Apropå din fråga i #2922. Detta måste väl vara gjort för att förhindra olovlig kraftavledning. :D

-=fullmoon=- skrev:
[bild]
 
  • Gilla
mate67
  • Laddar…
Visst får man lust att peppra rörmockare med grisskit ibland, Tyvärr är det inte sällsynt att det ser ut så här. :mad:
 
  • Gilla
mate67 och 1 till
  • Laddar…
Tigersåg, flytta uttaget o sen säga t rörkrökarn att de läcker lite i rummet :D
 
DjAlbert skrev:
Tigersåg, flytta uttaget o sen säga t rörkrökarn att de läcker lite i rummet :D
Varför flytta uttaget? Efter ingreppet med tigersåg är väl elektrikerns problem löst.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
4st 45graders vinklar, en rörpress och en tigersåg är lösningen...
 
  • Gilla
mate67
  • Laddar…
Det sura i krånsången är att hade de flyttat rören 10cm åt sidan så hade det varit fritt i 3 lägenheter. Det ser som sagt ut likadant på alla våningsplan.

Har varit inne i ca 350lgh och jag tror nog att i iaf hälften av rören är dragna så att de täcker eluttaget alt coax.
I vissa fall kan jag förstå att det är trångt när de gör ett stambyte men att det skapar mera jobb i ett senare skede verkar det inte ringa en klocka för.
Har sett i ett par lgh där de helt enkelt doslockat för uttaget eller i ett fåtal fall satt ett näslock och ett utanpåliggande 5cm åt sidan under något av de andra uttagen. Detta i ett vardagsrum som det ibland bara finns 2-4 uttag i. Dvs för lite uttag.

Jag tror helt enkelt att både rörmockaren och håltagaren bara hatar elektrikern :D. bara ta några hus på måfå. Gå ner och kolla i källaren så är kabelstegar nyttjade som fästpunkter och eller avhängda från sitt fäste och det ligger en rörpippa kors och tvärs över och under stegen. När man börjar kolla på det så hade det i många fall kunnats lösas helt av att bara flyttat hålet 5cm åt något håll.
Sen har jag mycket förståelse att det är trångt i många fall.
 
Felsökte ytterbelysning i en sutterängkåk en gång. I källaegångens tak låg rör o dosor ingjutna o stack av ut till varje armatur utanför lgh-dörrarna. Rörkrökarna hade dragit ny hetvattenstam genom källarn, exakt i line med dosorna. Jo då, räknade till 12 metallexpander totalt. Dom hade alltså prickat alla rör mellan dosorna, en av alla armaturer lyste för där va inmatningen på gruppen, kom tvärs emot övriga rör, så de hade klarat sig. Va inte lönt o fixa på annat sätt än att hänga en trådsteget i rörkrökarnas fina pendlar o dra ekk mellan dosorna.
 
Eller ventfirman som vid "samma" rot skulle riva kontaktorstyrning till gammla fläktarna. 4 av 8 kontaktorer skulle väck i varje höghus, två av 6 i låghusen. I ca 75% av fallen funkade varkem ytterbel, cpumpar, portlås lr värmekablar efteråt. Varför? Jo de va ju såklart sydd nolla o fläktarnas kontaktorer satt först på skenan. Riv bort de som ska bort, gå sen hem. Bra, men glömde visst o lägga ihop kvarvarande två blå ändar, ink o resterandes nollor. När sen klockor/skymmningsreläer o sånt slog till blev de, just ingenting för fanna ju ingen nolla till övriga kontaktorer. Tur va väl att de va samma manöverfas t allt inom samma låda.
 
Felsökte en IR-värmare på jobbet idag, hittade detta när jag öppnade kopplingsdosan:

IMAG0022.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det har gått lite varmt, den svarta geggan är resterna av plasten i sockerbitarna.

;)
 
Glappkontakt i 600A matning till en ganska stor fläkt. Det brann i lastpallar flera meter från motorn. Syns lite dåligt på bilden men ett par dm av kabeln saknas.
Löste ut vårat ställverk på ett kraftvärmeverk.
 
  • 1386363433724.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Den var bra !
 
Hmm.. trappautomat.

Ca59lMr.jpg

Ska jag ta en bild på El centralen må tro? Tror fan det är svårare att göra den mycket sämre än det är. Återkommer med bild på den.
 
En Sauter :) gedigen sak. Med kvicksilvervippa lr den mordernare med pendel o balanskontakt?
 
B
Fann denna vid hockeyrinken på byn, tror inte IP57-klass ingen håller hela vägen.
 
  • uploadfromtaptalk1388410244913.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mate67
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.