RoTe skrev:
Ingen av er är i grävmaskinbranschen antar jag? För våra kabelhärvor är minst lika jävliga i städerna, fast dom är ju nergrävda då... Dessutom är det ju inte bara kablar, det är vattenledningar, fjärrvärme, gas, avlopp, dagvatten osv osv.

Något jag inte fattar är, varför vi gräver ner allting i gatan i Sverige, när man gräver ner allt i trottoarerna i USA. Här får man ju köra på brunnslock efter brunnslock och inget av dom ligger i rätt nivå på gatan utan endera åker man ner i en grop eller kör på en puckel.
I de städer jag besökt i USA har man allt sådant i trottarerna. Då behöver man inte stänga av vägen när något måste underhållas heller.
"Vi" gör så för att de som beslutar sånt är spårvagnshatare och gör allt för att det ska framstå som så dåligt som möjligt att bygga spårvagnslinjer ;)

Lazyman skrev:
Nä, men skruven hade rostat sönder så den gick inte att få loss.
Typiskt fall där man borde prova klassikern att lägga grejen i cocacola några dagar. Själva stickproppen verkar vara en av de bättre typerna. ;)(y)
 
RoTe skrev:
Överallt där jag varit, bara varit i fyra delstater, har det funnits trottoarer...
Visst finns det trottoarer på de flesta ställen, problemet är att det vanligen är så varmt att man väljer bilen för att få lite svalka. Att promenera runt på stan och shoppa helt genomsvett är inget attraktivt alternativ för de flesta.

Därav alla stora luftkonditionerade shopping malls.
 
cederbusch skrev:
Over there använder man väl inte sina trottoaren, alla sitter ju i bilen och tar den om gångsträckan överstiger 3 meter! Nej jag har aldrig varit där, har bara massa fördomar efter vad jag sett på tv, film och hört berättas av vänner som varit i USA. Vart vet jag dock inte riktigt.
Visst är det lätt att gå på sådana myter du skriver om. Det är ju typ samma sak som att tro att det går isbjörnar på gatorna i Stockholm.
 
Nimajneb skrev:
Visst är det lätt att gå på sådana myter du skriver om. Det är ju typ samma sak som att tro att det går isbjörnar på gatorna i Stockholm.
Håll dig till fakta Nimajneb. Klart det inte finns isbjörnar i Stockholm! Fullkomligt löjlig kommentar...


alla vet att det är från Gävle och uppåt! Herregud, är det ingen som läser en dingding-värld längre?










:D
 
Redigerat:
Kattvovven skrev:
Herregud, är det ingen som läser en dingding-värld längre?
Nope, slutade läsa Aftonbladet för flera år sedan.
 
yxis skrev:
Typiskt fall där man borde prova klassikern att lägga grejen i cocacola några dagar. Själva stickproppen verkar vara en av de bättre typerna. ;)(y)
Jo, det var en av de bättre typerna av stickpropp. Ca: 30-35 år gammal. Gummikabeln var i utmärkt skick med tanke på åldern. Inga sprickor i den, så jag monterade bara dit en ny stickpropp.
Stickproppen var inte som det ryska skräpet som finns nu där man knappt kan ansluta jordtråden.
 
Kanske inte "värsta elkopplingen", men lite rolig?
 
  • 2012-04-08 10.29.17.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det en elradiator man ser skymta till höger?
 
Osäker, tror inte det.
(Detta är från Kosta Bodas outlet för ett tag sen. Måste sett lite lätt psycho ut när jag tog kortet...)


(Edit: För visst har jag rätt i att det är fel?)
 
Redigerat:
Idag jättefel...

Jag har dock sett samma grej i nån lokal där det verkar ha installerats sådär på 60-talet... Jag vet inte om det nånsin varit okej.

Idag är gränsen mellan jordat/ojordat hela rum. Förr tror jag det var 4 meter fågelvägen mellan uttagen (eller nåt liknande).

De där uttagen ser rätt gamla ut. Kanske 50-tal för det ojordade, samma för det jordade?
Jämför:
http://home.swipnet.se/elsamling/vagguttag1.htm

Undrar hur reglerna såg ut då...
 
Niklas_x skrev:
Kanske inte "värsta elkopplingen", men lite rolig?
Störtskön, men liknande är inte så ovanligt på gamla installationer. Tänker bara på hur det ser ut på landet...:surprised:
 
Så här såg det tills nyligen ut bakom mitt kylskåp. Jag undrar hur det sett ut från början. Förra ägaren tyckte tydligen att såväl gips på reglarna som kåpa på vägguttaget var onödigt.
 
  • IMG_7987.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Avemo skrev:
Så här såg det tills nyligen ut bakom mitt kylskåp. Jag undrar hur det sett ut från början. Förra ägaren tyckte tydligen att såväl gips på reglarna som kåpa på vägguttaget var onödigt.
Vad klagar du på? Han har ju använt riktiga VP-rör och inte någon sladdrig Biltema-variant.:D;):cool:
 
Om ändå skyddsjorden fått kontakt med stickproppen när kåpan saknas... Det farliga är nog faktiskt inte att kåpan saknas i sig utan att kylskåpet inte blir jordat eftersom det ser ut att vara den vanliga varianten att kåpan måste vara monterad för att jorden ska fungera...
 
Nej där har du fel yxis.
Förstora bilden så ser du att uttaget är nästan antikt oc skyddsjordsfjädrarna syns på bilden.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.