3 271 823 läst · 11 080 svar
3272k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Renoverare
· Kalmar
· 2 825 inlägg
Jag bara skojade lite på grund av tråden om hurvida man får montera dosor själv men jag tror att det är svårt att hitta en elektriker som vill montera två dosor och knappa två meter slang i en öppen vägg vilket om man är slö ger 10 minuter arbetstid plus resanD Daniel__s skrev:
Renoverare
· Kalmar
· 2 825 inlägg
Renoverare
· Kalmar
· 2 825 inlägg
Varför tror du det vill ni inte att slangen sitter fast
EN elektriker sätter klammer på slangen , för den ska sitta sträckt och inte ligga som en orm i väggen , sedan är den mjuk , så det med spiken klämmer till så det blir platt , skillnad på den tiden det var mest VP-rör , då var 2 tum ett måste i fickansvartöra skrev:
Renoverare
· Kalmar
· 2 825 inlägg
"min" elektriker använder klammer svårt att se nån vinst i att kröka en spik istället han tar ju betalt för materialet och det blir bättre med tc klammer
Vi har inga krökta spikar i vårt hus, när det byggdes, utan snyggt klamrat. Elektrikern är suverän, jag talade om vilka funktioner jag ville ha (är komplett el- analfabet) och han utförde. 11 år senare anlitar vi fortfarande samma elektriker.
Inte ens vp-rör är immuna mot kröka spik. På min krypvind var det att par rör från när huset byggdes som hade gått sönder under de bockade spiken. Rören kanske blev spröda av kylan och gick sönder av belastningen från spiken?
Elektrikern fick laga. Han skulle ändå tråda om huset för att dra in jord, så det var inget större merarbete.
Elektrikern fick laga. Han skulle ändå tråda om huset för att dra in jord, så det var inget större merarbete.
Ok - i huset här är det bara krökta spikar när det är installationer i väggarna, men så är det också bara vp-rör (byggt -82). Jag har fortsatt med krökta spikar eftersom jag inte gillar tanken på plastklamrar som går sönder efter ett tag när väggen är stängd. Fast det händer väl inte med kvalitetsklamrar.L Liteavvarje skrev:
Ju fler verktyg som går åt till ett arbete, desto längre tid tar det.
Spikad dosa på spikad kottling med spikklammer runt färdigdragen slang kräver inte mycket mer än sekatören och hammaren, som ändå alltid är med eftersom de hänger i bältet.
Jag är självklart inte hundra procent seriös. Det är klart det går bra med tomslang också
Spikad dosa på spikad kottling med spikklammer runt färdigdragen slang kräver inte mycket mer än sekatören och hammaren, som ändå alltid är med eftersom de hänger i bältet.
Jag är självklart inte hundra procent seriös. Det är klart det går bra med tomslang också