En keramisk tvåpolig väggkontakt bredvid en matchande stickkontakt på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal vit elektrisk vägguttag och två separata sladdkontakter på en vägg, misstaget som små skulpturer beskrivet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Små skulpturer från Bamako
 
O
Elen är inte farlig, bara man är tyst så den inte hör en.....


:)
 
hsd
J Jehu skrev:
[bild] [bild] Små skulpturer från Bamako
Sådana var vanliga förr, även den som skruvades i mellan lampa och lamphållare
 
  • Gilla
phl
  • Laddar…
Gammal keramisk ljussockel med mörkfärgad kropp och skruvanslutning, på vit bakgrund, kallad "lamptjuv".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lamptjuvar kallade vi dessa. :)
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
hsd
ceson ceson skrev:
[bild] Lamptjuvar kallade vi dessa. :)
Ja just precis, men vi kallade dessa för strömtjyvar, perfekt när förrådet skulle damsugas....
 
E
Ja, strömtjuv. Perfekt när man är i äldre hyreshuskällare och behöver kräm till borrhammaren. Min strömtjuv försvann dock för ett par år sedan, men lika bra var väl det, nu för tiden sitter det ju ändå rörelsestyrda LED-plafonder överallt.
 
ceson ceson skrev:
[bild] Lamptjuvar kallade vi dessa. :)
Tror även jag har någon liggandes, användes flitigt på jourtid förr när batterimaskiner inte levererade speciell mycket på den tiden.
 
Varför blir det såhär?!
 
  • Skugga på en vägg från felaktigt monterad ljusströmbrytare som resulterat i en mörk linje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rökskador runt en öppen elektriskt installationsdosa med synliga trådar och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan vara flera orsaker:
- Anslutningskabeln fördåligt tvinnad i torix-förbandet
- Många skadade kardeler i fas-/nolla-tråd efter felaktig skalning av anslutningskabel.
 
Kan en elektriker lyckas med detta?
Var RK och FK blandat i dem.

Bytte ut allt mot WAGO
 
S Skysodan skrev:
Kan en elektriker lyckas med detta?
Var RK och FK blandat i dem.

Bytte ut allt mot WAGO
Du tog väll 221/222 då?
 
Japp det är det ända som känns stabilt!
 
Var väl den där typen av installationer som elg******n:s underleverantörer utförde.
De sålde vitvaror med hemkörning och installation.
Då var det inte några elektriker som kopplade, var ett lite skriverier i media för ett eller två årsedan.

Torix och RK är absolut förbjudet.
Hoppas även anslutningsdosan byttes:)
 
Ja, herregud! De kopplade in tvätt- och torkmaskin hos mig för några år sedan. Önskar att jag hade tagit bilder.

Jag hade en vattentät kopplingsdosa på väggen, där de kopplade in sig med sockerbitar. Det stack ut så mycket oisolerad ledare att trådarna faktiskt gick ihop och slog ut säkringarna.

Dessutom var båda maskinerna kopplade på samma säkring, trots att tre grupper var framdragna...
 
Värsta och värsta. Säkert inget fel men nytt för mig. Mockfjärdshus från 60-taket.
 
  • Elledningar med klämmor och isoleringstejp fastsatta under träpanel från 60-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rickard Ohlin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.