Hittat i min lägenhet från -70. Demonterade en bänkbelysning och skulle dra nytt kablage till uttag.
Blev lite osäker på färgvalet (vit, svart & blå) så jag va tvungen att öppna centralen och kolla. Vit som jord och nolla :x

Elektriska installationer med kablar, rörelsevakter och kopplingsdosa under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Den anläggningen behöver en rejäl genomgång och montage av en jordfelsbrytare. Jordfelsbrytaren blir extra viktig eftersom det ligger fk i plåtrör.
Här kan man förvänta sig fler fel när " elnisse " har missat sådana grundläggande punkter.
 
Redigerat:
Notera dock att den vita som används som jord faktiskt är korrekt märkt då den har gulgrön tejp virad på sig i denna änden. Om det är tejp även i den andra änden är en annan fråga. Men det är ju inte rekommendabelt att göra så precis.

Jag undrar om inte elektrikern har haft slut på FK och valt att lösa problemet på enklast möjliga sätt då den vita jorden och den ena vita nollan går in i samma rör.

Notera förresten nollan från det mittersta plåtröret till höger, den går vidare ut i ett annat rör uppe till vänster vad det ser ut som. Om det inte är den som kommer tillbaka från vänster strax under (samma färgnyans i alla fall). Alldeles för långa trådar för att det inte skall bli ett råttbo i alla fall.

Dessutom verkar det som att en jordledare har med sig en skärm tvinnad runt den, en bit, sedan försvinner den och jag hittar inte vart den tar vägen.

Man blir dessutom lite sugen att efterdra alla skruvar som har en EK ansluten (har hittat några, baserat på böjradierna på trådarna).

Äh, lika bra att stoppa in en normcentral med jordfelsbrytare direkt, allt måste ändå tas isär och redas ut. Jag bodde för ett antal år sedan i en lägenhet med liknande central och kopplingar. Stängde den snabbt och försökte glömma bort den då jag redan hade sålt lägenheten. Hade nog med att lösa det faktum att badrummet pga vattenskada var under renovering under försäljningen (upptäckte det när vi skulle fräscha upp för försäljning, huset var redan köpt).
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Jag har efterdragit alla skruvarna till att börja med.
Ska absolut byta centralen när tid och pengar finns. Har en svåger som har egen elfirma som förhoppningsvis kan göra det.

Jag har tejpat den vita ledaren i det här fallet i andra änden med samt skrivit i doslocket att vit är skyddsjord i den dosan.

Försökte dra om kablarna men det va stumt :thumbdown:
 
Stumt? Det antyder ju okända dosor någonstans. Provat att skjuta in dragwire för att höra vart den fastnar?
 
Man blir lite nyfiken på hur kopplingen ser ut under eltejpen. Hittade detta hos mor min i deras källabadrum.

Elektriska kablar täckta med svart eltejp i en trasslig koppling längs en vägg i ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elkablar ihopsatta med eltejp över ett källabadrums tak, nära en timerstyrd fläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Lite nyfiken? :wow:
 
O
Det står tydligt på det där tejppaketet.... Slit upp mig :p
 
  • Gilla
Broken arrow
  • Laddar…
Är det inte en fin gammal tygtråd man skymtar i änden som gör en vändning ? :)
 
Ingen tygtråd :) det som ser ut som en pinne är en vit ledare som sticker fram. Den är målad :S
 
Vad tror vi om denna förläggningen?
En kabel dras över ett ojämnt jordgolv i en byggmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Ptja, är det inte så man gör när man går från luftledning till förläggning under mark ? :p
 
Lite suddig bild. Är det ett VP-rör?
 
Ser ut som en persienne-pinne! ;) Någon behövde spjälka kalbel som brutit benet ;)
 
Japp vanligt vp 16mm
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.