Nu när jag sitter vid datorn så ser jag att det kommer vatten från takutsprånget, vattnet rinner antagligen på utsidan av uttaget eftersom det även kommer vatten från bl.a. klammern.

Det svarta fyrkantiga röret i väggen bakom uttaget ser ut att vara ett stuprör, antagligen har stupröret sprungit läck i höjd med takutsprånget. Uttaget klarar det vattnet utan att det blir farligt eftersom uttaget är IP44-klassat.

@Broken arrow.
Säg till fastighetsägaren (ev hyresgästen) att stupröret vid skärmtaket/entrén antagligen läcker rejält. Fastighetsägaren lär bli glad att du säger till, men mindre glad åt läckan, så att det inte blir följdskador i vägg/takutsprång.

Demmpa skrev:
Det där är ingen kopplingsdosa utan ett dubbelt IP44-vägguttag.
Jag kan inte se att den skulle kunna vara felplacerad ur någon synvinkel. Hur det än snöar/regnar samtidigt som det blåser så kan det inte komma in väta i uttaget, inte ens om locken skulle vara borta.
Den lilla kondens som skulle kunna bildas i den rinner ut direkt.
Var ett tag sen jag tog bilden (får skylla på det). Bakom utaget rinner det bokstavligt talat vatten, är inte tätt mot väggen just vid utagget.

Mikael_L skrev:
Men ser jag rätt, rinner det vatten ifrån själva uttaget på bilden?
Vad jag såg på plats rann det bakom uttaget och på något vis letat sig fram och rinner jämns med utagget. Vad jag såg helt enkelt verkar vattnet vara på utsidan (men vem vet, kan ju komma hel del in också).

Demmpa skrev:
@Broken arrow.
Säg till fastighetsägaren (ev hyresgästen) att stupröret vid skärmtaket/entrén antagligen läcker rejält. Fastighetsägaren lär bli glad att du säger till, men mindre glad åt läckan, så att det inte blir följdskador i vägg/takutsprång.
Vet inte ägaren till fastigheten, men ligger en butik/bank i just den delen som kortet är taget. Borde ju fler sett tycker man :)

Är det inte spindelväv?

S
Broken arrow skrev:
Vet inte ägaren till fastigheten, men ligger en butik/bank i just den delen som kortet är taget. Borde ju fler sett tycker man :)
Det lär ju inte vara nytt problem med tanke på hur putsen ser ut runt stupröret.

Jag skulle vilja påstå att uttaget inte blir dränerat utan snarare dränkt. 😉

• Gilla
helder
  • Laddar…
Men fortfarande inget fel på uttagets placering, egentligen :)

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
jisses så fel du har ,,, jag har tävlat under flera år i denna "sport" som heter Db Dragracing där det går ut på att under ett fönster på 30 sekunder spela högst ,, man ställer upp sig mot en annan bil och mätinstrument installeras i bilen ....
jag är flerfaldig svensk och europamästare i flera klasser och innehar ett världsrekord i guinnes i soundpressure in car så jag vill påstå att jag vet vad jag talar om ... den VANLIGASTE anledningen att man kokar ett slutsteg är att man använder för tunna kablar .. steget/n kräver mera ström än vad kablaget klarar av att leda fram ,, och vilka bilar som klarar av att driva detta ? well i dbdragracing sker det under 30 sekunder och man använder stora batteribankar och ofta ett flertal generatorer ,, MEN vi pratar inte om ett konternuerligt effektuttag utan bara periodvis ,, titta in i en stereobil idag så får du se i min astro hade jag 24 st 16 volts batterier osäker på vilken ampere dom innehöll men runt 60 A per batteri ,, 4 st 18" woffers Quadcoils på 1 ohm ,32 st digitala slutsteg , 8 slutsteg till varje högtalare där varje par lämnade 3600 w styck så varje högtalare fick totalt 14400watt under ideala förhållanden (här pratar vi fyrkantsvåg ,, jag höjde över 2 db på att lämna sinus till fyrkantsvåg i den bilen ) och glödspiral ,, knappast ,, händer nåt så brinner kardelen av direkt ,, lampan är en slutanvändare och kommer aldrig länkas vidare från .. det var ju som sagt en temporär inkoppling för att få lite ljus under trappan ,, nu är den omkopplad över övrig takarmatur sen får vi bara hoppas att den inte brinner upp med tiden och slutligen att slipa ner änden av 50 kvmms kabeln så att den passar in i hållaren ger inga effektförluster ,, och delen som gå in i kopplingen eller slutsteget är SOLITT så även om den skalas och tunnas ur så kompenserar tennet en del av förlusten dessutom det exemplet på drivkraft som mythbusters producerade är väl snarare avskräckande än sporrande ,, dom spelade ju inge högt och deras högtalare gick i smådelar .. imponerande låg frekvens men som sagt ,, dom fick det inte och hålla

Redigerat:
  • Gilla
CandyManX och 1 till
  • Laddar…
Hursomhelst, en hemgjord "fuselink" i en normal 230V-anläggning i en kåk är så fel det kan bli.
Använd inte installationstekniken från db-i-bil-världen i elanläggningen i kåken, snälla.

//Audiofilen, avionikern, elingenjören och f.d elektrikern

den är borta ,, som sagt temporärt skydd för 16 A ,, hade varit värre om jag lämnade den utan att säkra av den ,, här pratar vi riktig glödspiral

Mikael ville ha en riktig värsta bild, inte så hemsk men nygjord av ett klåparföretag.
Varför en kabelkanal när man inte får på locket?

Protte

• En överfull kabelkanal under en bänk där locket inte passar på grund av för många kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vad är det och vad är problemet?

2 loud skrev:
den är borta ,, som sagt temporärt skydd för 16 A ,, hade varit värre om jag lämnade den utan att säkra av den ,, här pratar vi riktig glödspiral
Undrar vad som hänt om den "säkringen" brunnit av och det uppstått en ljusbåge?
Krympslangen innehåller säkert flamskyddsmedel men vad som händer är otestat.
Det är helt andra förutsättningar när man håller på med 12 volt.

Protte

-MH- skrev:
Vad är det och vad är problemet?
Frågar du mig?

Hela installationen ser ut på detta viset, fakturan var troligen upp mot 100 tusen.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.