vojma skrev:
Kan tillägga att det sitter i en husvagn...
Då är installationen helt och fullt enligt det regelverk som reglerade installationer i husvagnar på 70- och 80-talet, det föreskrevs bla säkring på både fas och nolla. Den husvagn mina föräldrar hade runt 1980 hade en liknande installation. Vet inte om det gäller forfarande.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
tommib
Androw skrev:
Snälla förklara vad du menar med 1poliga skydd i trefasgrupp?? Som elektriker hänger ja inte med där...
Tre enpoliga dvärgbrytare istället för en trepolig. Risken är då att du får ett överslag i en deltakopplad last och löser en av brytarna men att du sen får bakmatning via de kvarvarande faserna. Bo hade en bra bild på det som jag inte ids leta upp just nu...
 
Enpolig säkring är vanliga diazedsäkringar och enkla automater.
Sedan finns det trepoliga automater med en vippa, löser en fas så slås allt ifrån.

Protte
 
Är helt med på hur du tänker men jag sätter alltid gruppautomat på tresasgrupper förutsatt att det är en trefasförbrukare, ett garage som är matat med 5x2,5 och har diverse uttag mm säkrat 3x16 räknas alltså inte och ska säkras med exempelvis 3 stycken sammanhängande C16.
 
prototypen skrev:
Enpolig säkring är vanliga diazedsäkringar och enkla automater.
Sedan finns det trepoliga automater med en vippa, löser en fas så slås allt ifrån.

Protte
I mitt hus har jag en Hager-central där vissa trefasgrupper är skyddade med tre dvärgar. En kompis till mig som är elektriker påstår att det finns en "klämma" man kan köpa och sätta över dessa dvärgar så att om en dvärg löser drar den med sig de andra. Jag har efterfrågat sådana på elbutiker, tex SELGA men de har inte förstått vad jag menat. Vet du om dessa finns och var kan man i så fall köpa dem? Bär emot att köpa 3-fasdvärgar, de är ju inte direkt gratis...
 
Du lär få svårt att dessa då de inte säljs längre - de var inte pålitliga.
Så länge du inte har en blandning av 230 och 400 V-apparater på gruppen så finns heller inget behov av en trepolig dvärg.
 
  • Gilla
possum77 och 3 till
  • Laddar…
Jag hade inte byggt om tre st enpoliga till en trepolig på det sättet.. utlösningsmekanismen lär inte bli helt tillförlitlig.

En riktig trepolig dvärgbrytare är sammanlänkad internt.
 
tommib
possum77 skrev:
I mitt hus har jag en Hager-central där vissa trefasgrupper är skyddade med tre dvärgar. En kompis till mig som är elektriker påstår att det finns en "klämma" man kan köpa och sätta över dessa dvärgar så att om en dvärg löser drar den med sig de andra. Jag har efterfrågat sådana på elbutiker, tex SELGA men de har inte förstått vad jag menat. Vet du om dessa finns och var kan man i så fall köpa dem? Bär emot att köpa 3-fasdvärgar, de är ju inte direkt gratis...
Det måste i så fall vara något som monteras internt i dvärgbrytarna eftersom de ska bryta även om man håller uppe den lilla spaken.

Allvarligt talat, en trepolig dvärg kostar ca 300 kr (Hager) medan en enpolig kostar ca 50 kr. Visst, det blir dubbelt så dyrt men i riktiga pengar är det bara 150 kr. Hur många trefasgrupper har man i en normal bostadsinstallation?

Edit: Trea på den bollen..... vad är oddsen en fredagkväll?
 
