3 272 586 läst · 11 080 svar
3273k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Man brukar ju sätta vindduk av en anledning på fasaden. Ångspärren är ju främst till för att bostadsluften inte ska kondensera i väggen.
Skära hål för dosorna i ett så pass nybyggt tillbygge låter inte vidare värst lovande tyvärr.
Skära hål för dosorna i ett så pass nybyggt tillbygge låter inte vidare värst lovande tyvärr.
Mmm fast i detta fall misstänker jag att undertrycket som ftx systemet skapar som drar ner luft från "hål" i klimatskalet. För hus med ftx ska man ju egentligen täta extremt noga just mha tätfolien.
När det borrades för luftvärmepump så var det en vindduk o nån typ av fiberskiva på 7-8 mm och sen gullfiber o längst in plast o sist gips.
När det borrades för luftvärmepump så var det en vindduk o nån typ av fiberskiva på 7-8 mm och sen gullfiber o längst in plast o sist gips.
För 10 år sen hade jag sommarjobb hos en elektriker i Österrike. En gång skulle vi byter en kronbrytare om jag minns rätt. Tändtrådar var blå och g/g och när jag undrade vem hade gjort det sa kollegan: "Ah, det var jag!". Kabel i putsad tegelvägg utan rör eller slang. I samma lägenheten slutade ett vägguttag funka efter alla väggar hade målats - ingen nolla men också kabel i väggen. Kollegan borrade genom väggen och drog en ny matning från ett annat uttag. Vår "byggcentral" för stigarbyte var en förgreningssladd (1.5 mm2) med två toppklämmor kopplad till mätarsäkringarna (25 A). Kanske bättre än något annat företag som jobbade i huset - de hade nån liknande sladd men på servissäkringarna (100 A).
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köpte en sån här på Ali, och tog isär, den delar sig i mitten med snäppen i plasten, efter delningen så har man två lösa delar utan kontakt med varandra, så fasen går genom två metalldelar som pressas mot varandra när man trycker ihop de två delarna, däremot saknar jorden helt kontakt mellan uk delen och eu delen, även i hoptryckt läge.
Den kostade ca sju kronor med frakt.
Redigerat:
Det ser ut som om att det sitter en klammer på kabeln, det verkar även som om klammern har suttit i taket snett bredvid första klammern på den andra kabeln som går åt samma håll.
Så det kan vara rätt gjort förutom att klammern inte fick något hållbart fäste i taket.
Så det kan vara rätt gjort förutom att klammern inte fick något hållbart fäste i taket.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 211 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 211 inlägg
Tycker det här var spännande:
http://makezine.com/projects/build-240v-adapter/
USA