Hej,

Jag ångrar mig idag bittert. Dumsnål som jag är så drog jag N1XV 3x2,5mm till min nybyggda friggebod förra året. Friggeboden är nu så gott som klar. Isolerad invändigt och med el dragen i rör i installationsutrymme bakom plywood.

Friggeboden används och kommer användas som snickarebod/verkstad. Jag har nu kommit på att jag gärna vill ha en bandsåg och marknaden blir betydligt större om man kan tänka sig trefas. På sikt finns det fler trefasmaskiner jag skulle vilja ha (pelarborr, justersåg osv.).

Jag undrar egentligen hur reglerna ser ut kring trefasgrupper. Låt oss säga att jag gräver ner en ny N1XV 5x2,5mm och kopplar in den i friggeboden där den gamla 1-fas kabeln kommer in. Är det då t.ex. tillåtet att helt enkelt låta 1 fas driva belysningen (ifrån den dosan) en annan fas driver befintliga uttag och sen gå vidare med 2 extra fasledare (i befintliga rör) till en utav de befintliga eluttagen och helt enkelt byta detta till ett trefasuttag? Den gamla kabeln kopplas naturligtvis ur men lämnas troligen i marken då jag betvivlar att det går att få upp den utan att gräva?

Går det att göra på detta sätt blir hela operationen överkomligt enkel att utföra.

Vad säger egentligen reglerna kring trefasgrupper, får man "blanda" 1-fasuttag och 3-fasuttag från en 3-fasgrupp? Finns det något här jag inte tänker på?


IMG_20150623_220452.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du får säkert fler förslag från expertisen, men jag personligen hade dragit 5x6 mm2 från huvudsäkringarna och sen monterat en egen central med jordfelsbrytare i friggeboden
 
  • Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
tommib
Prismässigt är N1XV 5G6 lite mer än dubbelt så dyr som 5G2,5. Lägg på en liten normcentral på det, kanske 2000 kr med komponenter från Garo eller Hager...
Om du inte har helt obscent långt till din frigga är kabeln småpengar i sammanhanget. Du har ju redan konstaterat att du var dumsnål första gången (3-ledare, direkt i mark...). Var inte det denna gång också.
 
Det finns inga kristallklara regler emot en blandning av enfas och trefaslaster på en gruppledning, endast allmänna regler, och i ditt fall med en snickarbod skulle jag helt klart säga att dessa gäller - dvs att du inte ska inte blanda, eller se till att använda ett trepolig skydd i matande ände. Faran med detta finns beskrivet i otaliga trådar:
https://www.byggahus.se/forum/el/220697-nar-ska-dvargbrytaren-vara-trepolig.html

Det var en utvikning. Det normala alternativet är en liten elcentral i boden som nämnts.

Vilket area du behöver på kabeln beror på
- förväntad belastning
- ledningslängd
- förimpedans
- spänningsfall
- inkopplingspunkten
6 mm² kanske behövs, eller så är det kraftigt överdrivet.
 
OK, egen cental säger ni. Jag kan absolut tänka mig det.

Det jag inte kan tänka mig är att riva ner alla skivor på insidan boden, då låter jag hellre bli. Eftersom slangen till uttagen inte är dragna som ett stjärnnät till varje uttag utan vidaresydda från varandra så blir det mycket jobbigt att dela upp dessa i olika grupper.

3 uttag plus ledspottar sitter på en "gren". 2 uttag sitter på en annan "gren". Utebelysning samt lysrör sitter på en tredje "gren". Här skulle det vara lämpligt att varje gren blev en egen säkring, problemet är att den med 2 uttag behöver bli trefas, varav det ena uttaget måste även fortsättningsvis vara enfas!

Så, som sagt, kan man sätta ett enfasuttag på en trefas gruppledning (lite samma fråga jag ställde i första inlägget). Det är knappt 30meter till boden, kabelvägen!
 
Om vi antar att du dragit med 16mm rör/slang i väggarna, så kommer du troligen ändå inte att få igenom trådar för 3 fasuttag, jag antar att du tänker dig 16A säkring till trefasen? Det är svårt/omöjligt att få igenom 5x 2,5 i ett 16mm rör.

