Han måste ju vara fullständigt galen :x
 
Mikael_L
Lite små fynd på en restaurang idag. Och det här var långt ifrån allt som var tveksamt där, kanske inte ens det värsta. Kommer arbetsmiljöverket dit får dom säkert stänga. :eek:

Bakom kaffemaskinen hittade jag följande märkliga och farliga kopplingar till en LED-driver till LED-stripen.
Farlig elektrisk koppling med LED-driver och sladdar bakom kaffemaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Otrygg elanslutning bakom kaffemaskin med blottade och tejpade ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utomhus hittade jag en 3-ledare skarvsladd (med jord) som var tejpskarvad ihop med en bit sladd med ojordad stickpropp. Andra änden hade naturligtvis jordade uttag som alltså saknar jord då.
Tejpad elektrisk skarvsladd med ojordad stickpropp som påvisar osäkra elinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ojordad stickpropp tejpskarvad med jordad skarvsladd utomhus, otillräcklig isolering, potentiell elrisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Detta tvivlar jag starkt på att elektriker gjort. De här gökarna grejar delvis lite själv och anlitar elfirmor ibland.
 
Redigerat:
mexitegel skrev:
Han måste ju vara fullständigt galen :x
Snarare typiskt amerikansk.:p
 
Mikael_L skrev:
[bild]
Jag gillar den lösa potentiometern fastsatt med buntband.:p
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Fotografen skrev:
Jag gillar den lösa potentiometern fastsatt med buntband.:p
Ja och låtit bli att installera skyddet över denna potentionmeter ( För ett plastskydd ska väl sitta över denna original ).
 
Mikael_Ls bilder påminner mig om detta jag hittade på en pub i köpenhamn förra året, tror aldrig jag laddade upp bilderna här:

Oskärmade elledningar och ihoptrasslade kablar under en bardisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oorganiserade elledningar och en oisolerad skarvning under en bardisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dessa sitter alltså under bardisken mot där man sitter.
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 2 till
  • Laddar…
13th Marine skrev:
Mikael_Ls bilder påminner mig om detta jag hittade på en pub i köpenhamn förra året, tror aldrig jag laddade upp bilderna här

Dessa sitter alltså under bardisken mot där man sitter.
Man kan ju undra hur du hamnade under bardisken på en pub i Köpenhamn. 😀
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 3 till
  • Laddar…
En fundering. Är inte ett handfat i våtzonen ?? Såg samma sak på 3 olika hotell denna vecka, det är 230 volt i uttaget.
Vit handfat med kran nära ett eluttag med ansluten rakapparat i badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
lordi: Till mitt försvar så var det en hög bardisk som inte var speciellt djup, och sladdarna sticker ner en bra bit.

Frågan är hur jag egentligen kom hem igen ;)
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Och det uttaget och brytarna är helt enligt reglerna (y) det är ingen våtzon runt ett handfat. NORMALT skvätter man inte vatten upp efter väggen när man tvättar sina händer.
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
...3-ledare skarvsladd (med jord) som var tejpskarvad ihop med en bit sladd med ojordad stickpropp. Andra änden hade naturligtvis jordade uttag som alltså saknar jord då.
I bästa fall saknar den jord ja. Man vet ju inte vad som döljer sig för kreativ koppling under tejpen ;)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
MagHam skrev:
I bästa fall saknar den jord ja. Man vet ju inte vad som döljer sig för kreativ koppling under tejpen ;)
Typ fas till jord på grenuttaget - burr ....

Det är nog korrekt kopplat under tejpen förutom den missade jorden.
Ty det sitter klass2-apparater i grendosan som fungerar + jordfelsbrytare i centralen. Så delmängden möjliga kopplingar är två, blå mot blå och svart mot svart, eller blå mot svart * 2
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
elmont skrev:
Och det uttaget och brytarna är helt enligt reglerna (y) det är ingen våtzon runt ett handfat. NORMALT skvätter man inte vatten upp efter väggen när man tvättar sina händer.
Den som skrev reglerna har inga barn, det är då säkert... :D
 
  • Gilla
thewolf och 1 till
  • Laddar…
Fotografen skrev:
Snarare typiskt amerikansk.:p
Var det inte det jag skrev? ;)
 
Snailman skrev:
[bild]
[bild]
Köpte en sån här på Ali, och tog isär, den delar sig i mitten med snäppen i plasten, efter delningen så har man två lösa delar utan kontakt med varandra, så fasen går genom två metalldelar som pressas mot varandra när man trycker ihop de två delarna, däremot saknar jorden helt kontakt mellan uk delen och eu delen, även i hoptryckt läge.

Den kostade ca sju kronor med frakt.
Undvik detta skräp från kina, antar att den är liknande den jag postade tidigare i tråden.
https://www.byggahus.se/forum/el/92082-varsta-elkopplingen-259.html?perpage=15#post2270378
https://www.byggahus.se/forum/el/92082-varsta-elkopplingen-260.html?perpage=15#post2270645
Jag köpte en på clasohlson istället och den var betydligt bättre och fungerade som den ska.
http://www.clasohlson.com/se/Reseadapter,-UK-to-Europe/36-3054
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.