MagnusSt skrev:
Vilka tillverkare har det? Lite intressant då jag aldrig har stött på det än sålänge.
Har sett det på Ford tex.

MagnusSt skrev:
Vilka tillverkare har det? Lite intressant då jag aldrig har stött på det än sålänge.
Inte så vanligt på nyare bilar då de verkar vara utrustade med "stora" säkringar istället. Jag vet att det satt två sådana på min gamla Mazda 323 omkring 1984. Det var två tunna kablar med 9mm (eller något i den storleken) kabelsko i ändarna. En var till lyset och en till resten av elen inkl laddning dok ej start. Blev ombygt då det blev dålig kontakt mellan en kabel och kabelskon.

mycke_nu skrev:
Jag hoppas dom inte kopplade in sig på 10 kV-sidan. :eek: På sekundären är det ju Y-kopplat.
Fast vedkabel och tröskverket hade nog deltakopplade trefasmotorer.

Förr var det ju dessutom 220V mellan faserna på många ställen, antar att eventuella kontaktorer å sånt drevs mellan fas-fas istället för att det var 127V-prylar fas-nolla.

Anekdot med reprisvarning: I slutet på 80-talet pryade jag hos elektrikern på en halvstor industri. Den industrin hade ägt "arbetarbostäder" som sålts av och då hade de flyttats över till allmänna elnätet och till slut kopplats om från 127/220 till 220/380-system.

Nåt som för övrigt nog kvalar in åtminstone i närheten av "värsta elkopplingen" för övrigt var det hus jag växte upp i, byggt i slutet på 40-talet. Trefas var indraget, antagligen redan då huset byggdes, men av nån anledning var det bara "stora" centralen i källaren som var i trefasutförande (och i garaget som verkade vara byggt senare). Centralen i hallen som drev allt förutom källare+garage+spis+kyl+diskmaskin var enfas. Hej snedbelastning!

yxis skrev:
Fast vedkabel och tröskverket hade nog deltakopplade trefasmotorer.
Det var behovet av skyddsjord jag tänkte på, inte nolla. :)

mycke_nu skrev:
Du har rätt. Jag har en amerikansk bordslampa här på skrivbordet. Det krävs ett lätt övervåld när man skall ha i en svensk glödlampa i hållaren.
däremot beställde jag ett gäng koltrådslampor på Ebay och dessa passade utan problem i svenska hållare!

Redigerat:
MagnusSt skrev:
Mazda till exempel.

mycke_nu skrev:
Det var behovet av skyddsjord jag tänkte på, inte nolla. :)
Äh, hänger man störar på blanktråd ute i det fria så står man ju säkert med båda fötterna på jorden, så jag kan inte se att det behövs någon ytterligare sådan. :)

Äh, man får väl komplettera med ett järnspett i backen?!

Om det går 400 volt i blanktråd är det väl 4 ledare? Det är väl enklare och säkrare att ha en PEN-stör också än att använda jordspett?

... sen hänger nån på PEN-stören på en av faserna, ajaj :)

Bonusfråga, som jag egentligen inte behöver svar på: Är det standard att PEN alltid har en viss plats? Jag antar att det inte är så... Jag har sett platser som har fem blanktrådar där det verkar vara tre faser, en PEN och en tändfas till gatbelysning på stolparna...

yxis skrev:
Man hänger på störarna och kopplar in maskinen. Sedan är det bara att slicka på maskinen för att se om PEN-stören är rätt placerad.

yxis skrev:

Bonusfråga, som jag egentligen inte behöver svar på: Är det standard att PEN alltid har en viss plats? Jag antar att det inte är så... Jag har sett platser som har fem blanktrådar där det verkar vara tre faser, en PEN och en tändfas till gatbelysning på stolparna...
Tämligen säker på att PEN hänger längst ner, men vem vet. Har dom kompletterat med en tändtråd senare kanske man får sig en överraskning när det börjar skymma..:p

• Blank.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nollan överst är nog vanligast, det är åtminstone min erfarenhet i de trakter där jag behövt tänka på det. Ibland vid tex gatljus kombinerat med övrig matning som på bilden tom uppdelad nolla på parallella trådar högst upp.

Duger denna perm. skarv i tråden?

ps. K-rauta tejp runt omkring.

• IMG_5142.jpg
    Skapa konto
  • IMG_5143.jpg
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.