Jag har inget foto- men en god minnesbild av det roligaste jag sett på fältet:

- I dagrummet på ett sjukhus, hade en sladd till en golvlampa dragits av på mitten så både isolering och koppar gått av.

Då hade någon tagit och knutit knutit ihop sladden med två dubbla halvslag (sjövana?) och fått till det utan kortslutning trots långa bitar exponerad koppar på båda ledarna och TÄNT LAMPAN! :eek: :wow:

- Knutarna råkade hamna förskjutna ett par centimeter till varandra, och parterna spretade åt "rätt" håll för att undvika kortis.
-Jag kopplade ur och när jag skrattat färdigt, glad att ingen hunnit skadats, talade med personen som gjort reparationen. Denna hade ingen aning hur strömmen funkar eller hur den leds, men tyckte att om man knyter ihop en avdragen kabel så borde det funka för då hänger den ihop igen - och det gjorde det ju - i DETTA fall! :D

Redigerat:
  • Gilla
Hemmakatten och 11 till
  • Laddar…
Var det en kirurg? Ett dubbelt halvslag är samma sak som en kirurgisk löpknut, vilket är en råband man slår kring en stående tamp/tråd/sutur/sladd.

• Gilla
helder
  • Laddar…
elpaco skrev:
Var det en kirurg? Ett dubbelt halvslag är samma sak som en kirurgisk löpknut, vilket är en råband man slår kring en stående tamp/tråd/sutur/sladd.
Ingen ände på kunskapen i denna tråd :D roligt att veta.
Skulle varit kul om det varit en kirurg, men inte i detta fallet. En trevlig person var det i alla fall.

• Gilla
elpaco
  • Laddar…
elpaco skrev:
Och om man vill slå upp den, så hittar man den oftare under "fiskarknop", eller "dubbel fiskarknop". Dubbel fiskarknop är utmärkt om man säkert vill skarva två linor av olika tjocklek, och kan leva med att den kan vara svår att få upp igen (särskilt på slaget tågvirke).

Men det är ju i vilket fall helt fel för tillämpningen, det skall ju vara en "linesman's splice" om man skall skarva sladdar! :)

(Nej, den fungerar faktiskt inget vidare på mångtrådig ledare).

• Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
O
Det är ett allvarligt fel han gjorde... Man måste välja rätt knut! :D
Anmäl honom till knutsäkerhetsvärket :p

• Gilla
thewolf och 3 till
  • Laddar…
A
image.jpeg
Någon som har skurit upp en Stickpropp/Uttag av helguten modell? Undra hur kopplingarna ser ut invändigt och framförallt den värdelösa dragavlastningen som alltid släpper. Slutar alltid med att ledarna sticker ut någon centimeter utanför kontakten. Riktig skitgrej! Som är svensk standard. Någon som provat?

hsd
oftast är det en pressad anslutning, felet som Du (och andra) gör är att dra i kabeln istället för att ta tag i kontakten vid urkoppling

• Gilla
Tokslut och 7 till
  • Laddar…
hsd skrev:
oftast är det en pressad anslutning, felet som Du (och andra) gör är att dra i kabeln istället för att ta tag i kontakten vid urkoppling
Jag kunde inte sagt det bättre.har inte en enda propp som släppt nåja när dom är 10 kan det hända

Man drar i proppen o håller emot på uttaget

• Gilla
fahlis och 1 till
  • Laddar…
A
Ja ni har så rätt. Själv är jag inte orsaken iallafall😉. Jag menar mer att finns det inte krav på hur stor dragkraft en dragavlastning skall stå emot. Eller är en pressad Anslutning en gråzon?

hsd skrev:
En del sladdar kryper ur "dragavlastningen" ändå. Sladden till min Biltemakompressor har dragit sig tillbaka från kontakten och den har jag aldrig dragit i, och ja ja ska byta kontakt vilken dag som helst :surprised:. Den är dessutom av sorten som går ut vilklad från stickproppen så det blir ju fel moment om man skulle få för sig att dra i sladden.

• Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
orparn skrev:
Sladden till min Biltemakompressor har dragit sig tillbaka från kontakten och den har jag aldrig dragit i
Hittade problemet...

• Gilla
Tokslut och 4 till
  • Laddar…
orparn skrev:
En del sladdar kryper ur "dragavlastningen" ändå. Sladden till min Biltemakompressor har dragit sig tillbaka från kontakten och den har jag aldrig dragit i, och ja ja ska byta kontakt vilken dag som helst :surprised:. Den är dessutom av sorten som går ut vilklad från stickproppen så det blir ju fel moment om man skulle få för sig att dra i sladden.
Har hänt ibland särskilt vid stora temperaturändringar (och svag limning) att isoleringen kryper ur kontakten - undrar om kopparn har större temperaturutvidgning än isoleringen och drar ut den i värmen..

Dessutom vibrerar ju en kompressor och vibrationerna fortsätter genom kabeln. Det inverkar säkert.

marret skrev:
ser kanske inte så konstigt ut men skit av allt blev det

[bild]

i april sattes det in en JFB pga badrum/köksrenovering.
idag är tvättmaskin, golvvärmetermostat, drivdon till spottar, frys, micro, ugnsbelysning och 3 4 vriddimmrar sönder.
vart tog den söta lilla skruven vägen?

tack för kall pizza

(för er som inte ser det så har penledaren och jordskenan ingen kontakt)
idag åkte jag på ett jourjobb igen till samma fastighetsägare där någon för ett par år sedan hade satt i en jfb och glömt skruva tillbaka samma skruv. skruven gud glömde :<

Är det inte nollskruven som saknas och har man JFB ska nollskruven vara lös eller bortplockad

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.