PEN. Därefter brott i det lilla metallblecket vilket ger motsvarande PEN-brott "nedströms" och omedelbar spänningssättning av alla jordade höljen, av vilka handsken var ett (när det var plåthandskar). Lite bättre med plasthandskarna men samma problem nedströms.

Eller så har jag förstått det i alla fall.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Det är ett viktigt exempel. Och plasthandskarna var pga det dåliga blecket inte bättre för det fallet kanske tom sämre pga att i metallhandskarna fanns möjlighet till någon form av kontakt via hela periferin och inte bara den avsedda punkten.

Nu vinner ju ändå plasttypen pga att riskerna genom att hålla i dem är små. Metalltypen gav många olyckor där den dåliga avlastningen och jordanslutning som inbjöd att bli kort ledare fick följd att jorden borta och en fas lossnar och spänningssätter höljet. Dessutom ingen tätning vid införingen och ofta blandade material Al och Fe som med lite slask korroderar och jorden lossnar lätt även utan draghjälp.

Osv..... finns många brister där som levde kvar länge.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Lägg till att det vid fel i hanhandsken lätt blir så att man håller en väl jordad handske i ena handen och en hux flux spänningssatt i den andra samtidigt som man greppar ordentligt för att skjuta ihop dem...

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
I vårt hus så var ett uttag täckt med ett lager tapet. Jag fattade det som att uttaget var urkopplat så jag satte igång med att skära bort tapet så jag kunde komma åt och ta ut uttaget. När nästan all tapet är borta runt uttaget kommer jag åt uttaget och får en rejäl chock. Långt upp i armen och in i bröstet.

Slutade med en tur till sjukhuset för EKG. Värsta är att min 3årige son stod bredvid mig och kollade.

Hade det inte vart för att någon råkat stöta till och orsakat ett pyttelitet hål i tapeten hade jag aldrig rört det.

richardtenggren
JLyck JLyck skrev:
I vårt hus så var ett uttag täckt med ett lager tapet. Jag fattade det som att uttaget var urkopplat så jag satte igång med att skära bort tapet så jag kunde komma åt och ta ut uttaget. När nästan all tapet är borta runt uttaget kommer jag åt uttaget och får en rejäl chock. Långt upp i armen och in i bröstet.

Slutade med en tur till sjukhuset för EKG. Värsta är att min 3årige son stod bredvid mig och kollade.

Hade det inte vart för att någon råkat stöta till och orsakat ett pyttelitet hål i tapeten hade jag aldrig rört det.
Tycker det låter lite väl naivt att anta saker gällande el och andra människor?

Tur att det gick bra i alla fall.

• Gilla
nmeden
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Tycker det låter lite väl naivt att anta saker gällande el och andra människor?

Tur att det gick bra i alla fall.
Jo såhär i efterhand tycker jag det var väldigt naivt utav mig att inte bryta strömmen först, men det gick bra iaf.

JLyck JLyck skrev:

Som sagt, tur att det gick bra för dig. Har själv gjort misstaget att något "borde vara spänningslöst" och det är mycket obehagligt att upptäcka att det inte är så. Nuförtiden kontrollmäter jag hellre en gång för mycket.
Vad kan vi lära oss av detta?
TA ALDRIG FÖR GIVET ATT NÅGOT I EN ELEKTRISK ANLÄGGNING ÄR STRÖMLÖST INNAN DU KONTROLLMÄTT!!!!!
Arbetar man med den förutsättningen kommer man leva längre och slippa obehagliga stötar!
Nuförtiden finns det billiga testinstrument att köpa för att kunna kontrollera om det finns spänning i elektriska anordningar tex; http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-2000018521/
Dessa duger till att kontrollera att något är spänningslöst. En av de billigaste livförsäkringarna man kan skaffa! Glöm inte att varje gång testa instrumentet där du vet att det finns spänning innan du ska verifiera att något är spänningslöst. Bara för att instrumentet fungerade förra gången är det inte säkert att det fungerar nu.
Vet du inte hur du ska hantera instrumentet så låt bli elektriska anläggningar.
Nog med pekpinnar, jag vill delge er en gammal klassiker på temat.
Lika rolig varje gång. Sedan kan man diskutera om det är lämpligt.

