snaggletooth skrev:
Mätte du i vägguttaget också så att du vet att det fungerar som det ska?
Självklart gjorde jag det, det är det första jag gjorde när jag såg oklarheten.
Jag mätte med en kalibrerad Metrel MI-3125 så jag ser alla värden med än gång.
 
Har du en länk till adaptern och är den inköpt i Sverige?

Sånt här förgyller el-nördens tillvaro!
 
Den är från Kina och köpt över nätet, den kostade inte många kronor.
Tänkte plocka isär den och kolla.
 
Ok. Tala om resultatet bara, nyfiken på hur de har lyckats få till det på enkel budgetpryl.
 
Ja det kan ju bero på den inducerade spänningen som blir när kablar ligger jämte varandra. Det är ju bara volt du mäter.. inte ström. Mätinstrumentet är för känsligt. Mät istället om det finns kontakt mellan de olika (anslutningarna)
 
Redigerat:
Mikael_L
Ja mycket märkligt.

Antingen är det av någon outgrundlig anledning en spänningsdelare där, eller helt oinkopplat och det är induktivt kopplade spänningar som detekteras.

Om inte felet finns redan i anläggningen.
 
Öppnade den och det är verkligen skräp, en plast platta inuti var brusten och bristfällig jord, allt kändes väldigt billigt.
Utan den är allt som det ska, det teoretiska här är över min kunskap.
Kanske är det instrumentet som är känsligt men hur som helst så ska sådant skräp inte användas.

20150710_004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20150710_002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Skulle gissa på att du får samma värden om du mäter i vägguttaget du provade din adapter i. Säkert kablarna i väggen som spökar för dig. Är du osäker får du väl "megga".
 
Det är väl en kontinuitetsmätning av PE som behöver göras.

Protte
 
Uttaget blir all mätning rätt och isolationsprov klarar den och även kontinuitetsmätning av PE.
Kanske använde jag olika mätkablar mellan mätningarna så kanske kan vara en mätkabel.
 
S
"Utelampor" vid Dragon's Gate vid E4:an strax söder om Gävle. Det där lustiga bygget...
Jordning verkar inte heller behövas...

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
sinuslinus skrev:
"Utelampor" vid Dragon's Gate vid E4:an strax söder om Gävle. Det där lustiga bygget...
Jordning verkar inte heller behövas...

[bild]
Ouch. I lagom pethöjd eller?
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
hsd
sinuslinus skrev:
"Utelampor" vid Dragon's Gate vid E4:an strax söder om Gävle. Det där lustiga bygget...
Jordning verkar inte heller behövas...

[bild]
kinastandard
 
S
jonmo skrev:
Ouch. I lagom pethöjd eller?
Japp, från strax över marknivå och upp till huvudhöjd.
 
123abc skrev:
Köpte nyligen en reseadapter från UK till schuco kontakt för att kunna använda en UK kontakt i sverige.
Pluggade in den och mätte upp den L1-N 230v men sedan var det knas PE-N samt L1-PE hade båda hälften av 230v ca 115-120v.
Den kommer inte användas.
Inte för att vara den. Men reseadaptrar är meningen att man ska använda konstant utan bara vid enstaka tillfällen utomlands och inte som en lösning för att man har köpt en billigare vara från utlandet och har fel kontakt i änden.
 
  • Gilla
Lips74
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.