Man brukar ju sätta vindduk av en anledning på fasaden. Ångspärren är ju främst till för att bostadsluften inte ska kondensera i väggen.

Skära hål för dosorna i ett så pass nybyggt tillbygge låter inte vidare värst lovande tyvärr.
 
Mmm fast i detta fall misstänker jag att undertrycket som ftx systemet skapar som drar ner luft från "hål" i klimatskalet. För hus med ftx ska man ju egentligen täta extremt noga just mha tätfolien.

När det borrades för luftvärmepump så var det en vindduk o nån typ av fiberskiva på 7-8 mm och sen gullfiber o längst in plast o sist gips.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
För 10 år sen hade jag sommarjobb hos en elektriker i Österrike. En gång skulle vi byter en kronbrytare om jag minns rätt. Tändtrådar var blå och g/g och när jag undrade vem hade gjort det sa kollegan: "Ah, det var jag!". Kabel i putsad tegelvägg utan rör eller slang. I samma lägenheten slutade ett vägguttag funka efter alla väggar hade målats - ingen nolla men också kabel i väggen. Kollegan borrade genom väggen och drog en ny matning från ett annat uttag. Vår "byggcentral" för stigarbyte var en förgreningssladd (1.5 mm2) med två toppklämmor kopplad till mätarsäkringarna (25 A). Kanske bättre än något annat företag som jobbade i huset - de hade nån liknande sladd men på servissäkringarna (100 A).
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 2 till
  • Laddar…
Snailman
Adapter med EU-kontakt utan jordkontakt, kan delas i två separata delar.
Universaladapter köpt från AliExpress demonterad och beskriven, utan jordkontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köpte en sån här på Ali, och tog isär, den delar sig i mitten med snäppen i plasten, efter delningen så har man två lösa delar utan kontakt med varandra, så fasen går genom två metalldelar som pressas mot varandra när man trycker ihop de två delarna, däremot saknar jorden helt kontakt mellan uk delen och eu delen, även i hoptryckt läge.

Den kostade ca sju kronor med frakt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Hittade denna på väg från ett möte imorse. Inte färdiginstallerad kulodosa är väl ok, men den där dragavlastningen...


Osluttført installasjon av en kulodose med en løst hengende kabel och dårlig dragavlastning i et hjørne over en dør.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
osiris skrev:
Hittade denna på väg från ett möte imorse. Inte färdiginstallerad kulodosa är väl ok, men den där dragavlastningen...


[bild]
Allt materialval och utförande tyder dessutom på att det är en elektriker som lämnat det sådär.

En hempulare klipper t.ex. av buntbanden 99 ggr av 100. ;)
 
  • Gilla
AlfredJ och 1 till
  • Laddar…
Det ser ut som om att det sitter en klammer på kabeln, det verkar även som om klammern har suttit i taket snett bredvid första klammern på den andra kabeln som går åt samma håll.
Så det kan vara rätt gjort förutom att klammern inte fick något hållbart fäste i taket.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Allt materialval och utförande tyder dessutom på att det är en elektriker som lämnat det sådär.

En hempulare klipper t.ex. av buntbanden 99 ggr av 100. ;)
Det är en affärslokal och inte en bostad, så det är helt säkert en elektriker.
 
Jag har sett telefonledning med 230V och uppsäkrat från 6A till cirka 100 (med koppartråd lindad runt proppen) i en affärslokal... så det är ingen garanti.
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 1 till
  • Laddar…
S
Gammal rostig strömbrytare och elledningar i ett otillämpat träväggstak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gamla träbjälkar och elinstallationer i ett renoveringsbehövande utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittade bilderna i en byggnadsvårdsgrupp på Facebook.
 
  • Gilla
yxis och 14 till
  • Laddar…
Aaahhh - det där med 8 graders underhållsvärme på moderna luftvärmepumpar är ju inget nytt - det bevisar denna bilden :)

Enkelt frysskydd :)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Bob_the_builder
...eller fattigmans-VVB?
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Bob_the_builder skrev:
...eller fattigmans-VVB?
Frågan är vem som är fattigast efter att elräkningen är betald... :p
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Bob_the_builder
Janus82 skrev:
Frågan är vem som är fattigast efter att elräkningen är betald... :p
Det är knappast ovanligt att de "billiga" lösningarna visar sig vara dyra i längden... :rolleyes:
 
AXS
  • Gilla
yxis och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.