3 305 008 läst · 11 228 svar
3305k läst
11,2k svar
Värsta elkopplingen?
Lite små fynd på en restaurang idag. Och det här var långt ifrån allt som var tveksamt där, kanske inte ens det värsta. Kommer arbetsmiljöverket dit får dom säkert stänga. :eek:
Bakom kaffemaskinen hittade jag följande märkliga och farliga kopplingar till en LED-driver till LED-stripen.
Utomhus hittade jag en 3-ledare skarvsladd (med jord) som var tejpskarvad ihop med en bit sladd med ojordad stickpropp. Andra änden hade naturligtvis jordade uttag som alltså saknar jord då.
Detta tvivlar jag starkt på att elektriker gjort. De här gökarna grejar delvis lite själv och anlitar elfirmor ibland.
Bakom kaffemaskinen hittade jag följande märkliga och farliga kopplingar till en LED-driver till LED-stripen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Utomhus hittade jag en 3-ledare skarvsladd (med jord) som var tejpskarvad ihop med en bit sladd med ojordad stickpropp. Andra änden hade naturligtvis jordade uttag som alltså saknar jord då.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Detta tvivlar jag starkt på att elektriker gjort. De här gökarna grejar delvis lite själv och anlitar elfirmor ibland.
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 562 inlägg
Mikael_Ls bilder påminner mig om detta jag hittade på en pub i köpenhamn förra året, tror aldrig jag laddade upp bilderna här:
Dessa sitter alltså under bardisken mot där man sitter.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Dessa sitter alltså under bardisken mot där man sitter.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 562 inlägg
lordi: Till mitt försvar så var det en hög bardisk som inte var speciellt djup, och sladdarna sticker ner en bra bit.
Frågan är hur jag egentligen kom hem igen
Frågan är hur jag egentligen kom hem igen
Typ fas till jord på grenuttaget - burr ....MagHam skrev:
Det är nog korrekt kopplat under tejpen förutom den missade jorden.
Ty det sitter klass2-apparater i grendosan som fungerar + jordfelsbrytare i centralen. Så delmängden möjliga kopplingar är två, blå mot blå och svart mot svart, eller blå mot svart * 2
Undvik detta skräp från kina, antar att den är liknande den jag postade tidigare i tråden.Snailman skrev:[bild]
[bild]
Köpte en sån här på Ali, och tog isär, den delar sig i mitten med snäppen i plasten, efter delningen så har man två lösa delar utan kontakt med varandra, så fasen går genom två metalldelar som pressas mot varandra när man trycker ihop de två delarna, däremot saknar jorden helt kontakt mellan uk delen och eu delen, även i hoptryckt läge.
Den kostade ca sju kronor med frakt.
https://www.byggahus.se/forum/el/92082-varsta-elkopplingen-259.html?perpage=15#post2270378
https://www.byggahus.se/forum/el/92082-varsta-elkopplingen-260.html?perpage=15#post2270645
Jag köpte en på clasohlson istället och den var betydligt bättre och fungerade som den ska.
http://www.clasohlson.com/se/Reseadapter,-UK-to-Europe/36-3054