tgr_se skrev:
Det ingick massa bröte när vi köpte sommarstugan. Hittade vad jag tror är en parkettsåg och skruvade isär lite idag.
Komplett med dödshandske också
 
Mikael_L
Ja precis, en gammal semko 17 handske - dödshandske.

Den borde snarast bytas ut. Men sen efter det plus att blåst ut böset ur kopplingsboxen borde allt vara rätt OK.
 
Mikael_L skrev:
Ja precis, en gammal semko 17 handske - dödshandske.

Den borde snarast bytas ut. Men sen efter det plus att blåst ut böset ur kopplingsboxen borde allt vara rätt OK.
Ahh en sådan hade jag ovanför badkaret i källaren när jag flyttade in ..
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Jo, dödshandsken ska bort och jag tänkte den ska få nya gummikablar. Kanske nått smart vred till brytaren så man lättare kan stänga av än att vrida.
 
O
Äääh såg ut som ny :p
 
O
Det blir mer spänning med semko handsken :)
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Ptja, typiskt hemmafixare i usa ??? :)

Han har ju ingen som helst aning om elsäkerhet så varför inte sprida okunskapen via Youtube. Näääh, kontakten här har ingen nollanslutning så då behöver vi ju inte den - vi kör med fasledare och jord bara. Då kardelarna inte riktigt får plats så klipper vi av de som är utanför också... Doooh....
 
Är det inte så att de har 120V och att om man kopplar tvåfas så blir det 240V mellan faserna.
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
C
PAF skrev:
Är det inte så att de har 120V och att om man kopplar tvåfas så blir det 240V mellan faserna.
Exakt, så den bortklippta nollan var nog faktiskt en av grejorna som blev helt rätt. Då är det väl mycket värre med våra spisuttag där uttaget faktiskt har en nollpol, men som inte nödvändigtvis är inkopplad.
 
  • Gilla
hus520 och 1 till
  • Laddar…
NetNut skrev:
Ptja, typiskt hemmafixare i usa ??? :)

Han har ju ingen som helst aning om elsäkerhet så varför inte sprida okunskapen via Youtube. Näääh, kontakten här har ingen nollanslutning så då behöver vi ju inte den - vi kör med fasledare och jord bara. Då kardelarna inte riktigt får plats så klipper vi av de som är utanför också... Doooh....
Som andra sagt så är det helt korrekt kopplat för Nordamerika. Notera att jag inte säger USA eftersom Matthias Wandel är kanadensare... (Vilket ju om inte annat hörs tydligt på hur han säger "out" ;))

Där så har man iaf enfasmatning till transformatorn på stolpen närmast huset, men denna matar två ben i transformatorkärnan där benen är lindade i motfas. Nollan tas ut från mittpunkten. Det är därför som det är två sidor i elskåpet i huset; man matar vardera sidan från vardera sidan i transformatorn vilket ger 120V relativt nollpunkten. Detta gör att man kan få ut 240V mellan de båda sidorna i transformatorn. Notera att detta alltså inte är ett egentligt tvåfassystem, utan snarare ett "motfassystem".

Så skall man köra en 240V "Europeisk" apparat i USA så hittar man ett 240V uttag och lägger mycket riktigt bort nollan.

Sedan så kan man naturligtvis ha synpunkter på det övriga utförandet; han kunde kostat på sig att isolerat jorden i uttaget med slang eller åtminstone tejp, och klippta kardeler är inte heller så snyggt, men berodde ju här på ett felaktigt materialval.

Nu låter jag det honom vara förlåtet eftersom han främst är snickare, med sådana kul byggen som denna siren på sitt samvete:

[video=youtube;XAfvOjdZpkg]https://www.youtube.com/watch?v=XAfvOjdZpkg[/video]
 
  • Gilla
PiC och 4 till
  • Laddar…
Visst är det så, var nog lite trött när jag kollade på videon, har ju haft lite amerikagrejor själv och även läst lite om de olika systemen, så jag får skyllda på tillfällig förvirring. Hade själv en "fönsterskakare" model större som satt i en arbetsbod som var från staterna och gick på 240 volt, den gillade nog inte riktigt 50hz men funkade ändå. Kommer inte ihåg effekten men den var en rejäl pjäs.
 
Den där sirenen var ju faktiskt inte alls dum, skulle nog varit perfekt för att få upp min tonårsgrabb på morgnarna... :)
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
L
byggarätt skrev:
I verkligheten borde vi alla inte ens tänka tanken att använda gul/grön till annat än det den ska användas till....straffet för den som använder den fel vill jag inte ens tänka på...
Jag använde den som en fas, till en 3-fas maskin. Var det fel? Sedan så skippade jag skyddsjorden helt.
 
Nu har ju inte detta med EL att göra med jag undrar ändå va som hände här:rofl:
Taklampa hängande på lång kedja bredvid eluttag ovanför dörrkarm i rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenpass ovanför dörrnummer 542, visar ojämn montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.