elmont skrev:
över brytaren och under kaklet? går en svart och en brun fk som viker in under "kaklet".
Ganska precis mitt i bilden. Klicka på bilden och zooma in så syns det tydligt.
 
  • Gilla
Bagar´n
  • Laddar…
Mikael_L
Nu ska vi väl inte gnälla så väldigt mycket, det är ju inte gulgrön vare sig till tändtråd eller obruten fas.
Även pizza-snubbarna lär sig lite allteftersom... :rolleyes:
 
  • Gilla
Broken arrow och 3 till
  • Laddar…
Spännande koppling med tändtrådar...

Elektriska kablar kopplade med skarvklämmor i en eldosa och längs vägg i en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elektriska dosor med öppna kablar och kopplingsklämmor på en vägg, under installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ouch, den där gjorde det lite ont att se på !! ... :eek:

Felaktig elinstallation med blottade eltrådar och oisolerad koppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ingper och 6 till
  • Laddar…
Bara för att man använder wago behöver man inte veta vad man håller på med ...
 
  • Gilla
Broken arrow och 1 till
  • Laddar…
Eller så visste den som kopplade precis vad han gjorde, han säkerställde att ingen kunde släppa på spänning på kabeln utan att säkringen gick. Vi kan ju bara gissa då vi inte ser vart trådarna tar vägen.;)
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 3 till
  • Laddar…
Det är ju alldeles genialt, att koppla ihop gröngul-skyddsledare, nolla, och fas i samma klämma.
Det säkerställer att det inte kan bli spänningsförande. Säkringen bränner nämligen omedelbums av. Nobelpriset hägrar för den lycklige uppfinnaren. Var icke blyg, ge dig till känna.
Ett självsäkert system, helt ofarligt. Detta är ironi av mig över den ruskiga kopplingen, som ni förstår.
 
Redigerat:
Ser ut som någon tycker elektriker är för dyra och tänker att "hur svårt kan det vara?" :p
Även placeringen av de tre dosorna ser väl lite icke-standard ut..?
 
Mikael_L
Det jävliga är ju att det inte alls är uteslutet att det är en elektriker/elfirma som gjort det där. :|

Bedömt på valet av material och lite på utförandet så anar jag att det möjligen kan vara ett verk av den sämre hälften av branschen. :eek:

Jag har åtminstone då och då stött på lika jävliga saker gjorda av "kollegor".
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Det jävliga är ju att det inte alls är uteslutet att det är en elektriker/elfirma som gjort det där. :|

Bedömt på valet av material och lite på utförandet så anar jag att det möjligen kan vara ett verk av den sämre hälften av branschen. :eek:

Jag har åtminstone då och då stött på lika jävliga saker gjorda av "kollegor".
Där kan jag bara hålla med dig men nästan sträcka det till att det så gott som säkert är gjort av elektriker. Sen är ju frågan om det ligger på medel eller median.
 
schmakita skrev:
Även placeringen av de tre dosorna ser väl lite icke-standard ut..?
Ovan undertak är allt tillåtet.... :p
 
  • Gilla
schmakita
  • Laddar…
Ja, hittade kopplingen i en kontorslokal. Ovan undertak är allt tillåtet som sagt :)

Gissningsvis hamnade blå och gulgrön ihop med de andra för att de andra wago var fulla helt enkelt och de ändå inte används då kabeln går till en brytare.
 
Arnodt skrev:
Det är ju alldeles genialt, att koppla ihop gröngul-skyddsledare, nolla, och fas i samma klämma.
Det säkerställer att det inte kan bli spänningsförande. Säkringen bränner nämligen omedelbums av. Nobelpriset hägrar för den lycklige uppfinnaren.
Fast uppfinningen är gammal och principen påminner mycket om den byglade stickpropp som ibland användes av "andra" för många herrans år sedan, exempelvis då fel musik spelades i uppehållsrummet på skolan. Som sagt genialt. :surprised:

Väntar fortfarande på samtalet från Nobelkommittén.
 
tommib
Lite OT, men bara lite....

Tittade just något försenat på fredagens avsnitt av På Spåret (jaja.... jag är gubbe osv....) och förundras över att deltagarna i sista resan är totalt oförmögna att koppla ihop en enkel krets bestående av ett batteri, en lampa, en summer och en strömbrytare. Det är alltså fyra vuxna människor som sitter med kretsschema och byggblock som har exakt samma symboler som kretsschemat och inte kan koppla ihop det.

Jag brukar ju här på forumet och annorstädes förespråka en hempularbehörighet men ibland undrar jag.....
 
  • Gilla
ironpower och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.