3 289 396 läst · 11 174 svar
3289k läst
11,2k svar
Värsta elkopplingen?
Inte så vanligt på nyare bilar då de verkar vara utrustade med "stora" säkringar istället. Jag vet att det satt två sådana på min gamla Mazda 323 omkring 1984. Det var två tunna kablar med 9mm (eller något i den storleken) kabelsko i ändarna. En var till lyset och en till resten av elen inkl laddning dok ej start. Blev ombygt då det blev dålig kontakt mellan en kabel och kabelskon.MagnusSt skrev:
Fast vedkabel och tröskverket hade nog deltakopplade trefasmotorer.mycke_nu skrev:
Förr var det ju dessutom 220V mellan faserna på många ställen, antar att eventuella kontaktorer å sånt drevs mellan fas-fas istället för att det var 127V-prylar fas-nolla.
Anekdot med reprisvarning: I slutet på 80-talet pryade jag hos elektrikern på en halvstor industri. Den industrin hade ägt "arbetarbostäder" som sålts av och då hade de flyttats över till allmänna elnätet och till slut kopplats om från 127/220 till 220/380-system.
Nåt som för övrigt nog kvalar in åtminstone i närheten av "värsta elkopplingen" för övrigt var det hus jag växte upp i, byggt i slutet på 40-talet. Trefas var indraget, antagligen redan då huset byggdes, men av nån anledning var det bara "stora" centralen i källaren som var i trefasutförande (och i garaget som verkade vara byggt senare). Centralen i hallen som drev allt förutom källare+garage+spis+kyl+diskmaskin var enfas. Hej snedbelastning!
Medlem
· älvsborg
· 2 399 inlägg
Medlem
· Södermanlands län0
· 972 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 953 inlägg
Äh, man får väl komplettera med ett järnspett i backen?!
... sen hänger nån på PEN-stören på en av faserna, ajaj
Bonusfråga, som jag egentligen inte behöver svar på: Är det standard att PEN alltid har en viss plats? Jag antar att det inte är så... Jag har sett platser som har fem blanktrådar där det verkar vara tre faser, en PEN och en tändfas till gatbelysning på stolparna...
Bonusfråga, som jag egentligen inte behöver svar på: Är det standard att PEN alltid har en viss plats? Jag antar att det inte är så... Jag har sett platser som har fem blanktrådar där det verkar vara tre faser, en PEN och en tändfas till gatbelysning på stolparna...
Tämligen säker på att PEN hänger längst ner, men vem vet. Har dom kompletterat med en tändtråd senare kanske man får sig en överraskning när det börjar skymma..yxis skrev:... sen hänger nån på PEN-stören på en av faserna, ajaj
Medlem
· Västerbottens län
· 17 900 inlägg
Nja inte så säker, bilden är från Krokek för ett år sedan och där ser man gatubelysningen längst ner (sitter säkringshållare på den).
Sedan matas det vidare till en annan lampa och det är längst upp och längst ner.
PEN=överst.
Protte
http://www.byggahus.se/attachment.php?attachmentid=59318&stc=1&d=1333778810
Sedan matas det vidare till en annan lampa och det är längst upp och längst ner.
PEN=överst.
Protte
http://www.byggahus.se/attachment.php?attachmentid=59318&stc=1&d=1333778810
Nollan överst är nog vanligast, det är åtminstone min erfarenhet i de trakter där jag behövt tänka på det. Ibland vid tex gatljus kombinerat med övrig matning som på bilden tom uppdelad nolla på parallella trådar högst upp.