För info kan sägas att Älvsbyhus kör fortfarande år 2017 med krökta spik till deras eldragningar i taken.
 
Tja, kan de spara 50 kr per hus så gör de det
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
O
Müssli Müssli skrev:
Idag går det knappt att spika dosorna heller, snickarna skruvar ju allt... Det finns ingen man kan sno spik av längre. :surprised:
Det är därför det går utför med världen...:)
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Mikael_L
svartöra svartöra skrev:
En fråga förresten, sätter en Riktig Elektriker plastklamrar inuti väggar alls, eller tar man en spik och kröker?
Det beror ju lite på. Själv väljer jag TC-S skruvklammer eller TC spikklammer i första hand. Sätter de ganska glest på raksträckor och är noga i böjar.
Men ärligt talat tar jag vad som helst om jag inte har ett plastklammer lätt tillgängligt och det bara handlar om något enstaka vid ett litet servicejobb. Det kan vara spik som kröks, två långa gipsskruv i kors, buntband, forexband, TCC-klammer. Vad som helst som löser uppgiften snabbare än att gå till bilen alt åka till grossisten.

Vid större och planerade jobb så köper jag naturligtvis ut en kartong med lämpliga plastklammer. Tidsvinsten med klammer överstiger vida alla andra aspekter.

Men hur "riktiga" elektriker gör är en alltför generell fråga, de gör individuellt på så många olika sätt.
En behörig elinstallatör jag jobbade åt satt inte fast flexslang alls, absolut inte alls. Jag var förfärad, det såg fördjävligt ut i väggarna, och måste ha blivit så gott som omöjligt att dra om FK i efterhand.
Jag borde tagit en bild på skiten någon gång, den bilden hade platsat i denna tråd.
Jag är glad att jag inte längre jobbar under den oseriösa killen.
 
"Skruvclips" kostar ca 3 ggr så mycket så det blir vanliga Clips
 
Mikael_L
Och tar längre tid att skruva än att spika.

Men är det t.ex. dubbelgips så sitter spikclips alldeles för dåligt.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
En behörig elinstallatör jag jobbade åt satt inte fast flexslang alls, absolut inte alls. Jag var förfärad, det såg fördjävligt ut i väggarna, och måste ha blivit så gott som omöjligt att dra om FK i efterhand.
Drog han kortas möjliga väg med flexrör och sedan ansåg att det satt fast då det gick igenom någon regel?
 
Brukar även använda smältlim och då enbart Steinel, det lätt gulbruna
 
Skadad diskmaskinskabel med synliga trådar på ett trägolv, troligen orsakat av gnagare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske ingen koppling men... Upptäckte detta på diskmaskinskabeln när jag skulle göra en annan grej. Musbesök.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Ser ut ungefär som min. Jag funderar på att lägga lite jordad folie på golvet så dom känner att dom har gnagt igenom isoleringen...
 
  • Gilla
Pyroxen och 5 till
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Jag bara skojade lite på grund av tråden om hurvida man får montera dosor själv men jag tror att det är svårt att hitta en elektriker som vill montera två dosor och knappa två meter slang i en öppen vägg vilket om man är slö ger 10 minuter arbetstid plus resan :)
Ett proffs bär aldrig i onödan. Du skulle klippt till rätt längd ute i bilen... :)
 
  • Gilla
jonmo och 2 till
  • Laddar…
Fransk sättning...
 
  • Vägg med grå klinker i fransk sättning och eluttag, strömbrytare samt Lays-chips på bordet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
LJC och 6 till
  • Laddar…
Perfekt passning mot tapetmönstret.
 
  • Gilla
VillaAnna
  • Laddar…
Höll på att tappa hakan när mitt ex tog fram hennes hårfön ur byrålådan. Hon förstod inte riktigt varför och påpekade att hon använt detta hårfön flertalet gånger med kabeln i samma skick som på bilden.

Ännu mer skrämmande var 230V kabeln som gick till adaptern till hennes laptop. Den var i ännu sämre skick än kabeln på bilden.

Allt detta tack vare hennes gnagare till kanin. :confused:
 
  • En skadad elsladd med blottade kablar och naggade isoleringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
LJC och 7 till
  • Laddar…
Hon kan bli ett ex ex med den sladden

Protte
 
  • Gilla
Troberg och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.