• Gilla
big mike
  • Laddar…
På en gata i en småstad i Mexico :surprised: Elmätare och säkerhetsbrytare monterade i en röd nisch på en gata i Mexico.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

SC Aero SC Aero skrev:
På en gata i en småstad i Mexico :surprised:[bild]
Det är nog inte så gammalt då det är stämplat 2017.
Dom har ju ansträngt sig och isolerat genomföringen åtminstone en av genomföringarna.

Redigerat:
1 123abc skrev:
Det är nog inte så gammalt då det är stämplat 2017.
Dom har ju ansträngt sig och isolerat genomföringen åtminstone en av genomföringarna.
Inte säkert säkerheten är lägre där i Mexiko, tvåfelsprincipen är uppfyllt genom något som kallas sunt förnuft, ingen mexikan kommer stoppa in fingrarna i en elbolaget, detta har även praktiserats under många år i Sverige men när man väl utökat säkerheten ett snäpp går det aldrig att gå tillbaka, nu räknar vi med att allt ska vara IP20 och tappar kanske därför d en respekt för erfarenhet man egentligen behövt ha.

• Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
S Slugge skrev:
Inte säkert säkerheten är lägre där i Mexiko, tvåfelsprincipen är uppfyllt genom något som kallas sunt förnuft, ingen mexikan kommer stoppa in fingrarna i en elbolaget, detta har även praktiserats under många år i Sverige men när man väl utökat säkerheten ett snäpp går det aldrig att gå tillbaka, nu räknar vi med att allt ska vara IP20 och tappar kanske därför d en respekt för erfarenhet man egentligen behövt ha.
Problemet är bara att alla inte lärt sig sunt förnuft. Barn, djur och andra ickevuxna utan erfarenhet t. ex. Så vår IP-klassning får gärna bestå. ;)

• Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Den mexikanska kopplingen i inlägg #5903 tycks ju ha ett visst mått av säkerhet på så vis att spänningen är bruten och säkringarna saknas. Men det finns ju andra sätt än genom el att skada sig på det. Det är vassa kanter som man kan skrapa knogarna på.

A Avemo skrev:
Den mexikanska kopplingen i inlägg #5903 tycks ju ha ett visst mått av säkerhet på så vis att spänningen är bruten och säkringarna saknas.
Tror du inkommande är brutet? Det tror inte jag...

Nej det verkar mest vara konsekvens av mätarbyte som inte passat, den typiska öppna lådan är ju en plats för plugin av amerikanska mätare. Inga säkringar där heller normalt sett enda som kanske indikerar spänningslöshet är den blanka displayen isf.

Ser riktigt välordnat ut för att vara Mexico säkert väl över medel.

• Gilla
Slugge
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Problemet är bara att alla inte lärt sig sunt förnuft. Barn, djur och andra ickevuxna utan erfarenhet t. ex. Så vår IP-klassning får gärna bestå. ;)
Nä, som sagt, när man väl utvecklat säkerheten kan man aldrig backa, min poäng var väl mer att det du visar där, och mycket värre, är ingen ovanlig syn utomlands och jag tror faktiskt ändå inte folk dör som flugor där då man i min mening kan försämra säkerhetstänket i ett säkert land som Sverige då hjärnans förmåga att riskanalysera kan minska då någon redan skött detta åt en.

Om djur, barn och "oerfarna" stoppar in fingrarna i ett elskåp är det naturligtvis inte deras fel utan den som borde haft koll på dessa, tyvärr kan uppsikten försvinna för någon sekund ibland då olyckan sker varför det säkrare systemet är att föredra, största riskerna är när man transporterar sig ur den säkra zonen, som tur är ökar säkerhetsmedvetandet då också misstänker jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.