3 281 595 läst · 11 144 svar
3282k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Jag kan tyvärr inte ta åt mig äran, vare sig för utförandet eller upphittandet. Det var en kompis på jobbet som hittade den här bilden på fb. Jag har således ingen bakgrundsinfo över huvud taget.
Man måste ju ändå säga att det är innovativt. Lite eltejp över bara så.....
Dock undrar jag över vilket syfte den röda kabelbiten egentligen har....?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 945 inlägg
Det står ju "UL" alltså Underwriters laboratory på lappen vilket leder tankarna till USA. Och många "kul" bilder om dylika problem därifrån är ju tyvärr (eller kanske "som tur är") fejk.ToRy skrev:Jag kan tyvärr inte ta åt mig äran, vare sig för utförandet eller upphittandet. Det var en kompis på jobbet som hittade den här bilden på fb. Jag har således ingen bakgrundsinfo över huvud taget.
Hela grejjen känns ju lite för korkad när det hade gått lika bra att knö ner tråden bredvid kabeln i plinten. Även om inte det heller är helt korrekt, så är det ju ett såpass stort fall framåt jämfört med en skruv i kabeln att jag lutar åt fejk.
Bilden är i vart fall inte photoshoppad, isåfall är det någon som lagt ned EXTREMT mycket arbete på bilden med tanke på att skuggorna är rätt och dessutom en sådan liten detalj som att lite-lite koppar av toppen på tråden syns...
Om det nu inte är photoshoppat så ser det heller inte ut att vara nygjort, skadorna på kabeln runt skruvskallen ser inte färska ut tycker jag.
Men oavsett så är det innovativt
Om det nu inte är photoshoppat så ser det heller inte ut att vara nygjort, skadorna på kabeln runt skruvskallen ser inte färska ut tycker jag.
Men oavsett så är det innovativt
Men vad är felet? Jag ser bara en normal koppling lite silvertejp kanske skulle behövs men va fan så farligt är det väl inte? Ironi!ToRy skrev:Jag kan tyvärr inte ta åt mig äran, vare sig för utförandet eller upphittandet. Det var en kompis på jobbet som hittade den här bilden på fb. Jag har således ingen bakgrundsinfo över huvud taget.
[bild]
Så, kära vänner nu behöver ni inte vänta längre!
Detta hittade jag i samband med att jag röjde upp ELändet på vinden med downlights i små färgburkar kopplade med vanlig lampsladd som blivit aldeles för varm, eller vanlig FK. För det mesta hade man engagerat sig och trätt på en liten stump flexslang men inte där FK'n gick in så den låg och skavde mot vassa plåtkanter i plåtbrurken...
När innerväggarna tagits ner har man naturligtvis fått dra om elen, detta är gjort genom att skarva VP-rören med en 10mm vp-slang(visste jag inte ens att det fanns?) som är instoppad en bit i varje ände på VP-röret. Ibland verkar man använt denna patentmetod istället för att böja VP-röret.... Upptäckte detta av en slump så nu har jag fått lyfta på all isolering på vinden för att försöka hitta alla stolligheter.
På två ställen (hittills) har man löst liggande utanpåliggande kopplingsdosor som man stoppat VP-rören i och naturligtvis gömt detta under isoleringen....
Men infernot jag hittade under köksskåpen tar ändå priset:
Nu är frågan hur man ska reda upp i detta råttbo. Jag kan inte lyfta bort skåpet utan stor inverkan på köket. De svarta slangarna är 10mm. FK'n som går upp i VP-röret som är tejpat(!) under skåpet till vänster i bild går till en brytare och passerar genom skåpet i kabelkanaler... Så denna ska ju bytas till lämplig EKK eller motsv.
Det är så rörigt så jag vet inte riktigt vilken ände man ska börja
Detta hittade jag i samband med att jag röjde upp ELändet på vinden med downlights i små färgburkar kopplade med vanlig lampsladd som blivit aldeles för varm, eller vanlig FK. För det mesta hade man engagerat sig och trätt på en liten stump flexslang men inte där FK'n gick in så den låg och skavde mot vassa plåtkanter i plåtbrurken...
När innerväggarna tagits ner har man naturligtvis fått dra om elen, detta är gjort genom att skarva VP-rören med en 10mm vp-slang(visste jag inte ens att det fanns?) som är instoppad en bit i varje ände på VP-röret. Ibland verkar man använt denna patentmetod istället för att böja VP-röret.... Upptäckte detta av en slump så nu har jag fått lyfta på all isolering på vinden för att försöka hitta alla stolligheter.
På två ställen (hittills) har man löst liggande utanpåliggande kopplingsdosor som man stoppat VP-rören i och naturligtvis gömt detta under isoleringen....
Men infernot jag hittade under köksskåpen tar ändå priset:
Logga in
Skapa konto
Nu är frågan hur man ska reda upp i detta råttbo. Jag kan inte lyfta bort skåpet utan stor inverkan på köket. De svarta slangarna är 10mm. FK'n som går upp i VP-röret som är tejpat(!) under skåpet till vänster i bild går till en brytare och passerar genom skåpet i kabelkanaler... Så denna ska ju bytas till lämplig EKK eller motsv.
Det är så rörigt så jag vet inte riktigt vilken ände man ska börja
Redigerat:
Fyller på med bilderna från några av fynden på vinden:
Trafo och FK löst under isolering, och här har mössen gnagt på kabeln ända in till kopparn. Aningens för långt skalad kabel dessutom....
Mössen har gnagt på lampsladden som downlighten är kopplad på
Sylvassa kanter där lampsladden går in i plåtbruken (hålen verkar vara gjorda genom att slå in en spik),.
Kopplingsdosorna var antagligen slut och det kan ju bli takvärme om vi skippar slang in i burken när FKn kortsluts... Men vi spikar fast kabeln för säkerhets skull!
Trafo och FK löst under isolering, och här har mössen gnagt på kabeln ända in till kopparn. Aningens för långt skalad kabel dessutom....
Logga in
Skapa konto
Mössen har gnagt på lampsladden som downlighten är kopplad på
Logga in
Skapa konto
Sylvassa kanter där lampsladden går in i plåtbruken (hålen verkar vara gjorda genom att slå in en spik),.
Logga in
Skapa konto
Kopplingsdosorna var antagligen slut och det kan ju bli takvärme om vi skippar slang in i burken när FKn kortsluts... Men vi spikar fast kabeln för säkerhets skull!
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Tja, riv huset och gör om och gör rätt.mexitegel skrev:
Eller sätt tillbaka sockeln, och fixa det nästa gång köket ska bytas ut.
Förövrigt borde du ha katt, för att slippa avgnagd isolering.
Jag var ju tvungen att surfa runt när jag hittade den och det verkar vara samma typ, men vad jag hittat så kan man bara köpa sådana i typ 2 meterslängder. Här finns det längre sträckor . Läste någonstans att det används på typ robotarmar och liknande också?PST skrev: