Bob_the_builder skrev:
Nu inskränker sig mina bilstereokunskaper till att, förvisso med hög noggrannhet, byta radiokanal, men har det inte smugit sig in ett potensfel här..? 200 V, 200 A är alltså 40 kW. Vilka fordons elsystem kan leverera de effekterna?
En Tesla borde klara det utan problem. Kanske en Toyota Prius också. Jag är lite nyfiken på hur varmt det skulle bli i bilen.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, jag skulle väl säga att det är den långa biten med större area som inte har någon praktiskt effekt. ;)
Resistansen och därmed spänningsfallet är beroende av både area och längd. Så utan att yttra mig om nödvändigheten i att använda 50 mm² kabel för att mata en bilstereo vill jag bestämt hävda att det finns tillfällen då en grov kabel gör stor nytta trots att den ligger i serie med en kort snutt tunnare ledare.

lars_stefan_axelsson skrev:
Men jag har slutat att försöka prata ellära och signalbehandling med audiofiler för länge sedan...
Vi får väl hoppas att det inte bara är audiofiler som läser.
 
  • Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, jag skulle väl säga att det är den långa biten med större area som inte har någon praktiskt effekt. ;)

Men jag har slutat att försöka prata ellära och signalbehandling med audiofiler för länge sedan...
Kallar du mig audiofil?? Det var det grövsta... ;)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Det kan definitivt finnas en vits med en grov kabel de längre sträckorna och en smalare en kort stump i ett 12V system. Det är när det är viktigt att minimera spänningsfallet. Dvs det är spänningsfallet som är dimensionerande för kabeln och inte värmeutvecklingen.
 
  • Gilla
yxis och 3 till
  • Laddar…
Avemo skrev:
Resistansen och därmed spänningsfallet är beroende av både area och längd. Så utan att yttra mig om nödvändigheten i att använda 50 mm² kabel för att mata en bilstereo vill jag bestämt hävda att det finns tillfällen då en grov kabel gör stor nytta trots att den ligger i serie med en kort snutt tunnare ledare.
Ja, jag har själv några snuttar 50 mm² i min båt. Så det är inte kabelarean som sådan jag vänder mig emot. I just 12V system så är det som sagt spänningsfallet som dimensionerar, särskilt vid laddning (om man inte kan ordna avkänning vid batteriet) och vid stora strömuttag. Exv. bogpropeller.

Det jag vänder mig emot är att en bilstereo av vilket slag det vara må skulle behöva sådana kabeldimensioner. I något fall, och under några omständigheter.

Och jag räknar naturligtvis inte med monstrositeter av sådant här slag: Militärfordon ombyggt med ett massivt torn av högtalare, antyder överdriven ljudutrustning i diskussion om kabeldimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.

Eller de som försöker slå någon slags rekord. Skall man göra det så är eldrift i vilket fall ett felval:
https://www.youtube.com/watch?v=xazsh48GhWE

Men nu börjar det som sagt likna diskussion med audiofiler. Och jag har som sagt, vis av erfarenheten, som sagt slutat med det...
 
Jag kan bara som fd fysiker tänka mig situationer inom audio som skiljer mkt mot fastighetsel. Exempelvis höga spännings och ström transienter. Kondingar som energilager osv. Inte mycket kwh men mycket w på kort tid.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Skysodan skrev:
Jag kan bara som fd fysiker tänka mig situationer inom audio som skiljer mkt mot fastighetsel. Exempelvis höga spännings och ström transienter. Kondingar som energilager osv. Inte mycket kwh men mycket w på kort tid.
Stilla min nyfikenhet.... hur blir man fd fysiker?
 
;) Man läser teknisk fysik på universitetet o sen jobbar man med fysik i många år för att sen jobba med IT.
 
Helt rätt, man behvlöer inte 50 mm2 för bilstereon. Om man använder kablar medsyrefri koppar i i kristallstruktur, kan man förstås gå ner till hälften, kanske tom 15 mm2 om man inte är så noga med ljudets mjukhet och färg.
 
Jag minns att ägaren till Valutronic i Göteborg (kommer inte ihåg vad han heter och hittar inte sidan nu)
visade hur han hade kopplat högtalarna med vanlig enkel pianotråd på en mässa.

Ingen märkte någon kvalitetsskillnad mot grann-montrarna med 10.000-kronors-kablar :)

Kanske någon annan hittar länken?
http://www.valutronic.se/
 
-MH- skrev:
Helt rätt, man behvlöer inte 50 mm2 för bilstereon. Om man använder kablar medsyrefri koppar i i kristallstruktur, kan man förstås gå ner till hälften, kanske tom 15 mm2 om man inte är så noga med ljudets mjukhet och färg.
Det kabeln endast gör är att transportera en signal, påverkar kabeln ljudet är något fel.

Är högtalare och receiver som påverkar ljudet karaktär, samt rummet står för 80% av ljudets påverkan (dels hur ljuddämpat rummet är och placering).
 
Mikael_L
Kan ni inte gräva fram en bild på någon hemsk elkoppling till denna tråd istället. :eek:
 
  • Gilla
yxis och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Kan ni inte gräva fram en bild på någon hemsk elkoppling till denna tråd istället. :eek:
Vist, kanske inte värsta men dum placering av koplingsdosa. Vet inte om det går att se den blir dränerad av vatten på bild, kan ju bli riktigt farligt för det går många människor varje dag under detta tak.


Elektrisk kopplingsdosa monterad under ett tak där vatten dräneras, risk för fuktskador nära gångväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Broken arrow skrev:
Vist, kanske inte värsta men dum placering av koplingsdosa. Vet inte om det går att se den blir dränerad av vatten på bild, kan ju bli riktigt farligt för det går många människor varje dag under detta tak.
Det där är ingen kopplingsdosa utan ett dubbelt IP44-vägguttag.
Jag kan inte se att den skulle kunna vara felplacerad ur någon synvinkel. Hur det än snöar/regnar samtidigt som det blåser så kan det inte komma in väta i uttaget, inte ens om locken skulle vara borta.
Den lilla kondens som skulle kunna bildas i den rinner ut direkt.
 
  • Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Men ser jag rätt, rinner det vatten ifrån själva uttaget på bilden?
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.