Så jag tror att du måste ställa in dig på att plocka ner några skivor, eller dra utanpåliggande.

Det är som sagt inte solklart förbjudet att göra som du tänker dig. Men det kommer att se ut som ett klart fall av hempul. Svårt att få en elektriker att göra som du tänkt dig.

Hur har du det med jordfelsbrytare?
 
tommib
För att svara på frågan om uttag på trefasgrupp, det är ok. Det finns till och med en färdig produkt för det.
http://elbutik.se/product.html/vagguttag-med-schuko-uttag?category_id=2136
Vitsen är dock att man förutsätts ansluta antingen en trefas- eller en enfaslast i taget.

Kan du inte låta installationen vara som den är och sedan dra en eller två utanpåliggande till just trefasuttagen? Fördelningen i grupper lät bra annars.

Edit: Om du ska köpa sådana, köp dem inte på elbutik.se, de säljer Malmbergs och passformen är usel. Bauhaus har samma produkt fast från Garo, sannolikt väldigt mycket bättre passform...
 
Tack för svar, jag är nu lite klokare. Rätta mig om jag har fel:

En trefasgrupp skyddas normalt (idag) av en trepolig dvärgbrytare där kortslutning/överlast i en fas bara bryter den fasen? På en sådan grupp är det olämpligt att sätta enfasuttag/enfasförbrukare.
Har man istället en dvärgbrytare där överlast/kortslutning i en fas bryter samtliga faser så är det OK att blanda trefas med enfas?
 
hempularen skrev:
Om vi antar att du dragit med 16mm rör/slang i väggarna, så kommer du troligen ändå inte att få igenom trådar för 3 fasuttag, jag antar att du tänker dig 16A säkring till trefasen? Det är svårt/omöjligt att få igenom 5x 2,5 i ett 16mm rör.

Så jag tror att du måste ställa in dig på att plocka ner några skivor, eller dra utanpåliggande.
5st 2.5 FK får man väl ändå igenom i ett 16mm rör?!
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Både pelarborr och bandsåg jag tittar på är inga effektmonster. Det är under 1kW normalt sett, dock ändå trefas.

Idag är boden avsäkrad 10A och det har aldrig varit något problem. Jag kör aldrig mer än 1 maskin samtidigt, dock går ju både dammsugare (1400W), bordssåg (2200W) samt belysning (216W lysrör plus ca 30W LED) samtidigt, dessutom finns det ett elelement på 600W som värmer boden under den kalla årstiden. Det är ju rätt rejäl överlast på en 10A säkring, det handlar ju om kortare stunder och det är diazeder så jag antar att det är därför det fungerar bra.

I framtiden kommer det troligen bli en spånsug och den drar nog uppåt 2kW. Om jag verkligen ska ta i från tårna så kanske kanske det blir en Hammer K3 någon gång om jag fjäskat för frugan i flera år först. Det är trefas 3kW på den.

Hur mycket jag än tar i så känns det overkill med 5x6mm kabel. Främst därför att jag aldrig någonsin kommer köra flera maskiner samtidigt. Men jag antar att om jag ska ha en egen undercentral så är det den minsta kabel man kan/får/bör dra?

Och ja, det får bli utanpåliggande till 2 trefasuttag, tänkte inte på att det inte går att få i 5x2,5mm FK i ett 16 rör. Jag skulle visserligen klara mig bra med 3-fas 10A, men det kanske är udda? 3-fasuttag är väl normalt avsäkrade minst 16A?
 
tommib
Nejdå, du får dra 5G1,5 om du vill men då ska den avsäkras i matande ände. Anledningen till att man vanligen drar 5G6 är att kabeln då (vanligen) inte behöver avsäkras eftersom huvudsäkringarna på 25A (eller mindre) räcker för det.

