Jag såg denna på en facebooksida...

elkoppling.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Broken arrow och 2 till
  • Laddar…
lorens skrev:
Fast någonstans här börjar man ju ana att det är en fejkad bild...

Undrar hur man tänkte här? Det är från en campingplats i Sverige! elinkoppling.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

lorens skrev:

[bild]
Suddig bild, är det vad jag tror att det är? En upptejpad plastmugg med jord i?

Anaii skrev:
Hade en trefas spis kopplad på tvåfas i förra lägenheten. Man lärde sig snart vilka plattor/ugn kombinationer som gick att använda samtidigt utan att proppen gick.
Det är inte ovanligt att man gör den lösningen nu när glashäll och separat ugn installeras. Det kan vara så att en mindre spis/ugn var inkopplad innan, som drog mindre effekt.

Har man för få ledare i kabeln så blir de såhär :p

idTkja2.jpg

Mikael_L
-=fullmoon=- skrev:
Har man för få ledare i kabeln så blir de såhär :p

[bild]
Men lite undrar jag.
Är det helt nödvändigt, enligt reglerna, att jordledaren samsas inne i kabelmanteln? (Inte för att jag skulle göra sådär ändå ...)

Ja, men det finns lite utrymme för tolkningar.
Det är bra tycker jag att dom faktiskt har dragit fram en PE-ledare istället för att flagrant skita i det...
Men det hade inte behövts mycket för att göra det invändningsfritt - en kort kabelstump mellan dosa och uttag.
Skulle uret bryta tvåpoligt, och man verkligen behöver tvåpolig brytning, så behöver kabeln till uret bytas till en 5-ledare.
Det finns fortfarande affärer som säljer kabel på lösmeter.

Den ser inte snygg ut. Men den är pedagogisk eftersom den visar funktionen av uret tydligt.

Tror det finns ett undantag att kablar får liggan jämte eller tillhöra samma krets. Dock lusläser man texten så har jag för mig att det faller i stil med att det ska hamna i samma kopplingspunkt och att kablarna ska vara ihopsatta med varandra och väl uppmärkta.
Någon som är mer insatt får gärna leta fram stycket om de känner för de :p

Dock rakt av så skulle jag inte ens få för mig att göra en sådan lösning.
Det går ju lösa på ett mycket smidigare sätt och dessutom snyggare.

Men om det är en treledare till uret finns ju nolla, fas och jord i uret och då kan det väl inte behövas att dra en separat jord från dosan utan jord, nolla och "tändtråd" kan ju hämtas i uret.

elmont skrev:
Men om det är en treledare till uret finns ju nolla, fas och jord i uret och då kan det väl inte behövas att dra en separat jord från dosan utan jord, nolla och "tändtråd" kan ju hämtas i uret.
Fast man kan ju misstänka att det bara är en tvåledare till uret så som det är gjort.

Men vem har tvåledarkabel ?? Jag har aldrig sett en tvåledar EKK, finns det överhuvud taget på marknaden?

Uret är av plast, inget att skyddsjorda, dessutom brukar det vara trångt under kåpan och troligen ingen plint för överkoppling. Det som är gjort är absolut bättre än en halvdan skarvning i uret.

Att det är ett hempul syns ju, andra lite mer erfarna skulle använt dosan som knutpunkt.

Men som en del säger, hur svårt kan det va, det där med plus och minus.

Protte

Mikael_L
elmont skrev:
Men vem har tvåledarkabel ?? Jag har aldrig sett en tvåledar EKK, finns det överhuvud taget på marknaden?
Jag rev kabel tidigare i veckan. Jag rev bl.a. ner tvåledarkabel som litegrann påminde om EKK. En blå, en svart ledare i kabeln.
Synd att jag inte sparade undan en liten bit, hade varit kul att lägga upp bild på och fått veta vad det var.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.