Biltema har i 5m längder.

PST skrev:
Sån där svart 10mm slang är det väl man brukar använda för ledningen mellan termostaten och temperaturgivaren i en golvvärmeinstallation (el)
Det ser ut som robotslang.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Flexslang-2000031415/
Jag vill minnas att tidig flexslang var svart och såg ut så men jag kan ha fel.
Tror jag har äldre svart flexslang liggandes men minns den som betydligt skörare och sämre (vet inte varför jag inte slängt den på tippen).
Eller var det samma skillnad som med buntband med svart ute, jag minns inte.

Redigerat:
svart flexslang som den på biltema är ju för elsystem i fordon. Vanlig i USA bilar där den används men har sett den på många europa bilar också. Den skyddar ju den också men är inte lika kraftig som flexslang för elinstallationer. Två olika produkter alltså.

mexitegel skrev:
Bilden är i vart fall inte photoshoppad, isåfall är det någon som lagt ned EXTREMT mycket arbete på bilden med tanke på att skuggorna är rätt och dessutom en sådan liten detalj som att lite-lite koppar av toppen på tråden syns...

Om det nu inte är photoshoppat så ser det heller inte ut att vara nygjort, skadorna på kabeln runt skruvskallen ser inte färska ut tycker jag.

Men oavsett så är det innovativt :D
Ja, jag tror i så fall mer på att någon skämtare vid exv. rivning dragit dit någon skruv som låg och skräpade för att skojja med någon kollega.

MEN, det är ju långt ifrån omöjligt att den är på riktigt, så jag stannar vid att säga att jag hoppas att den är fejk... :)

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Stefan1972 skrev:
svart flexslang som den på biltema är ju för elsystem i fordon. Vanlig i USA bilar där den används men har sett den på många europa bilar också. Den skyddar ju den också men är inte lika kraftig som flexslang för elinstallationer. Två olika produkter alltså.
Ja, den är sannolikt inte godkänd för att dra starkström i, men den är bättre än löst liggande FK. Det är ju ett steg framåt jämfört med de andra fynden.... jag gör så nu att jag drar på ny riktig slang utanpå som jag trycker ner en bit i väggarna. På så sätt hoppas jag att det går att få tag i den när köket ska byggas om nästa gång och man öppnar väggarna. Och då drar man helt sonika ut 10mm slangen....

Kromo skrev:
Men vad är felet? Jag ser bara en normal koppling lite silvertejp kanske skulle behövs men va fan så farligt är det väl inte? Ironi!
Felet är ju att de har blandat svart (signaljord) och röd (+5VDC) hej vilt.

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Den svarta skyddsslangen kallas för ADR skyddsslang
Den används på alla lastbilar och släp som rullar på vägarna och vissa personbilar som Stefan1972 sa

Felsöka och följa kablar är inte roligt i en härva som har 10cm omkrets inne i en lastbilsram...
Lägg till lite luftslangar och ev hydraulrör/slangar så blir det snabbt rörigt.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Såg denna intressanta lösning på att dra kabel till ett extra eluttag på Facebook, vet att Brasilien kanske inte är värdsledande inom elsäkerhet men detta verkar ju vansinnigt? Ska en remsa vävtejp, lite spackel och färg vara isoleringen :x

Observera att detta inte är något hemmafix, utan en lösning som säljs http://www.eletrofitas.com.br/

eletrofita_para_tomada_com_fio_2_terra_2_50mm_20a_eletrofitas_87986101_0001_jpg_600x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Undra om de finns till trefas :x

Har sett den förut och fått uppfattningen att ledarna är plastöverdragna, remsan och spacklet är bara till för att få väggen snygg efteråt.

Allt kommer fungera perfekt tills du ska hänga tavlor :wow:

toolman77 skrev:
Har sett den förut och fått uppfattningen att ledarna är plastöverdragna, remsan och spacklet är bara till för att få väggen snygg efteråt.

Allt kommer fungera perfekt tills du ska hänga tavlor :wow:
Såg filmklippet igen och det verkar vara som du säger, det sitter en tunn plastfilm över ledarna. Smidig lösning men lagom roligt den dagen man börjar borra i väggen för att sätta upp en hylla.

Vad är skillnaden skillnaden mellan våra VP rör som går kors och tvärs i väggarna då?
Massa tavelspikar i Sverige som är kopplade till en fas, jag lovar ;)

kollade på deras installationsvideo, de har även matchande montering av eluttag som de sätter fast på väggen med dubbelhäftande tejp :x

känns ändå säkrare än de duschar jag sett i brasilien med värmeelement i strilen som försörjs via sockerbit från två lösa trådar som kommer ut ur väggen inne i duschen..

FK i rör har iaf möjlighet att flytta på sig när det kommer en tavelspik...

Redigerat:
rickardg skrev:
känns ändå säkrare än de duschar jag sett i brasilien med värmeelement i strilen som försörjs via sockerbit från två lösa trådar som kommer ut ur väggen inne i duschen..
QUOTE]

Haha, den råkade min kollega ut för. Det blev en riktig snabbdusch när han upptäckte tåtarna som stack ut :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.