Så vill du kan du dra 5G2,5 och avsäkra 16A (typ, du bör räkna på utlösningsvillkor och spänningsfall) i matande ände och sedan sätta ytterligare säkringar i friggan. Det är dock inte säkert att du får selektivitet då.
Hur du än gör med kabeln, lägg i ett markrör denna gång.... då kan du byta om du ångrar dig igen i framtiden ;)


Om du har en trepolig dvärgbrytare så bryter den alla faser vid fel i en fas. Det är just det trepolig betyder. Man kan också använda tre enpoliga men får då problemet du beskriver och risk för bakmatning genom trefasapparater. Jag skulle rekommender trepoliga brytare till alla trefasgrupper, även om det är lite overkill. Jag har så själv hemma. Det är så lite extra pengar i sammanhanget så det spelar ingen roll.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Får man igenom en 5G6 genom ett 2meter långt 20mm VP rör med en snäll böj? Har nämligen ett sådant rör draget från elcentralen ner under huset (och vidare ner i marken och bort till friggeboden). Idag går N1XV 3G2,5 matningen igenom det röret, det var väldigt enkelt att få i, använde inte ens dragtråd.
 
vectrex skrev:
Har man istället en dvärgbrytare där överlast/kortslutning i en fas bryter samtliga faser så är det OK att blanda trefas med enfas?
Ja det är rätt uppfattat. Alla trepoliga dvärgbrytare fungerar så. Men nu hade du diazed... Om du tänker byta till dvärg så måste du kontrollera kraven på frånkopplingstid då dvärgar är lite segare där jämfört med diazed.

vectrex skrev:
Hur mycket jag än tar i så känns det overkill med 5x6mm kabel. Främst därför att jag aldrig någonsin kommer köra flera maskiner samtidigt. Men jag antar att om jag ska ha en egen undercentral så är det den minsta kabel man kan/får/bör dra?
Tycker inte det blir overkill. Med den belastning du räknar upp blir spänningsfallet noterbart (men troligen ok) med 30 meter 2.5 mm², dock utan att veta övriga förutsättningar. Trefasmaskiner mår bäst av normal spänning, inkl samma spänning på alla tre faser vilket inte blir fallet om du kör 2 kW enfas på en av faserna samtidigt. Du får för övrigt ett lägre spänningsfall om du belastar alla tre faser samtidigt än om du bara belastar en fas :)

Inkopplingspunkten har betydelse också, alltså hur det praktiskt ska lösas med att knö in en grov huvudledning utan att äventyra några kopplingspunkter.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Ja det är rätt uppfattat. Alla trepoliga dvärgbrytare fungerar så. Men nu hade du diazed... Om du tänker byta till dvärg så måste du kontrollera kraven på frånkopplingstid då dvärgar är lite segare där jämfört med diazed.


Tycker inte det blir overkill. Med den belastning du räknar upp blir spänningsfallet noterbart (men troligen ok) med 30 meter 2.5 mm², dock utan att veta övriga förutsättningar. Trefasmaskiner mår bäst av normal spänning, inkl samma spänning på alla tre faser vilket inte blir fallet om du kör 2 kW enfas på en av faserna samtidigt. Du får för övrigt ett lägre spänningsfall om du belastar alla tre faser samtidigt än om du bara belastar en fas :)

Inkopplingspunkten har betydelse också, alltså hur det praktiskt ska lösas med att knö in en grov huvudledning utan att äventyra några kopplingspunkter.
Ja, det lutar starkt åt att det blir 5G6. Själva kabeln kostar drygt 2000kr, det får jag ta. Förlusten blir den gamla kabeln, den kostade nog 600kr om jag minns rätt. Just det du säger med inkopplingspunkt förenklas väldigt av att den inte behöver avsäkras i matande ände (annat än av huvudsäkringarna, men de är i ett fasadskåp). Jag har en "tom" plåtkapsling utanför själva dizedcentralen där matande kabel som kommer från fasadskåpet skarvas in till diazedcentralen. Här skulle vara väldigt smidigt att skarva på matande kabel till friggeboden.

Jag har visserligen gjort all el hemma själv hittills, utom ett moment, komplettera vår befintliga central med (dubbla) JFB. Just detta att sätta en undercentral känns lite utanför min comfort zone så det blir till att få hit en elektriker, kan jag få hit samma som sist så kopplar han in och ihop centralerna bara, det borde inte kosta speciellt mycket.


En sista fråga, lägger jag ett markrör och drar N1XV 5G6 så är det väl OK att dra en eller två närverkskablar i samma rör?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det är helt ok i samma rör, nu har du hamnat rätt i övrigt också en enkel och bra lösning som inte ger dig problem framöver igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.