elmont skrev:
Men vem har tvåledarkabel ?? Jag har aldrig sett en tvåledar EKK, finns det överhuvud taget på marknaden?
Jodå, både EKK och EKLK 2x1.5 har funnits, har t.o.m. några meter i mitt garage draget till ett par porslinsglober, iofs inte utfört på denna sidan år 2000.
 
  • Gilla
händige harry
  • Laddar…
Kan tänka mig att det tillverkades/såldes tvåledare EKK innan allt skulle jordas men det är ju ca 25 år sedan, däremot tvåledar kulo och "Norsk" EKK som tvåledare. Men eftersom det troligen var/är så att tvåledaren (tex kulo) kostar mer än treledare så finns knappast någon marknad för tvåledare.
 
Dagens!
Jordade köket och hade problem med att hitta sista dosan, var nära på att ge upp när jag tillslut hitta den gömd bakom en dörrkarm (de var iaf snälla och gjorde ett hål och satte doslock!).

uploadfromtaptalk1409927456022.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
orparn
  • Laddar…
När man talar om trollen!
Hittade minsann 2x1,5 EKK (eller liknande) när jag rev i mitt gamla källarförråd i helgen.

2014-09-06 15.05.58 (Medium).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När vi köpte kåken för många år sedan såg garaget för jävligt ut. Jag hittade en del trådar som hängde från gamla kopplingsdosor. Det störde mig, så jag tänkte ta bort trådarna och skruva bort dosorna som ju inte användes. För säkerhets skull följde jag en tråd med blicken och kom fram till en naken glödlampa. Som lyste. Det visade sig att det var ström på de flesta trådarna.

Jag ringde en elektriker som tog en snabbtitt och stängde dörren till garaget och låste. "Ingen går in där förrän jag har tid att fixa det här." Han hade jobb där i två dagar.

Vid ett annat tillfälle hade den förre ägaren tydligen fått slut på treledare och använt en femledare i stället. Det var bara det att han tog fel tråd, så hela rummet var ojordat. Han hade väl bara kopplat in en lampa i ett uttag och provat...
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
miksil skrev:
[länk]

Kanske inte värsta, men åtminstone annorlunda.. :p
Perpeetum mobile? Tja de har väl hittat till digitala åldern de med .. Avseende videon så ser man att efter att han fipplat med tändaren, så rör sig sedan strömdelaren stelt, dvs det antyds att den är inkopplad underifrån.
 
Tvåledare finns ännu att köpa på bla. elektroskandia
ekk.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns många användningsätt för tvåledare även idag.
kretsar efter isolertrafo för mätändamål, där är jord bannlyst. Finns ingen jordledare i kabeln, så tar ingen fel vilken krets det är man grejar i.

Andra ändamål där man inte vill ha en treledare (givetvis där jord ej krävs)
Tex. om man jagar ytterdiameter, samt vikt.

Även vissa lågvolts anläggningar mm
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
HSP skrev:
Tvåledare finns ännu att köpa på bla. elektroskandia
[bild]

Det finns många användningsätt för tvåledare även idag.
kretsar efter isolertrafo för mätändamål, där är jord bannlyst. Finns ingen jordledare i kabeln, så tar ingen fel vilken krets det är man grejar i.

Andra ändamål där man inte vill ha en treledare (givetvis där jord ej krävs)
Tex. om man jagar ytterdiameter, samt vikt.

Även vissa lågvolts anläggningar mm
Borde man inte kunna använda tvåledare om man ska göra en nyinstallation av en porslinsarmatur?
 
Jo det är möjligt men oftast drar man treledare istället för att framtids säkra, vid byte av armatur
 
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
De få fall som en Normal Elektriker behöver en tvåledare så blir det treledare i 99/100. Vi är ganska hårt skolade att en nyinstallation eller renovering ska utföras enligt nuvarande lag och ska skyddsjordas. Därför fallar tvåledaren bort ganska fort! Sen vem vil åka runt med en kabelring som man bara nyttjar en gång var tionde år?

Jag har nog bara stött på tvåledaren i från 50-80tal. oftast till knappar eller indikeringar. Skoj när man träffar på de lite nyare kablarna som blöder gegga dessutom.
 
Är ganska många som "avvecklat" 4-ledare också... drar 3- eller 5-ledare till allt.
Jobbigt att ha för många olika varianter i lager..
 
kulle
-=fullmoon=- skrev:
Jag har nog bara stött på tvåledaren i från 50-80tal. oftast till knappar eller indikeringar. Skoj när man träffar på de lite nyare kablarna som blöder gegga dessutom.
Ja vad är det för kabel som blöder gegga ? Har en sån som går till köksfläkten Väldigt irriterande
 
I EKK från ~70-talet brukar utfyllnaden mellan ledarna lösas upp på något magiskt sätt...
Rätt trist när man kommer till en central med hundra kablar uppifrån, som alla har läckt ut sitt innehåll i centralen...
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
VikHe skrev:
I EKK från ~70-talet brukar utfyllnaden mellan ledarna lösas upp på något magiskt sätt...
Rätt trist när man kommer till en central med hundra kablar uppifrån, som alla har läckt ut sitt innehåll i centralen...
Ja de kablarna. kan de även ha funnits kring 1980? har träffat på de flera gånger i installationer från mitten på 70-talet till början på -80talet.. undra vad som gick fel med de kablarna.
+ vad är det som läcker? mjukgörare? ibland ser det ut som olja, ibland som någon kletig massa.....
Har bytt ut flertalet strömbrytare där kabeln gått in uppifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.