3 309 929 läst · 11 228 svar
3310k läst
11,2k svar
Värsta elkopplingen?
Medlem
· Korpilombolo
· 3 396 inlägg
Medlem
· Korpilombolo
· 3 396 inlägg
Jag hälsade på hos en familj en gång där mannen jobbade med automation och det såg nästan ut så där. Det var mindre än en meter mellan dosorna i hela huset och i tvättstugan satt två stora skåp med styrcentraler. Han kunde typ sätta på kaffet från sängen och det fanns sådär 1700 meter VP-rör i väggarna.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Medlem
· kronoberg
· 1 523 inlägg
Tror snarare de har sågat upp en passage och inte orkat skarva om vp-rören och Fk'n på ett snyggare sätt.
Hittade detta i veckan.
En fastighetsägare hade tappat en fas....
Garaget slocknade inte när huvdströnbrytaren bröts....
Gamalt mätarskåp från 1960-70 talet.
kopplat enligt gamla regler
Inkommande servis > säkringar > huvudströmbrytare > Mätare > Utgående plint
Garaget låg inkopplat FÖRE huvudsäkringarna endast servissäkringarna på 35A skyddade garaget . garaget matades med en EKKJ 2,5mm2
Glappkontakt hade uppståt vid säkringshållare L1 Pga. det hade blivit dålig kontakt när de "pulat" in en extra kabel. & det var inte första gången det hade hänt Inkommande part i serviskabeln var skarvad men en snutt blå RK 6mm2 sevisen är 10mm2
En fastighetsägare hade tappat en fas....
Garaget slocknade inte när huvdströnbrytaren bröts....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamalt mätarskåp från 1960-70 talet.
kopplat enligt gamla regler
Inkommande servis > säkringar > huvudströmbrytare > Mätare > Utgående plint
Garaget låg inkopplat FÖRE huvudsäkringarna endast servissäkringarna på 35A skyddade garaget . garaget matades med en EKKJ 2,5mm2
Glappkontakt hade uppståt vid säkringshållare L1 Pga. det hade blivit dålig kontakt när de "pulat" in en extra kabel. & det var inte första gången det hade hänt Inkommande part i serviskabeln var skarvad men en snutt blå RK 6mm2 sevisen är 10mm2
Redigerat:
Hur hanterar ni elektriker sådant? Antar att fasen försvann en fredagkväll med skitväder... Fastighetsägaren ringer och ber om hjälp. Hur gör ni för att hjälpa till men ändå kunna göra ett fackmannamässigt jobb? Helst borde man väl byta ut hela rasket, men det funkar såklart inte i en akutsituation.HSP skrev:
Medlem
· kronoberg
· 1 523 inlägg
Hur löste du det med den felaktiga inkopplingen då? Olovlig strömavledning så fint som det heter
En uppmärksam person som bytt mätaren för något år sedan bör dessutom ha sett denna inkoppling utan att ha lyft på locket om nu 2,5mm är synlig någonstans i anslutning till kapslingen.
En uppmärksam person som bytt mätaren för något år sedan bör dessutom ha sett denna inkoppling utan att ha lyft på locket om nu 2,5mm är synlig någonstans i anslutning till kapslingen.
Medlem
· kronoberg
· 1 523 inlägg
Beror på hur stor skada som kan ske i samband. oftast gör man bara det så simpelt att man fixar det så det funkar. Sen i veckan får man reda ut hur mycket jobb man ska lägga ner på det hela.Alfredo skrev:Hur hanterar ni elektriker sådant? Antar att fasen försvann en fredagkväll med skitväder... Fastighetsägaren ringer och ber om hjälp. Hur gör ni för att hjälpa till men ändå kunna göra ett fackmannamässigt jobb? Helst borde man väl byta ut hela rasket, men det funkar såklart inte i en akutsituation.
Nu är detta "ganska simpelt" pressskarva dit en ny bit RK. Dit med ny säkringshållare. Skarva /lägga om 2,5mm till evt ledig säkring i central.
Dock är egentligen detta en fråga för nätägaren. Ska vi vara 100% så ska det dit ett mätarblock och 2.5mm ska läggas om till centralen. Sen kommer nätägaren och plomberar och sätter upp mätaren igen.
Medlem
· kronoberg
· 1 523 inlägg
Betonghåltagaren och vvs killen som har samarbetat lite.
Dra coax genom ventilationen. Detta var iofs mellan rum/hall/rum men har även sett dragningen där det rör sig om två olika lägenheter.
Teletråd funkar ypperligt att skarva mot lampsladd
Har ingen bild men den var bara i stycken i takuttaget. Tror armaturen skulle skyddsjordas dessutom.
Detta var så klart kvällstid, en bekant äger huset (han har tagit över huset av sina föräldrar, föräldrarna är gamla och inte 100% klara i knoppen)
det är så färskt att lagfarten inte är klar.
Han fick vänta till nytt elmateriel anlände, dagen efter. ingen åtgärd före!!!
Jag bytte mätarskåp till ett nytt,
Bytte matningen till garaget till en 3x10+10mm2. Mätarskåpet sitter på garageväggen några meter kabel så var det ok.
kopplade in så all el mäts som den ska.
Hade det varit panik och okänd kund så hade jag övervägt att ringa elleverantören.
ang. olovliga kraftavledningen.
Men nu vet jag vilka de är och det är gamla människor som syndat + att det är många årsedan de hade någon verksamhet i garaget....
Den nya ägaren sa till mej gör så allt blir 100% lagligt, Och det gjorde jag.
(jag glömde bara att anmäla olovlig kraftavledning) oj vad jag var glömsk.
Ps. Nya skåper är väl plomberat. mätaren + inkommande servis lucka är plomberat av elleverantören....
Nytt skåp gick fort att installera, kunden ville ockaså ha ett nytt skåp då utgående plint var spräckt. samt säkringshållaren bränd. + att låset/locket var trasigt...
Flyttade ner nya skåpet 10cm då räckte befintliga kablar...
det är så färskt att lagfarten inte är klar.
Han fick vänta till nytt elmateriel anlände, dagen efter. ingen åtgärd före!!!
Jag bytte mätarskåp till ett nytt,
Bytte matningen till garaget till en 3x10+10mm2. Mätarskåpet sitter på garageväggen några meter kabel så var det ok.
kopplade in så all el mäts som den ska.
Hade det varit panik och okänd kund så hade jag övervägt att ringa elleverantören.
ang. olovliga kraftavledningen.
Men nu vet jag vilka de är och det är gamla människor som syndat + att det är många årsedan de hade någon verksamhet i garaget....
Den nya ägaren sa till mej gör så allt blir 100% lagligt, Och det gjorde jag.
(jag glömde bara att anmäla olovlig kraftavledning) oj vad jag var glömsk.
Ps. Nya skåper är väl plomberat. mätaren + inkommande servis lucka är plomberat av elleverantören....
Nytt skåp gick fort att installera, kunden ville ockaså ha ett nytt skåp då utgående plint var spräckt. samt säkringshållaren bränd. + att låset/locket var trasigt...
Flyttade ner nya skåpet 10cm då räckte befintliga kablar...
Redigerat: