Alfredo skrev:
Ja det där är slarvigt! Skyddsjord bör alltid vara lite längre än övriga ledare!

Skämt åsido, jag fick titta två gånger innan jag fattade. Men varför sitter det en "jordskruv" där i kanten överhuvudtaget?
Ja det där skulle jag säga är dålig design av dosan ?
Kan nog även en kvalificerad elektriker göra fel på om stressen slår in :/


/K
 
klaskarlsson skrev:
Kan nog även en kvalificerad elektriker göra fel på om stressen slår in :/
Undrar vad kontinuitetsmätningen gav för resultat?:rolleyes:
 
  • Gilla
pr95
  • Laddar…
wanegardh skrev:
[bild]
:D :wow: (y)
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Den kanske är ihopkopplad med uttagets skyddsjord via plåt på baksidan? Det kan vara en extra anslutningspunkt för att kunna ansluta mot plåthölje när dosan är monterad på en sådan.
 
c_olsson skrev:
Den kanske är ihopkopplad med uttagets skyddsjord via plåt på baksidan? Det kan vara en extra anslutningspunkt för att kunna ansluta mot plåthölje när dosan är monterad på en sådan.
Nej, det är nog med 99.99% sannolikhet en överkopplingspunkt. De är inte ovanliga i bla brytare för utanpåliggande montage (där man exv. vill gå vidare till en belysningsarmatur, uttag el dyl).

Men vad den gör i ett jordat uttag, det är som sagt en bra fråga. Det är ju inte orimligt att tillverkaren bara har en typ av låda för alla apparater, oavsett vad, och att man därför får med den avsett vad det är man köper. Om den gör någon större nytta eller inte.
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, det är nog med 99.99% sannolikhet en överkopplingspunkt. De är inte ovanliga i bla brytare för utanpåliggande montage (där man exv. vill gå vidare till en belysningsarmatur, uttag el dyl).

Men vad den gör i ett jordat uttag, det är som sagt en bra fråga. Det är ju inte orimligt att tillverkaren bara har en typ av låda för alla apparater, oavsett vad, och att man därför får med den avsett vad det är man köper. Om den gör någon större nytta eller inte.
Överkopplingsplinten kan vara bra till lite av varje. Rätt ofta lägger jag in biledaren där.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Överkopplingsplinten kan vara bra till lite av varje. Rätt ofta lägger jag in biledaren där.
Det är en poäng.
 
MagHam skrev:
Undrar vad kontinuitetsmätningen gav för resultat?:rolleyes:
...för det gör ju alla elektriker alltid om man sätter in en ny dosa (Särskilt en långt från centralen tex)? :rolleyes:

/K
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
klaskarlsson skrev:
...för det gör ju alla elektriker alltid om man sätter in en ny dosa (Särskilt en långt från centralen tex)? :rolleyes:

/K
Va vad menar du??? 😵Det ingår ju i kontroll före drifttagningen 😂😂😂😂
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Andreas_kalmar skrev:
Va vad menar du??? 😵Det ingår ju i kontroll före drifttagningen 😂😂😂😂
Jo, men det finns ju en och annan hantverkare som slarvar också även om saker är "obligatoriska" ? :)

/K
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
klaskarlsson skrev:
Ja det där skulle jag säga är dålig design av dosan ?
Kan nog även en kvalificerad elektriker göra fel på om stressen slår in :/


/K
Så stressad får man inte vara att man inte hinner kontrollmäta jorden på ett uttag.
 
  • Gilla
Ljus
  • Laddar…
Om det lyser så funkar det?
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 1 till
  • Laddar…
Det ingick massa bröte när vi köpte sommarstugan. Hittade vad jag tror är en parkettsåg och skruvade isär lite idag. Det va säkert ok förr. Nu behövs lite översyn...
Gamla verktyg och elektriska komponenter; parkettsåg, säkerhetskopplingsdosa och säkringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tgr_se skrev:
Det ingick massa bröte när vi köpte sommarstugan...
Ja det var en väldig massa trämjöl/spån.
 
Isolering?;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.