  • Gilla
vojma
  • Laddar…
ser kanske inte så konstigt ut men skit av allt blev det

20151128_193402.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


i april sattes det in en JFB pga badrum/köksrenovering.
idag är tvättmaskin, golvvärmetermostat, drivdon till spottar, frys, micro, ugnsbelysning och 3 4 vriddimmrar sönder.
vart tog den söta lilla skruven vägen?

tack för kall pizza

(för er som inte ser det så har penledaren och jordskenan ingen kontakt)
 
Mikael_L
marret skrev:
ser kanske inte så konstigt ut men skit av allt blev det

[bild]

i april sattes det in en JFB pga badrum/köksrenovering.
idag är tvättmaskin, golvvärmetermostat, drivdon till spottar, frys, micro, ugnsbelysning och 3 4 vriddimmrar sönder.
vart tog den söta lilla skruven vägen?

tack för kall pizza

(för er som inte ser det så har penledaren och jordskenan ingen kontakt)
Aaah, det ska sitta en skruv strax över där PEN går in (precis inne i S-slingan på den blå 6 kvadratarn), på samma sätt som det sitter en skruv över motsvarande koppling på nollskenan strax ovan?

Ja var/när försvann den skruven? Då de satt in JFB, och det har bara råkat vara lite kontakt där ända fram till idag?
 
tommib skrev:
Det måste i så fall vara något som monteras internt i dvärgbrytarna eftersom de ska bryta även om man håller uppe den lilla spaken.

Allvarligt talat, en trepolig dvärg kostar ca 300 kr (Hager) medan en enpolig kostar ca 50 kr. Visst, det blir dubbelt så dyrt men i riktiga pengar är det bara 150 kr. Hur många trefasgrupper har man i en normal bostadsinstallation?

Edit: Trea på den bollen..... vad är oddsen en fredagkväll?
Dom sparar inte många kr, men säg i stället att man gör 10.000 vagnar. Blir rätt mycket pengar man sparar. Vist oftast så är det ägarna som tar mellanskillnaden.

Är samma i annat område, Där det gäller nätaggregat i stället. Sparas på ören för att både ge hög vinst och billiga produkter (billiga är dom inte alltid dock). Den blir kvalitén skit sen, är synd att köpare inte bryr sig om hdd pjar Par gånger innan agget byts, efter ha beskyllt och bytt allt annat i bruken :p
 
Redigerat:
marret skrev:
ser kanske inte så konstigt ut men skit av allt blev det

[bild]

i april sattes det in en JFB pga badrum/köksrenovering.
idag är tvättmaskin, golvvärmetermostat, drivdon till spottar, frys, micro, ugnsbelysning och 3 4 vriddimmrar sönder.
vart tog den söta lilla skruven vägen?

tack för kall pizza

(för er som inte ser det så har penledaren och jordskenan ingen kontakt)
Äää bara göra om maskinerna till 400 volt ;) jäkla osis att det skulle bli glappkontakt just nu, hoppas du får det på någon försäkring.
 
marret skrev:
ser kanske inte så konstigt ut men skit av allt blev det

[bild]

i april sattes det in en JFB pga badrum/köksrenovering.
idag är tvättmaskin, golvvärmetermostat, drivdon till spottar, frys, micro, ugnsbelysning och 3 4 vriddimmrar sönder.
vart tog den söta lilla skruven vägen?

tack för kall pizza

(för er som inte ser det så har penledaren och jordskenan ingen kontakt)
Är det inkommande Pen-ledare eller?
Du har alltså saknat skyddsjord i hela huset.
Hur kan TM Frys m.m. gå sönder av avsaknad skyddsjord?
Eller är det fler konstiga kopplingar som inte syns på bilden?

Hur är JFB inkopplad?
 
Redigerat:
Mikael_L
nisse123 skrev:
Är det inkommande Pen-ledare eller?
Du har alltså saknat skyddsjord i hela huset.
Hur kan TM Frys m.m. gå sönder av avsaknad skyddsjord?
Eller är det fler konstiga kopplingar som inte syns på bilden?
Om jag fattade det rätt så är det inkommande PEN som glappat (kunde glappa!)

Och så länge det var kontakt så fanns ju både skyddsjord och nolla i huset (PE + N = PEN).
Och vid det ögonblick det glappade så tappades alltså både skyddsjord och nolla i huset samtidigt (PE + N = PEN) ;), och det blev lite random spänningar i alla apparater i huset och det pajade saker till höger och vänster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.