3 269 305 läst · 11 078 svar
3269k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Husägare
· Skåne
· 4 963 inlägg
Han hade kanske otur när och om han tänkte
Mm, jag frågade om hon var nöjd med firman i övrigt. Svaret var "el-xxxxxxx i Xxxxx skulle jag aldrig anlita själv".tommib skrev:
Jag funderar på att ta kontakt med henne igen och ge henne lite mer kött på benen inför hennes reklamation av det här jobbet. Jag tycker verkligen att hon inte skall behöva betala för att de kommer och rättar till detta, oavsett om byggarantin är ute.
Redigerat:
Husägare
· Skåne
· 4 963 inlägg
Dom som gott ut grundskolan och är "elinstallatörer" i dag hade inte Wago då. Felet är förmodligen att elfirman inte ängnar sig åt vidareutbildning och produktinformation när nya smarta produkter skall börja användas.Bo.Siltberg skrev:
Det är väl bara att läsa på kartongen?
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
När och när fick man inte använda vilka kablar i Wago? Varför blir det värmeutveckling?
Renoverare
· Kalmar
· 2 820 inlägg
Wago 773 är endast godkänd för ek eller fk Wago 221 och 222 är godkänd även för rk värmeutveckling sker iom att glappkontakt uppstår pga dålig förbindelse
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Kortfattat
Wago (221, 222) med klämma: enkel-, fler-, och mångtrådiga kablar ( EK, FK och RK). Anledningen är att man mekaniskt trycker fast trådarna.
Wago (773) utan klämma: enkel- och flertrådig kabel (EK, FK). Anledningen är att trådarna kilas fast.
Tack för svar
Wago (221, 222) med klämma: enkel-, fler-, och mångtrådiga kablar ( EK, FK och RK). Anledningen är att man mekaniskt trycker fast trådarna.
Wago (773) utan klämma: enkel- och flertrådig kabel (EK, FK). Anledningen är att trådarna kilas fast.
Tack för svar
Renoverare
· Kalmar
· 2 820 inlägg
Att du får använda 221 och 222 till rk beror på att när man avlastar låsningen är klämman öppen om du provat att föra i en rk i en 773 förstår du varför det inte är ok
Husägare
· Skåne
· 4 963 inlägg
Ang. AC/Värmepump
Jag träffade på något liknande för något år sedan, det var en enorm värmebölja och en klädbutik hade ringt i panik till en kylfirma, dom hade levererat två st. luftkonditionering den med allt i ett, satt upp den i butiken men inte förstått att slangen med den heta luften måste ledas ut ur lokalen, slangen var bara c:a 4 m lång så dom hade slängt in den bakom några klädställningar.
Gissa om där var varmt i butiken dom eldade totalt 3-4 kW inne i butiken.
Jag träffade på något liknande för något år sedan, det var en enorm värmebölja och en klädbutik hade ringt i panik till en kylfirma, dom hade levererat två st. luftkonditionering den med allt i ett, satt upp den i butiken men inte förstått att slangen med den heta luften måste ledas ut ur lokalen, slangen var bara c:a 4 m lång så dom hade slängt in den bakom några klädställningar.
Gissa om där var varmt i butiken dom eldade totalt 3-4 kW inne i butiken.