GK100: Japp, ska inte skriva saker utan kaffe i kroppen tydligen.
Kabeln tillåter klass-i (skyddsjordade) apparater i mijöer som använder skyddsjordning som skyddsmekanism utan att förmedla kontakt till skyddsjord.

Dags för kaffe nu...

Mikael_L
Ja se där. :surprised:
Fastän jag igår råkade tänka samma groda och då kom på mig så hade jag lika otur när jag tänkte imorse och gillade ditt inlägg då jag tänkte att det var exakt som min åsikt.

Men naturligtvis är det som GK100 skrev, problemet är att man kan ansluta skyddsjordade apparater i skyddsjordade rum, utan att skyddsjorden är med - med det sladdstället.

Och så möjligheten att dra betydligt mer än de 2,5A som eurokontakten är designad och godkänd för.

tommib skrev:
Vad menar du med att 0,5 är på tok för klent för 300V? Det är inte kabelarean som avgör märkspänningen (däremot strömmen). Märkspänningen avgörs av isoleringens tjocklek... Och vilka säkringar pratar du om?
Jag menar att det inte är vanligt att köra 300volt med lågt amper.

När man kör 400 volt brukar man köra med 16 A säkringar och då med betydligt kraftigare area.

Tunnaste kabeln jag stött på är lampsladar på 0.75.

Måste vara väldigt speciell tillämplig där man kör 300 volt med lågt A eller ja låg effekt där säkringen går innan kabeln brinner upp.

Det är inte alls ovanligt med 400Volt och rätt låga strömmar, det har man tex i massor av elelement och där kräver dom flesta element inte grövre ledning än 0,75 mm2.

elmont skrev:
Det är inte alls ovanligt med 400Volt och rätt låga strömmar, det har man tex i massor av elelement och där kräver dom flesta element inte grövre ledning än 0,75 mm2.
Då kan man väll inte köra med kraftigare säkringar än 10 A?

Förstår att effekten kan sänks när man kan köra högre volt.

Labbinstrument som oscilloskop har ofta en sån där anslutning. Och det finns modeller som bara förbrukar ett tiotal watt. Så tillämpningar med 230V AC och låga strömmar finns definitivt.

Redigerat:
Effekten har ingen direkt koppling till spänningen utan det är i första hand spänning x ström som ger effekten och det är inte effekten som är problemet med tunna kablar utan strömmen.

Rakapparater för 230 V brukar ha en sladd med så liten area att den är klassad för en ström på max 200 mA, s.k. spinnsledare (tinsel).

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Snailman
Sladden säljs här http://m.aliexpress.com/item-desc/32339480896.html

De har fyra varianter, den för UK och au har tre stift i varje ändå, så de är nog korrekta, den för usa ser ut att ha två stift i ena änden , då jag inte vet nåt om USA så...

Jag tror det är så att på de här nätdelarna så är jordstiftet på nätdelen inte kopplat nånstans i nätdelen (har läst nån som öppnat sin). Naturligtvis blir inte sladden mer laglig för det, då den ju kan användas för apparater som verkligen har jordstiftet anslutet och behöver det.

Jag får skaffa annan laglig kabel helt enkelt, eller byta stickproppen på denna. (Edit: blir det för klen kabelarea med 0,5mm2 om jag byter stickpropp, de brukar väl vara 0,75mm2?)

Jag har också beställt nätdelar med typ rakuutag med två stift, då är det ju ok med platt kontakt om nätdelen är dubbel isolerad.

Har beställt sladd till ovanstående också, blir spännande att se hur den kommer att se ut!

Ska kolla lite mera vad de svenska återförsäljarna har för anslutning på sina nätdelar, har sett att man kan få välja själv vilken nätsladd/uttag man vill ha vid större beställningar.

Edit, här är en svensk återförsäljare som ser ut att ha korrekta sladdar av båda varianterna. http://www.ledvision.se/led-dimmer-driver/leddrivernatdelar/leddriver-desktop/

Redigerat:
Mikael_L
andersjm skrev:
Labbinstrument som oscilloskop har ofta en sån där anslutning. Och det finns modeller som bara förbrukar ett tiotal watt. Så tillämpningar med 230V AC och låga strömmar finns definitivt.
Jodå.
Men det är sladdstället i sig självt (det i bild för några inlägg sedan) som är problemet. Ty det sladdstället kan inte själv välja vad användaren kopplar in det till.
Det kan ju lika gärna bli inkopplat till en 2000W PA-förstärkare som drar 10A, och då pallar inte euro-stickproppen i andra änden med strömmen utan överhettas.

Samt det att man kan ansluta skyddsjordade apparater som kräver skyddsjord för säkerheten i den miljön, men som alltså inte blir skyddsjordade.

Och den där varianten på kabel har jag oxå i gömmorna någonstans. Tror den kom med en USB till SATA/PATA hdd docka, Smidigare än en fullstor shucko/c13 men säker helt fel då den kan användas till annat. Mer rätt hade varit en "rakapparats" kontakt.

Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
Rakapparater för 230 V brukar ha en sladd med så liten area att den är klassad för en ström på max 200 mA, s.k. spinnsledare (tinsel).
Just så, för dessa rakapparater har ju en anslutning som liknar den som många bruksföremål i hemmet har, med ett sladdställ med europropp.
MEN, det är en annan, något mindre dimension, att det inte går att byta dessa sladdställ mot varandra.

Eller hur?
edit:
Tydligen så, enligt tommibs inlägg efter mitt.
Och specat max 200mA, som Bo var ute efter. ;)

Redigerat:
tommib
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Snailman
Den platta kontakten är märkt 2,5A 250V växelström, och trestifts är märkt 10A 250V, växelström så själva kontakterna verkar vara som de ska.

Om arean är för liten på kabeln för att köra 10A så är enda användningsområdet att klippa bort trestifts proppen och då är det en ledare för mycket i kabeln, så är kanske det bästa att kasta bort alltihop

Om arean är tillräcklig för 10A kan man klippa tvåstifts och montera en trestifts 10A rund stickpropp på sladden.

Arean är 0,5mm2

kollade en befintlig sladd har 0,75mm2 med trestifts i båda ändar.

Redigerat:
Mikael_L skrev:
Jodå.
Men det är sladdstället i sig självt (det i bild för några inlägg sedan) som är problemet. Ty det sladdstället kan inte själv välja vad användaren kopplar in det till.
Det kan ju lika gärna bli inkopplat till en 2000W PA-förstärkare som drar 10A, och då pallar inte euro-stickproppen i andra änden med strömmen utan överhettas.

Samt det att man kan ansluta skyddsjordade apparater som kräver skyddsjord för säkerheten i den miljön, men som alltså inte blir skyddsjordade.
Japp, jag skrev precis det tidigare i tråden :).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.