3 272 512 läst · 11 080 svar
3273k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Medlem
· kronoberg
· 1 520 inlägg
En kamrat flyttade in i en kommunal hyreslägenhet, dom hade innan inflyttningen gått igenom och delvis renoverat då tidigare hyresgäster inte riktigt viste hur man bor i en lägenhet.
Det första kamraten ser när han kliver innanför ytterdörren är en lampkabel (2x0,75) tejpad med kökstape utmed en golvlist och vidare in genom badrumsdörren (klämd i karmen) Sladden gick in bakom ett uttag i hallen.
I badrummet är den tejpad på vattenröret upp till handfatet, där tvålen ska ligga är en strömbrytare tejpad, sladden går vidare upp till en belysningsarmatur ovanför spegeln med 230 uttag och jordfelsbrytare !!
Det första kamraten ser när han kliver innanför ytterdörren är en lampkabel (2x0,75) tejpad med kökstape utmed en golvlist och vidare in genom badrumsdörren (klämd i karmen) Sladden gick in bakom ett uttag i hallen.
I badrummet är den tejpad på vattenröret upp till handfatet, där tvålen ska ligga är en strömbrytare tejpad, sladden går vidare upp till en belysningsarmatur ovanför spegeln med 230 uttag och jordfelsbrytare !!
Hobbysnickare
· Skåne
· 23 inlägg
Fint. Sätt ett uttag, så kan du duscha och föna håret samtidigt. Då går det mycket fortare på morgonen!
Hittade denna när jag kollade igenom gamla bilder i telefonen.
Jag skulle bara byta till nya uttag och brytare i en sommarstuga efter att några s.k. snickare hade renoveringsgipsat.
"Snickarna" hade gjort 95 mm hål över alla brytare och uttag efter att de tagit bort locken. Målarna var klara.
Jag satte (efter överenskommelse med kunden) distansringar och nya apparater och målaren skulle komma tillbaka och spackla igen hålen. Jag har ingen aning om slutresultatet men det lär inte ha blivit bra...
De billiga snickarna blev inte så billiga trots allt.
Jag skulle bara byta till nya uttag och brytare i en sommarstuga efter att några s.k. snickare hade renoveringsgipsat.
"Snickarna" hade gjort 95 mm hål över alla brytare och uttag efter att de tagit bort locken. Målarna var klara.
Jag satte (efter överenskommelse med kunden) distansringar och nya apparater och målaren skulle komma tillbaka och spackla igen hålen. Jag har ingen aning om slutresultatet men det lär inte ha blivit bra...
De billiga snickarna blev inte så billiga trots allt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· kronoberg
· 1 520 inlägg
Den där renoverings gipsen har jag stött på i min nya lgh. Han som köpte lgh för att bara renovera för att sälja. Han har satt dit gips över en struktur tapet. På en betongvägg så har han "riktat upp väggen" med lite brädor som han skruvat gipsen i istället. Några dosor där sitter typ 5cm in i väggen och är skruvade i kanten på plåtramen runt vägguttaget osv. I kaklet i köket har han gjort förstora hål och bara tryckt ditt ett uttag så de döljde så mycket det gick. Lyckades iaf här att använda distansringar och foga igen det som vägguttaget inte täckte.
Klåpare.
Rörstumparna till köksfläkten har han inte lyckats få tätt häller
Klåpare.
Rörstumparna till köksfläkten har han inte lyckats få tätt häller
Skulle fixa till lite i ett badrum, uttaget för tvättmaskinen hade dåligt klamrad ledning.
Väl fixat så mätte vi snabbt upp spänning och kontinuitet mellan nolla->jord. Hmmm, ingen kontakt nolla-jord.
Öppna uttaget, och ...
Väl fixat så mätte vi snabbt upp spänning och kontinuitet mellan nolla->jord. Hmmm, ingen kontakt nolla-jord.
Öppna uttaget, och ...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder