3 309 603 läst · 11 228 svar
3310k läst
11,2k svar
Värsta elkopplingen?
Eller så visste den som kopplade precis vad han gjorde, han säkerställde att ingen kunde släppa på spänning på kabeln utan att säkringen gick. Vi kan ju bara gissa då vi inte ser vart trådarna tar vägen.
Det är ju alldeles genialt, att koppla ihop gröngul-skyddsledare, nolla, och fas i samma klämma.
Det säkerställer att det inte kan bli spänningsförande. Säkringen bränner nämligen omedelbums av. Nobelpriset hägrar för den lycklige uppfinnaren. Var icke blyg, ge dig till känna.
Ett självsäkert system, helt ofarligt. Detta är ironi av mig över den ruskiga kopplingen, som ni förstår.
Det säkerställer att det inte kan bli spänningsförande. Säkringen bränner nämligen omedelbums av. Nobelpriset hägrar för den lycklige uppfinnaren. Var icke blyg, ge dig till känna.
Ett självsäkert system, helt ofarligt. Detta är ironi av mig över den ruskiga kopplingen, som ni förstår.
Redigerat:
Det jävliga är ju att det inte alls är uteslutet att det är en elektriker/elfirma som gjort det där. :|
Bedömt på valet av material och lite på utförandet så anar jag att det möjligen kan vara ett verk av den sämre hälften av branschen. :eek:
Jag har åtminstone då och då stött på lika jävliga saker gjorda av "kollegor".
Bedömt på valet av material och lite på utförandet så anar jag att det möjligen kan vara ett verk av den sämre hälften av branschen. :eek:
Där kan jag bara hålla med dig men nästan sträcka det till att det så gott som säkert är gjort av elektriker. Sen är ju frågan om det ligger på medel eller median.Mikael_L skrev:Det jävliga är ju att det inte alls är uteslutet att det är en elektriker/elfirma som gjort det där. :|
Ja, hittade kopplingen i en kontorslokal. Ovan undertak är allt tillåtet som sagt
Gissningsvis hamnade blå och gulgrön ihop med de andra för att de andra wago var fulla helt enkelt och de ändå inte används då kabeln går till en brytare.
Gissningsvis hamnade blå och gulgrön ihop med de andra för att de andra wago var fulla helt enkelt och de ändå inte används då kabeln går till en brytare.
Fast uppfinningen är gammal och principen påminner mycket om den byglade stickpropp som ibland användes av "andra" för många herrans år sedan, exempelvis då fel musik spelades i uppehållsrummet på skolan. Som sagt genialt.Arnodt skrev:
Väntar fortfarande på samtalet från Nobelkommittén.
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 421 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 421 inlägg
Lite OT, men bara lite....
Tittade just något försenat på fredagens avsnitt av På Spåret (jaja.... jag är gubbe osv....) och förundras över att deltagarna i sista resan är totalt oförmögna att koppla ihop en enkel krets bestående av ett batteri, en lampa, en summer och en strömbrytare. Det är alltså fyra vuxna människor som sitter med kretsschema och byggblock som har exakt samma symboler som kretsschemat och inte kan koppla ihop det.
Jag brukar ju här på forumet och annorstädes förespråka en hempularbehörighet men ibland undrar jag.....
Tittade just något försenat på fredagens avsnitt av På Spåret (jaja.... jag är gubbe osv....) och förundras över att deltagarna i sista resan är totalt oförmögna att koppla ihop en enkel krets bestående av ett batteri, en lampa, en summer och en strömbrytare. Det är alltså fyra vuxna människor som sitter med kretsschema och byggblock som har exakt samma symboler som kretsschemat och inte kan koppla ihop det.
Jag brukar ju här på forumet och annorstädes förespråka en hempularbehörighet men ibland undrar jag.....