3 282 164 läst · 11 144 svar
3282k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
"Vi" gör så för att de som beslutar sånt är spårvagnshatare och gör allt för att det ska framstå som så dåligt som möjligt att bygga spårvagnslinjerRoTe skrev:Ingen av er är i grävmaskinbranschen antar jag? För våra kabelhärvor är minst lika jävliga i städerna, fast dom är ju nergrävda då... Dessutom är det ju inte bara kablar, det är vattenledningar, fjärrvärme, gas, avlopp, dagvatten osv osv.
Något jag inte fattar är, varför vi gräver ner allting i gatan i Sverige, när man gräver ner allt i trottoarerna i USA. Här får man ju köra på brunnslock efter brunnslock och inget av dom ligger i rätt nivå på gatan utan endera åker man ner i en grop eller kör på en puckel.
I de städer jag besökt i USA har man allt sådant i trottarerna. Då behöver man inte stänga av vägen när något måste underhållas heller.
Typiskt fall där man borde prova klassikern att lägga grejen i cocacola några dagar. Själva stickproppen verkar vara en av de bättre typerna.Lazyman skrev:
Visst finns det trottoarer på de flesta ställen, problemet är att det vanligen är så varmt att man väljer bilen för att få lite svalka. Att promenera runt på stan och shoppa helt genomsvett är inget attraktivt alternativ för de flesta.RoTe skrev:
Därav alla stora luftkonditionerade shopping malls.
Visst är det lätt att gå på sådana myter du skriver om. Det är ju typ samma sak som att tro att det går isbjörnar på gatorna i Stockholm.cederbusch skrev:
Håll dig till fakta Nimajneb. Klart det inte finns isbjörnar i Stockholm! Fullkomligt löjlig kommentar...Nimajneb skrev:
alla vet att det är från Gävle och uppåt! Herregud, är det ingen som läser en dingding-värld längre?
Redigerat:
Jo, det var en av de bättre typerna av stickpropp. Ca: 30-35 år gammal. Gummikabeln var i utmärkt skick med tanke på åldern. Inga sprickor i den, så jag monterade bara dit en ny stickpropp.yxis skrev:
Stickproppen var inte som det ryska skräpet som finns nu där man knappt kan ansluta jordtråden.
Moderator
· Stockholm
· 52 599 inlägg
Är det en elradiator man ser skymta till höger?
Idag jättefel...
Jag har dock sett samma grej i nån lokal där det verkar ha installerats sådär på 60-talet... Jag vet inte om det nånsin varit okej.
Idag är gränsen mellan jordat/ojordat hela rum. Förr tror jag det var 4 meter fågelvägen mellan uttagen (eller nåt liknande).
De där uttagen ser rätt gamla ut. Kanske 50-tal för det ojordade, samma för det jordade?
Jämför:
http://home.swipnet.se/elsamling/vagguttag1.htm
Undrar hur reglerna såg ut då...
Jag har dock sett samma grej i nån lokal där det verkar ha installerats sådär på 60-talet... Jag vet inte om det nånsin varit okej.
Idag är gränsen mellan jordat/ojordat hela rum. Förr tror jag det var 4 meter fågelvägen mellan uttagen (eller nåt liknande).
De där uttagen ser rätt gamla ut. Kanske 50-tal för det ojordade, samma för det jordade?
Jämför:
http://home.swipnet.se/elsamling/vagguttag1.htm
Undrar hur reglerna såg ut då...
Om ändå skyddsjorden fått kontakt med stickproppen när kåpan saknas... Det farliga är nog faktiskt inte att kåpan saknas i sig utan att kylskåpet inte blir jordat eftersom det ser ut att vara den vanliga varianten att kåpan måste vara monterad för att jorden ska fungera...
Medlem
· Västerbottens län
· 17 894 inlägg
Nej där har du fel yxis.
Förstora bilden så ser du att uttaget är nästan antikt oc skyddsjordsfjädrarna syns på bilden.
Protte
Förstora bilden så ser du att uttaget är nästan antikt oc skyddsjordsfjädrarna syns på bilden.
Protte