O
KnockOnWood skrev:
Var kom hissen in i bilden :eek:
Det blir lite upp å ner ibland.... :p
 
  • Gilla
beqen och 3 till
  • Laddar…
O
Avemo skrev:
Enligt nya regler som börjar gälla snart skall det vara jordfelsbrytare som skyddar säkerhetskretsen och korglyset. Så hissteknikerna måste lära sig att skilja på nolla och nolla. Eller använda gamla kunskaper som byglar.
Det känns vettigt, men det lär inte gälla retroaktivt.... Det finns många hissar som fortfarande kör med kontaktorer och reläer... Men varför inte? Det fungerar:)
 
Odjuret skrev:
Det blir lite upp å ner ibland.... :p
Min salig far var en stor man på hissar i Västsverige (ASEA, ASEA Graham, Kalea, Kone).

Han brukade säga att han jobbade i samma bransch som prästerna: Vertikal kommunikation :D
 
  • Gilla
Broken arrow och 3 till
  • Laddar…
Det finns även hiss med likströmsmotorer och Leonard-omformare!
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Ragnar_AT skrev:
Det finns även hiss med likströmsmotorer och Leonard-omformare!
Det var en förstklassig lösning på fartreglering innan statiska strömriktare och senare trefas frekvensomriktare gjorde sitt intåg på marknaden.
 
ullberg
KnockOnWood skrev:
Min salig far var en stor man på hissar i Västsverige (ASEA, ASEA Graham, Kalea, Kone).

Han brukade säga att han jobbade i samma bransch som prästerna: Vertikal kommunikation :D
Likefiske?

Jag gav dig en gilla förra gången men en gång till bara några månader senare - nej den går jag inte på ;)
 
  • Gilla
schmakita och 1 till
  • Laddar…
ullberg skrev:
Likefiske?

Jag gav dig en gilla förra gången men en gång till bara några månader senare - nej den går jag inte på ;)
Sorry, mitt minne är kortare än ditt :p

Bra att veta att man har en övervakare som håller koll på en :)
 
  • Gilla
thewolf
  • Laddar…
Tyvärr ingen bild, prioriterade att stänga strömmen och fixa innan tanken slog att jag borde postat bild här.

Skulle bara ta ner en lampa i sovrummet, och hela jävla uttaget föll isär och följde med ner. Och efter det en hel massa kutterspån.

Gammal skit från 60-talet, och en otroligt klantig installatör som monterat en takdosa med anslutningarna uppåt istället för åt sidan, och sen inte pluggat de tre rörhål som inte användes.

Resultat är alltså hela dosan full med spån, och med det usla takuttaget en rätt skaplig brandrisk.
 
Liten kopplingsdosa i väggen. Dock mitt eget fel men ville inte vänta på elektriker över helgen då hela nedervåningen var svart..


Mitt eget fel dock..

#tigersåg
Liten vit kopplingsdosa på en trävägg med kabelrör, fäst med ett gult kabelband, med synlig sågskada på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • En liten kopplingsdosa på en vägg med träpanel intill ett svart rör och fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tillägg: elektrikern ska få dra om det sen innan jag sätter igen väggen :)
 
Ja, just fan den här har jag glömt. När jag kapade VP-röret med tigern så gick säkringen såklart. Kopplade ihop allt i dosan och skruvade i en ny säkring och *pang*.

Kollade dosan och *pang* igen. Hade en polare på besök som hjälpte mig riva och han var på hugget med allt. Till och med att koppla ur taklampan och sätta Wago-klämmor på ledarna. Problemet var att han hade missförstått mig om hur funktionen på dessa var... :p Tanken var dock aldrig att han skulle koppla något.

Öppen elinstallation med oskyddade ledningar och Wago-klämmor som hänger från ett tak under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bjoar564 och 7 till
  • Laddar…
det där påminner mig om när jag var barn, extremt intresserad av allt och hade väl hittat nån liten fläktmotor nånstans som jag såklart skulle koppla in. Gjorde dock misstaget att jag skarvade med sockerbit och båda ledarna på samma fäste........Hade väl inte greppat den biten riktigt. Bodde i hyreshus då och våran säkring höll och istället gick det nån huvudsäkring i nån källare så det tog ett tag innan ordningen var återställd. Mamma var inte glad.......Det ska poängteras att jag nog inte var mer än 8-9 år kanske.
 
Chrissofsweden skrev:
Kollade dosan och *pang* igen. Hade en polare på besök som hjälpte mig riva och han var på hugget med allt. Till och med att koppla ur taklampan och sätta Wago-klämmor på ledarna. Problemet var att han hade missförstått mig om hur funktionen på dessa var... :p Tanken var dock aldrig att han skulle koppla något.
Jag har gjort något liknande. Vred ihop FK med dragfjädern för att dra ny matning till lampa. Frun drog och jag puttade. Men det gick inte att återställa JFBn. Felsökte det uppenbara i säkert 15-20 minuter och var precis på väg att börja riva hela anläggningen och förbereda de stora kanonerna när det slog mig att fråga hur hon tagit bort dragfjädern? "Vadå tagit bort?"

Så där hängde ju bla en snyggt ihopvriden nolla och jord ur dosan... :surprised: (Jag tar hela ansvaret pga undermålig och klart bristande arbetsledning.)
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Okej, det där skall jag kolla upp på lördag, vad som egentligen hände...
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
-MH- skrev:
Okej, det där skall jag kolla upp på lördag, vad som egentligen hände...
Jag har ju redan sagt jag tagit hela ansvaret!!! Räcker inte det??? ;)
 
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.