VikHe skrev:
Den helt korrekta lösningen är väl egentligen att använda den för skyddsjord avsedda skruven i botten av kapslingen, men jag tycker att hissklämmorna i brytarinsatsen känns mer tillförlitliga.
En X-hissklämma är väl ett bra val som kopplingspunkt för "obruten" skyddsjord?

tommib
Ja, om båda skyddsledarna sitter under samma klämma. Nu är det svårt att se på den lilla bilden men troligen sitter de i varsin plint. Jag vet inte om denna brytare är speciell på något sätt och att X-plintarna är förbundna, men vanligen är de inte det. Nisse123, hur var det?

Mikael_L
Nä dom är/var inte förbundna, så apparater bakom den brytaren var ej skyddsjordade. :(

Det var ungefär som det uttaget i ett badrum jag hittade där jorden var ansluten till skruven i uttagets kåpa, men dock ej till själva uttagsinsatsen, så det var i praktiken ojordad, även om den som monterat det säkert trodde det var bra gjort. :)

edit: Bild finns f.ö. i inlägg #3418 i denna långa tråd. :)

Redigerat:
Förutom dom direkta felkopplingarna, så är jobbet dåligt utfört. Det saknas dragavlastningar och manteln verkar sluta utanför kapslingen. Kabelvalet är lite svårare att utala sig om när man inte vet vad det är för någon slags utrustning.

• Gilla
-=fullmoon=-
  • Laddar…
tommib skrev:
Ja, om båda skyddsledarna sitter under samma klämma. Nu är det svårt att se på den lilla bilden men troligen sitter de i varsin plint. Jag vet inte om denna brytare är speciell på något sätt och att X-plintarna är förbundna, men vanligen är de inte det. Nisse123, hur var det?
X-plintarna har EJ förbindelse med varandra, så utrustningen saknade skyddsjord.
Dosan & brytaren har suttit fastskruvad på väggen bakom, men har lossats då de har skruvat dit en gipsskiva till.

Vad säger panelen om det här?

Kan det någonsin vara rätt?

11750706_1040483519304914_4900454800615907867_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

EDIT: Den svarta tråden i överkant är inte byglad från den vänstra säkringen utan det är en egen fas.

Mikael_L
Om det varit en riktig tvåplig säkring skulle det kunnat varit OK. Att säkringen bryter allpoligt (både fas och nolla) till anslutet objekt.

Men det ser inte korrekt ut sådär. Antingen fel val av säkring eller galet val av kabelfärg (men är det gammalt - före 1971 ca, så kan det vara ursprungligt och OK, men då fanns det väl inte automatsäkringar, så ....)

Ser ut som om att man särat av både nolla och fas här, dvärjarna är säkert mekaniskt ihopkopplade så dom bryter samtidigt. Helt enligt lagboken, min fabriksbyggda Thermia pump funkar lika dant.

• Gilla
breakman
  • Laddar…
Kan tillägga att det sitter i en husvagn...

tommib
Då är det faktiskt mer rätt, förutsatt att dvärgbrytarna är mekaniskt förbundna med varandra och slår ifrån samtidigt. Om det där är avsäkringen för den inkommande matarledningen så är det faktiskt vettigt att ha det tvåpoligt då schuko inte är polariserad, så du vet aldrig vilken ledare som är fas och vilken som är nolla när du kopplar in i ett vanligt uttag.

Är dvärgarna inte mekaniskt förbundna är det däremot en jättedålig ide och bör bytas snarast till en riktig tvåpolig säkring.

• Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
tommib skrev:
Om det där är avsäkringen för den inkommande matarledningen så är det faktiskt vettigt att ha det tvåpoligt då schuko inte är polariserad, så du vet aldrig vilken ledare som är fas och vilken som är nolla när du kopplar in i ett vanligt uttag.
Och även om man har ett blått CEE-uttag som ju enligt standard skall vara polariserad så är det än bra idé ändå, eftersom många uttag är kopplade bakvänt, och man ofta måste använda en övergång till Schuko och då inte vet vad som blir fas/nolla ändå.

Ja exakt! 2pols dvärg eller 1pol med slav ska det vara, nollsläpp är inget att leka med. Nu va ju detta visserligen en enfas installation så då är det ju inte så farligt men illa nog

tommib
Androw skrev:
Ja exakt! 2pols dvärg eller 1pol med slav ska det vara, nollsläpp är inget att leka med. Nu va ju detta visserligen en enfas installation så då är det ju inte så farligt men illa nog
Jag tänkte mer på att man kan få en situation där man bryter på nollan men ändå har full spänning på fasledaren. T.ex genom att kortsluta något och tro att det sen är spänningslöst för att säkringen löste....

En JFB vore en väldigt bra säkerhetshöjande åtgärd i sammanhanget. Visserligen ska alla uttag som man kan tänkas koppla sin husvagn till vara skyddade av JFB enligt reglerna, men folk hittar på så mycket dumt. Som t.ex. de där felkopplade CEE-donen....

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Ja, enfas (tvåpol) är vad det handlar om och då ser jag inget värre med detta än de enpoliga huvudsäkringar som finns i varje bostad, eller enpoliga skydd för en trefasgrupp. Det är bättre med flerpoliga skydd och JFB, men tusentals befintliga skydd är idag enpoliga utan att det orsakar några rubriker i tidningarna.

Snälla förklara vad du menar med 1poliga skydd i trefasgrupp?? Som elektriker hänger ja inte med där...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.