Klockrent, nu blev jag på bättre humör :)

prototypen skrev:
Men det här sista är ju en sladdmonterad säkring, förekommer i bilar, nu också inom starkström.
Sånt skit hade vi på ett par kinesiska maskiner på ett ställe jag jobbade på för några år sedan.
Oljevärmaren slutade fungera (60Kw), efter en del mätande så konstaterade jag att det fanns spänning vid kontaktorn och SS-reläet, men inte vid värmeelementet.. och kabeln var oskadd..
Vid kontiutetsmätning av kabeln visade det sig att det var brott någonstans, så jag bytte kabeln.

Någon tid senare så skulle jag modifiera säkerheten i maskinen (som var EXTREMT bristfällig, både maskinellt och elektriskt), då såg jag i schemat att det stod "F-Wire" lite här och där, och i en text stod det "Fusible-wire 32A"

Tyvärr hade jag redan slängt kabeln, så jag vet inte exakt hur den fungerade, var det en smält-säkring inbakad under isoleringen tro?

yxis skrev:
Jag trodde det var E26 i USA...
Du har rätt. Jag har en amerikansk bordslampa här på skrivbordet. Det krävs ett lätt övervåld när man skall ha i en svensk glödlampa i hållaren.

Då prylarna ligger kvar på mitt skrivbord så var jag bara tvungen att prova med propp i propphuven och i lamphållaren och den tog på gängen så det blir väl en avsäkrad kortslutning.

(Nej det blir det inte då gängen inte är inkopplad till någon av polerna)

Protte

Mikael_L
prototypen skrev:
Jodå, pappa lärde mig att lägga 50-öringar i botten på propphuven och köra utan bottenkontakt men säkring var det, men större.
Vända rotation på trefas var ju också vardagssysslor.
Jag fick en berättelse om han som på en bondes höloft hittade tre st långa trästörar med fasttejpade kablar på och avslutades med en stor och vid metallkrok högst upp. Och en trefashandske i andra änden.
Väldigt fundersam var han tvungen att fråga.
Jodå, medgav bonden, de där var väldigt praktiska att ha, ty han kunde häkta på dom på luftburen blankledning och få trefasström till några av sina maskiner, både här och där. Bäst var det ju naturligtvis att ta det före elmätaren. :)

Sååådärja, nu var vi väl nästan ONtopic igen va ... ;)

Mikael_L skrev:
Sååådärja, nu var vi väl nästan ONtopic igen va ...
Varför då? Var det inga säkringar på störarna?

Blir det dålig fart på maskinen kan man ju alltid leta reda på en luftledning med högre spänning.

<<Jag fick en berättelse om han som på en bondes höloft hittade tre st långa trästörar med fasttejpade kablar på och avslutades med en stor och vid metallkrok högst upp. Och en trefashandske i andra änden.>>

Men det är inget konstigt, så gjordes det i min by på 40-50-talet. Tröskverk och vedkapar hade elmätare och så betalades det till byns belysningsförening.

Protte

Är inte det en del av servitutet? De får dra ledningarna över tomten och jag får köra kast med liten pinne med metallkrok? ;)

.. och jordspett får man hoppas :eek:

Mikael_L skrev:
han kunde häkta på dom på luftburen blankledning och få trefasström till några av sina maskiner
Det går ju i alla fall snabbt att växla ett par faser ifall en maskin skulle gå på fel håll :)

mycke_nu skrev:
.. och jordspett får man hoppas :eek:
Behövs ju inte. Det är ju deltakoppling utan nolla. ;)

Min pappa visade mig "professionella" sådana hängande på sidan på en av elverkets arbetsbodar när jag var liten på sjuttiotalet. Med *sträng* förmaning om att hålla drakar, kastspön, antenner och annat borta från luftledningar, blanka eller inte. Det var bara "Dom som jobbade med det och knappt ens dom" som fick hålla på med att haka "spadar" på luftledningar. :)

• Gilla
erikn81
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Behövs ju inte. Det är ju deltakoppling utan nolla. ;)
Jag hoppas dom inte kopplade in sig på 10 kV-sidan. :eek: På sekundären är det ju Y-kopplat.

Daniel78 skrev:
...Någon tid senare så skulle jag modifiera säkerheten i maskinen (som var EXTREMT bristfällig, både maskinellt och elektriskt), då såg jag i schemat att det stod "F-Wire" lite här och där, och i en text stod det "Fusible-wire 32A"...
Det är inte alls ovanligt med "Fusible wire" som huvudsäkring i bilars elsystem.

Asgarvad skrev:
Det är inte alls ovanligt med "Fusible wire" som huvudsäkring i bilars elsystem.
Vilka tillverkare har det? Lite intressant då jag aldrig har stött på det än sålänge.

Är denna fusible wire i bilarna detsamma som man återfinner i nästan alla bilsterospparater? Att en liten tråd på kretskortet brinner av när någon klåpare kopplat fel med slutsteget så jordpunkten dras genom lågnivåkopplingarna?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.