Vi har lite problem med överlast, överslag och läckströmmar. Kan någon hjälpa mig att felsöka nollan?? ;-)

(Den här typen av installationer är dessvärre inte alltför ovanliga att vi stöter på när vi levererar och utför montage utomlands, dessa bilder är från Indien.)
 
  • indisk_luftlinje.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • indisk_luftlinje_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • indisk_luftlinje_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M_J_E: jag ser inte felet??
 
Kattvovven skrev:
M_J_E: jag ser inte felet??

....tror eventuellt det är märkningen som saknas på vissa ställen?! ;)
 
M_J_E skrev:
....tror eventuellt det är märkningen som saknas på vissa ställen?! ;)
Tänkte det var något liknande löjligt litet fel. Alltid ska någon klaga på petitesser! ;)
 
Ser lika förjävligt ut i stolparna i Panama också... Dessutom, om kabeln är för lång klipper de inte ens av den utan hänger upp hela rullen i stolpen.
 
Inte riktig så hemskt ser det ut i Japan men inte långt ifrån.

Protte
 
O
prototypen skrev:
Inte riktig så hemskt ser det ut i Japan men inte långt ifrån.
Vad är det som ser hemskt ut? Att vi över huvudet taget har luftledningar eller att du tror/gissar/vet att de är utfördada på ett dåligt sätt?
 
Steamboy skrev:
Vad är det som ser hemskt ut? Att vi över huvudet taget har luftledningar eller att du tror/gissar/vet att de är utfördada på ett dåligt sätt?
Skojar du? Jag antar att han menar att ledningarna hänger åt alla möjliga håll som ett råttbo, men inte fullt lika hemskt som på bilderna...

//Patrik
 
O
Nej jag skojar inte. Jag är fullt allvarlig och jag menar bokstavligen det jag skriver. Skrivet på relativt enkelt svenska. Vad är du inte förstod?

Om jag gör en välvillig tolkning:

"Jag antar att han menar att ledningarna hänger åt alla möjliga håll som ett råttbo, men inte fullt lika hemskt som på bilderna."

Du tycker alltså att det ser "fult" ut jämfört med dina svenska erfarenheter, normer och värderingar. Korrekt? Låt mig då påpeka att på platser som t.ex. Kalifornien och Japan är det väldigt vanligt med jordbävningar. Det innebär att om man gräver ned sina ledningar går de sönder när det bildas förkastningar i marken. Av den anledningen har man valt att ha luftledningar helt enkelt eftersom det är säkrare, tåligare och enklare att underhålla samt reparera. Att det sen inte blir "snyggt" innebär inte att det är dåligt utfört, farligt eller rörigt.
Japan är inte som Indien och andra u-länder där man helt sonika går ut och hänger på sina trådar.
 
Redigerat:
Jag har sett ungefär samma typ av installationer i Indien, men med en helt oskyddad transformator i gångtrafikhöjd. Kåpan var borta, och man såg feta bultar som kopplade skenor till anslutningarna på trafon. Även primäranslutningarna var helt oskyddade. har ingen aning om vilken primärspänning det var, men det bör väl ett antal Kv.

Å andra sidan så var det ju väldigt vanligt med elavbrott, kontoret gick på reservkraft i stort sett för jämnan. Så det kanske inte är så stor risk med de där kopplingarna.
 
Steamboy skrev:
Nej jag skojar inte. Jag är fullt allvarlig och jag menar bokstavligen det jag skriver. Skrivet på relativt enkelt svenska. Vad är du inte förstod?
Jaha, ja då är det ju konstigt att du inte kan göra kopplingen med vad han menar... eller så spelar du dum bara. Om du verkligen inte förstod vad Protte menade så är väl det ledsamt, men är det de sistnämna så kan du sluta upp med sånt för det är ej önskvärt på forumet.

//Patrik
 
Steamboy skrev:
Låt mig då påpeka att på platser som t.ex. Kalifornien och Japan är det väldigt vanligt med jordbävningar. Det innebär att om man gräver ned sina ledningar går de sönder när det bildas förkastningar i marken. Av den anledningen har man valt att ha luftledningar helt enkelt eftersom det är säkrare, tåligare och enklare att underhålla samt reparera. Att det sen inte blir "snyggt" innebär inte att det är dåligt utfört, farligt eller rörigt.
Det var kanske inte luftledningar i sig utan just att de är rätt rörigt upphängda på bilderna som var grejen?

Det räcker kanske med enstaka matningar till varje byggnad istället för typ en kabel till varje lägenhet? :)
 
Steamboy skrev:
N Låt mig då påpeka att på platser som t.ex. Kalifornien och Japan är det väldigt vanligt med jordbävningar. Det innebär att om man gräver ned sina ledningar går de sönder när det bildas förkastningar i marken. Av den anledningen har man valt att ha luftledningar helt enkelt eftersom det är säkrare, tåligare och enklare att underhålla samt reparera. Att det sen inte blir "snyggt" innebär inte att det är dåligt utfört, farligt eller rörigt.
Japan är inte som Indien och andra u-länder där man helt sonika går ut och hänger på sina trådar.
Jag har flugit ganska många timmar i helikopter och stirrat på kraftledningar i USA tillsammans med folk som sysslar med driftsäkerhet, och jag måste säga att jag aldrig hört talas om att man skulle bygga luftledning för att det är jordbävningssäkrare.

Däremot är det billigt att bygga luftledning, därför ser man det över hela USA. Detta trots att det är ett rent helsike varje gång det stormar. Jag har upplevt flera avbrott på över tre dagar i utkanterna av New York, NY och Washington, DC orsakade av skador på luftledningar.

Felet på bilden ovan är fö givetvis att någon tjuvkopplat. Syns ju tydligt! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.